Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
patrik blom
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 december 2013, 14:04

Svartekaptenen,

Om du jobbar med en fråga så hör gärna av dig! Annars antar jag att du är upptagen av andra angelägenheter f n, och ställer en fråga själv.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 1 december 2013, 18:33

OK, här kommer frågan:

Sveriges minister i London under krigsåren, Björn Prytz, var inte yrkesdiplomat utan en ledande industriman, bl a tidigare VD för SKF. Han sammanträffade den 17 juni 1940, samma dag som marskalk Pétain meddelat att han önskade vapenvila, med utrikesminister Halifax' butler - nej, ursäkta skämtet, med Lord Halifax' närmaste man, Mr Butler - och fick då höra att Storbritannien inte skulle avvisa en fredsuppgörelse med Tyskland på rimliga villkor. Denna upplysning, som Halifax och Butler knappast hade Churchills mandat att framföra, telegraferades till UD och påverkade den svenska statsledningens agerande rörande två saker, som båda föranlett kritik i efterhand. Den ena saken var ett beslut av regeringen och den andra en åtgärd från kung Gustaf. Vilket beslut och vilken åtgärd?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2013, 22:34

Bra fråga - och jag vet inte svaret. Men erbjöd sig inte regeringen medla en fredsuppgörelse mellan Tyskland & England, ngt jag vill minnas skedde på kungens förslag då han och många andra, fruktade att bara Stalin skulle bli den verklige vinnaren på fortsatt krig i väster?????

Halifax's agerande är ngt gåtfullt, men vill minnas att en punkt i hans tanke - var att låsa in Churchill på dårhus eller ngt
liknande - :D

Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 1 december 2013, 22:39

[quote="varjag"

Halifax's agerande är ngt gåtfullt, men vill minnas att en punkt i hans tanke - var att låsa in Churchill på dårhus eller ngt
liknande - :D

Varjag[/quote]

Vilket för alltid befäster Lord Halifax som Storbritanniens farligaste man..........
No one can prevent me from raising towers in babylon

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2013, 23:44

dc skrev:[quote="dc''

Vilket för alltid befäster Lord Halifax som Storbritanniens farligaste man..........
Det är e n uppfattning. Det fanns andra oxå - :wink:

mvh, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 2 december 2013, 00:15

varjag skrev:Bra fråga - och jag vet inte svaret. Men erbjöd sig inte regeringen medla en fredsuppgörelse mellan Tyskland & England, ngt jag vill minnas skedde på kungens förslag då han och många andra, fruktade att bara Stalin skulle bli den verklige vinnaren på fortsatt krig i väster?????

Varjag
Rätt svar (på delfråga 2)! Med några oväsentliga detaljfel. Den svenska regeringen fann att meddelandet från London kunde uppfattas som en invit till ett svenskt fredsinitiativ. Man menade dock att ett sådant borde komma från kung Gustaf, inte från regeringen. Kungen var ovillig att agera men blev övertalad av regeringen. Han riktade då en underhandsförfrågan till de krigförande om det fanns något intresse för ett initiativ från hans sida. Som "tack" blev han kallad "den föraktlige kungen av Sverige" av Churchill under ett av dennes raserianfall. Churchill utnyttjade vid denna tid hela sin retoriska och manipulativa förmåga till att få britterna att fortsätta slåss, och ville minst av allt höra talas om fredsförhandlingar.

Även Tyskland tackade nej.

Återstår alltså delfråga 1.
Senast redigerad av 5 patrik blom, redigerad totalt 2 gång.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 2 december 2013, 00:17

varjag skrev:Bra fråga - och jag vet inte svaret.
Varjag
Ledtråd (riktad till alla): Jo, du vet svaret.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 december 2013, 10:22

patrik blom skrev:
varjag skrev:Bra fråga - och jag vet inte svaret.
Varjag
Ledtråd (riktad till alla): Jo, du vet svaret.
Näe.... :oops: - men;
Som "tack" blev han kallad "den föraktlige kungen av Sverige" av Churchill
......

men efter detta typiska Churchill's chamagnepåverkade utbrott, gissar jag att regeringen uteslöt nya försök till medling och gav stackars Prytz en uppsträckning för att han lurats att bli oppositionen's mot Churchill - handgångne man...... :(

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 2 december 2013, 16:15

Förtydligande: Delfråga 1 gäller alltså ett beslut som den svenska regeringen fattade omedelbart efter mottagandet av Prytz' meddelande från London, dvs rimligtvis i tron att en fredsuppgörelse var möjlig. De som kritiserar regeringen för det åsyftade beslutet nämner sällan eller aldrig denna omständighet. Inte bara Varjag utan alla på detta forum känner till beslutet, så det hittills uteblivna svaret måste anses visa att sambandet med Prytz' meddelande har glömts bort eller förträngts.

Vilket beslut gäller det?

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 2 december 2013, 16:53

Enligt Thomas Munch-Petersens uppsats innebar Prytz meddelande att Sverige accepterade tidigare tyska krav på transitering av trupper och krigsmateriel via järnväg till och från Norge.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... cukXXAS-rA

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 2 december 2013, 19:33

Alldeles riktigt! Man kan naturligtvis aldrig veta säkert, men jag tror att beslutet hade gått i andra riktningen om Prytz' meddelande inte hade anlänt. I vilket fall som helst menar jag att varje seriös och ärlig bedömare av Sveriges eftergifter till de krigförande måste nämna "Prytz-telegrammet" i samband med beslutet att tillåta transitering av tyska permittenter och tysk materiel till/från Norge. Och det görs alltför sällan.

Det hände mycket på Prytz' verksamhetsområde vid denna tid. Den 17 juni sammanträffade han med Butler, den 18 juni beslöt svenska regeringen att tillåta tysk transitotrafik, den 20 juni hotade Royal Navy de fyra svenska, f d italienska, jagarna vid Färöarna och Prytz skickades att framföra skarpast möjliga protester. Det klarade han bra, Sverige fick tillbaka jagarna och Prytz fick ett personligt tacktelegram från utrikesminister Günther.

tommyjonason transiterar oss till nästa fråga!

Jag har några saker jag gärna skulle vilja nämna om Prytz men det hinner jag inte nu. Kanske senare.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 2 december 2013, 19:49

Varför inte starta en tråd om Prytz?
Jag kan bidra med en hel del om svenska ambassaden i London.

Så min fråga.
segerstedt.jpg
Torgny Segerstedt var en tapper anti-Nazist som bl a skrev i Göteborgs Handels Tidning och retade många.
Vem sa: "Chefredaktören och antinazisten Torgny Segerstedts judiska älskarinna har undanträngt hans själ och ersatt den med en judesjäl" ?

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 2 december 2013, 19:59

Justitieminister K G Westman (bf) ?

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 2 december 2013, 21:58

antisemitisk justitieminister.jpg
antisemitisk justitieminister.jpg (138.63 KiB) Visad 566 gånger
Just det. Så tyckte alltså en svensk justitieminister
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Gustaf_Westman
"I riksdagen framförde han sin åsikt att lagförslaget om tvångssterilisering av mindervärdiga folkgrupper "ju innebär ett högst betydande steg framåt i syfte att sanera den svenska folkstammen." Westman jagade med blåslampa de tidningar som skrev kritiskt om nazi-Tyskland. . …..Westman hade ett särskilt gott - eller snarare ont - öga till Torgny Segerstedt och Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, GHT. I sin dagbok kommenterade Westman Segerstedts uppträdande med orden: "Hans judiska älskarinna har undanträngt hans själ och ersatt den med en judesjäl.."

"Ett folk kan inte gå ut i ett krig som en diskussionsklubb. Alla har vi fått se bevis för hur en diktatur i en enväldigt styrd stat kan samla folkets alla krafter till handling och utkräva det yttersta av de enskilda som åtlyda envåldshärskarens befallningar. En kraftlös stat kan icke bevara livet i dessa tider av våldsamma påfrestningar. Folkets krafter måste samlas och spännas. Tal i riksdagens första kammare, 12 juni 1940."

Genom Transportförbudet kunde man hindra att tidningar kom ut. Rekordet var nog den 13 mars 1942 när 17 tidningar hindrades förmedla nyheter om tortyr i norska fängelser.

Segerstedt var nog lite fruntimmerskarl (Jan Troell har gjort en film om honom). Han var gift med en norska men hade ett öppet förhållande med Maja Forssman, gift med vännen och GHT:s styrelseordförande Axel Forssman. Hon var judinna.

Varsågod igen Patrik.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 2 december 2013, 23:34

tommyjonason skrev:Varför inte starta en tråd om Prytz?
Jag kan bidra med en hel del om svenska ambassaden i London.
Ja, svenska ambassaden (legationen?) i London vill jag gärna veta mer om! Så snart jag får tid skriver jag ner det jag tänkte säga om Prytz, förutom vad som redan är sagt, startar en ny tråd (om inte du vill göra det) och hoppas på en givande diskussion.

Tyvärr måste jag törna in nu, så min nästa Quiz-fråga får anstå till i morgon.

Låst