De två sidorna under det spanska inbördeskriget
- Dag den vise
- Medlem
De två sidorna under det spanska inbördeskriget
Ett krig som jag vet relativt lite om är spanska inbördeskriget. Vad jag vill veta är nu hur såväl den republikanska sidan som nationalistsidan var organiserade, vad deras generaler (för som det är nu känner jag nästan bara till namnet på nationalistsidans ledare, nämligen Francisco Franco) hette och hur de båda sidorna var beväpnade. Jag nöjer mig med en översikt, men jag vill helst att ni inte bara skickar länkar. Trådarna blir bara så korta då.
Re: De två sidorna under det spanska inbördeskriget
Tips i all enkelhet. Läs sidan om spanska inbördeskriget på Wikipedia. Det finns oxå en tegelsten om detta krig på svenska med titeln Spanska inbördeskriget av Hugh Thomas.
Jag har för mig att Beevor också skrev en tegelsten om Spanskan. Och han skriver kunnigt och lättläst.
Allmänt kan man väl säga att det var arméns uppror mot regeringen. Så Franco hade flertalet generaler och kanoner mm med sig.
Medan regeringen fick mera improvisera fram, även om de hade resurser och jag antar, även delar av armén. Och så t.ex. hade de hela tiden brist på officerare och erfarna underbefäl.
Det är också därför som regeringssidans generaler blev mera kända - det var ju så få av dem. T.ex. polacken Swierczewski som var utlånad sovjetisk general, blev rätt känd - fastän han var inte speciellt bra general, som dessutom drack gärna och mycket, sägs det.
Allmänt kan man väl säga att det var arméns uppror mot regeringen. Så Franco hade flertalet generaler och kanoner mm med sig.
Medan regeringen fick mera improvisera fram, även om de hade resurser och jag antar, även delar av armén. Och så t.ex. hade de hela tiden brist på officerare och erfarna underbefäl.
Det är också därför som regeringssidans generaler blev mera kända - det var ju så få av dem. T.ex. polacken Swierczewski som var utlånad sovjetisk general, blev rätt känd - fastän han var inte speciellt bra general, som dessutom drack gärna och mycket, sägs det.
Det båda sidorna var båda splittrade. Regeringssidan var särskilt splittrad med Liberala, anarkistiska, sovjetrogna komunister, Baskiska nationalister mfl. De internationella brigaderna som stödde regeringssidan var inte heller helt likriktade med sina sympatier mellan de olika regeringsfraktionerna. Nämnas kan väl att flottan mestadels var regeringstrogen vilket tvingade de bästa "franco styrkorna att överskeppa från Afrika till södra Spanien med ett antal Ju 52 transportplan.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Beevors bok var bra, den kom sedan i en reviderad version (som jag inte läst ännu) där han fick skriva om en del för att han fått tillgång till nya uppgifer i Sovietiska arkiv.Stefan skrev:Jag har för mig att Beevor också skrev en tegelsten om Spanskan. Och han skriver kunnigt och lättläst.
Sonderling
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Här en tråd om svenskt deltagande på regeringssidan i Spanien
viewtopic.php?f=32&t=6551&hilit=interna ... ns+Beimler
viewtopic.php?f=32&t=6551&hilit=interna ... ns+Beimler
Upprorsmakarna var splittrade mellan Alfonstrogna monarkister, falangister (facism) och Carlister (bourbontrogna monarkister). Vidare fanns katolska kyrkan, höga militärer, godsägare, automona högergrupper och olika konservativa grupper, sen fanns också de centralistiska intressena som ville kväsa regioners strävan efter självstyre eller självständighet.Der Löwe skrev:Det båda sidorna var båda splittrade.
en stor variant av alla mot alla dvs 
Nja, det fanns extremt många särintressen. De Sovjetiska stödet pytsades ut till de Moskvatrogna elementen på regeringssidan. Det var mycket "ränkspel" för att säkra vilken sida som skulle ta över makten inom den regeringstrogna. Krigföringen skedde inte helt koordinerat. Till slut lyckades ändå Sovjet att roffa åt sig den Spanska guldreserven.
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Stanley G Paynes bok Falange a history of spanish fascism är också bra.Dag den vise skrev:Ett krig som jag vet relativt lite om är spanska inbördeskriget. Vad jag vill veta är nu hur såväl den republikanska sidan som nationalistsidan var organiserade, vad deras generaler (för som det är nu känner jag nästan bara till namnet på nationalistsidans ledare, nämligen Francisco Franco) hette och hur de båda sidorna var beväpnade. Jag nöjer mig med en översikt, men jag vill helst att ni inte bara skickar länkar. Trådarna blir bara så korta då.
Lite fakta är att revolten leddes av Sanjuro som dog i en flygkrash, falangistledaren Jose Antonio (Primo de Rivera) var fast på republikanskt område. Att Franco tog över var rena slumpen.
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
- Dag den vise
- Medlem
Om nationalistsidan kan det även nämnas att där stred förutom spanjorer, tyskar och italienare även en betydlig andel marockaner (detta eftersom ju Francos armé ju innan inbördeskrigets början var i den då spanska kolonin Marocko, och då var det så klart naturligt att man då rekryterade soldater bland lokalbefolkningen). Detta gjorde republikanerna i propagandan till en morisk återerövring, precis som nationalistsidan anklagade republikanerna för att genom sitt motagande av sovjetisk krigsmateriel och soldater för att försöka göra Spanien till en rysk koloni. Dessutom kom det även frivilliga från den demokratiska delen av Europa till nationalistsidan, och mest känd av dessa är den irländska brigaden (som faktiskt åtminstone till en liten del bestod av veteraner från kriget mot britterna ). Denna brigad hamnade dock sällan i strid, och därför ska de ha blivit avskedade av Franco på slutet eftersom han tyckte de var en börda för hans sida.
Ska man nämna den irländska brigaden som ett exempel på stöd från "den demokratiska delen av Europa" ska man också vara tydlig med att den organiserades och leddes av den irländske fascistledaren Eoin O'Duffy (mest känd som ledare för blåskjortorna).
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Irish_Brigade_(Spanish_Civil_War)
Boktips i ämnet är "The Blueshirts" av Maurice Manning.
/Marcys
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Irish_Brigade_(Spanish_Civil_War)
/Marcys
- Dag den vise
- Medlem
När jag skrev "från de demokratiska länderna" menade jag att de var medborgare i ett demokratiskt land och inte att just de var demokrater (skulle varit lite tydligare där).Marcus Wendel skrev:Ska man nämna den irländska brigaden som ett exempel på stöd från "den demokratiska delen av Europa" ska man också vara tydlig med att den organiserades och leddes av den irländske fascistledaren Eoin O'Duffy (mest känd som ledare för blåskjortorna).
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Irish_Br ... Civil_War)
/Marcus
Dag den vise skrev:Om nationalistsidan kan det även nämnas att där stred förutom spanjorer, tyskar och italienare även en betydlig andel marockaner (detta eftersom ju Francos armé ju innan inbördeskrigets början var i den då spanska kolonin Marocko, och då var det så klart naturligt att man då rekryterade soldater bland lokalbefolkningen). Detta gjorde republikanerna i propagandan till en morisk återerövring, precis som nationalistsidan anklagade republikanerna för att genom sitt motagande av sovjetisk krigsmateriel och soldater för att försöka göra Spanien till en rysk koloni. Dessutom kom det även frivilliga från den demokratiska delen av Europa till nationalistsidan, och mest känd av dessa är den irländska brigaden (som faktiskt åtminstone till en liten del bestod av veteraner från kriget mot britterna ). Denna brigad hamnade dock sällan i strid, och därför ska de ha blivit avskedade av Franco på slutet eftersom han tyckte de var en börda för hans sida.
Marockanerna begick en massa vidriga hemskheter emot civilbefolkningen. För dem var det att döda otrogna. Byar som det var "Rojos" i blev alla slaktade...
Här är en intressant artikel om ämnet;
http://www.reuters.com/article/2009/01/ ... NT20090115