Quiz: Andra världskriget
-
patrik blom
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Jag fortsätter på temat svenska utrikespolitiska ledarskribenter under krigsåren. Min egen kunskap på området är emellertid rätt begränsad. Jag har någorlunda god kunskap om endast två sådana, Segerstedt och Mr X, utrikespolitisk ledarskribent i Dagens Nyheter. Jag frågar om den senares namn. Vem är Mr X?
En liten bakgrund för egen del: För några år sedan satt jag på en grekisk ö och sträckläste fem böcker av Mr X med mycket stor behållning. Böckerna innehöll Mr X's i Dagens Nyheter publicerade ledare, plus några få som inte publicerats, dvs sannolikt stoppats av DN:s chefredaktör Sten Dehlgren.
Segerstedts "Best of"-bok har jag naturligtvis läst, plus några ledare och I dag-krönikor som återgetts av andra.
Den jämförelse som oundvikligen infinner sig säger att Mr X demonstrerar stora kunskaper och en därpå baserad förmåga att reda ut utrikespolitisk problematik så att läsaren förstår och kan ta ställning till situationer och skeenden. Mr X är minst lika kritisk till nazismen som Segerstedt, men uttrycker detta sakligt.
Segerstedt är enligt min personliga uppfattning ingen ut- eller inrikespolitisk analytiker, han är en verbalt begåvad predikant som varje dag upplyser läsekretsen om att HItler är djävulen. (Segerstedt var ju teolog.)
Dagens Nyheter intog i princip samma hållning som samlingsregeringen i de flesta frågor. Dagens Nyheters upplaga ökade under kriget, och DN gick då om Stockholms-Tidningen och blev Sveriges största morgontidning. Segerstedt var ofta oerhört kritisk till samlingsregeringen, och GHT:s upplaga minskade under kriget.
Inte ens idag är medier så oförskämda som Segerstedt var. Ingen säger att "Herr al-Assad är en förolämpning" utan man säger att "Herr al-Assad bedriver en politik som vi tar mycket starkt avstånd ifrån".
En liten bakgrund för egen del: För några år sedan satt jag på en grekisk ö och sträckläste fem böcker av Mr X med mycket stor behållning. Böckerna innehöll Mr X's i Dagens Nyheter publicerade ledare, plus några få som inte publicerats, dvs sannolikt stoppats av DN:s chefredaktör Sten Dehlgren.
Segerstedts "Best of"-bok har jag naturligtvis läst, plus några ledare och I dag-krönikor som återgetts av andra.
Den jämförelse som oundvikligen infinner sig säger att Mr X demonstrerar stora kunskaper och en därpå baserad förmåga att reda ut utrikespolitisk problematik så att läsaren förstår och kan ta ställning till situationer och skeenden. Mr X är minst lika kritisk till nazismen som Segerstedt, men uttrycker detta sakligt.
Segerstedt är enligt min personliga uppfattning ingen ut- eller inrikespolitisk analytiker, han är en verbalt begåvad predikant som varje dag upplyser läsekretsen om att HItler är djävulen. (Segerstedt var ju teolog.)
Dagens Nyheter intog i princip samma hållning som samlingsregeringen i de flesta frågor. Dagens Nyheters upplaga ökade under kriget, och DN gick då om Stockholms-Tidningen och blev Sveriges största morgontidning. Segerstedt var ofta oerhört kritisk till samlingsregeringen, och GHT:s upplaga minskade under kriget.
Inte ens idag är medier så oförskämda som Segerstedt var. Ingen säger att "Herr al-Assad är en förolämpning" utan man säger att "Herr al-Assad bedriver en politik som vi tar mycket starkt avstånd ifrån".
Johannes Wickman???????
Varjag
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Alldeles riktigt! Far till sedermera socialdemokratiska statsrådet Krister Wickman.
Varjag bläddrar vidare i dokumenten.
Varjag bläddrar vidare i dokumenten.
-
patrik blom
- Medlem
Fil doktor Johannes Wickman, bör kanske tilläggas. I historia eller statsvetenskap, antar jag. Segerstedt var teologie doktor.
Tack patrik blom
Reträtt in i ett - i en - Överhövdingen - babblade vilt om en ''strid till sista man och patron.....''
Men det var en grov överdrift.
Var, när och vad hände?
Varjag
Reträtt in i ett - i en - Överhövdingen - babblade vilt om en ''strid till sista man och patron.....''
Men det var en grov överdrift.
Var, när och vad hände?
Varjag
Överhövdingen, premiärministern - förklarade i parlamentet - att garnisionen, efter det eggande tillropet att Imperiets ögon är på försvararna av Xxxxxx....och att staden var förintad...
- samt att den Hjältemodiga garnisionen stupat till sista man -
Ungefär samtidigt kom stadens borgmästare med en deputation - och gullbad kommendanten att kapitulera.
Just för att hindra den ''förintelse'' - varom redan talats.......
Resultatet: Varjag
- samt att den Hjältemodiga garnisionen stupat till sista man -
Ungefär samtidigt kom stadens borgmästare med en deputation - och gullbad kommendanten att kapitulera.
Just för att hindra den ''förintelse'' - varom redan talats.......
Resultatet: Varjag
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Calais?
Visst var det striden om/belägringen av - (som man vill) - Calais i juni 1940.Erik Ljungberg skrev:Calais?
Churchill, var inte sämre än Hitler - i motgångens stund. Utan orerade om ''sista man & patron'' när han satt i klämman.
Churchill krävde - att Calais garnision, skulle offra sig för evakueringen vid Dunkerque.
Vilket den - i likhet med många tyska fem år senare - inte ville göra.
Du har frågan!
Varjag
-
Erik Ljungberg
- Medlem
-
tommyjonason
- Medlem
Gissar på Rotterdam. Uppstädad efter bombningen med en Bombentäppich den 13 maj 1940, kvar står ruinen av Larens Kerk. Dock lite märkligt om 90 st He 111 kunde åstadkomma allt detta.
Kyrkan restaurerades.
Kyrkan restaurerades.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Visst är det Rotterdam. Bombad av Luftwaffe 14 maj 1940.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotterdam_Blitz
Tommy släpper nästa laddning.
/Erik
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotterdam_Blitz
Tommy släpper nästa laddning.
/Erik
-
tommyjonason
- Medlem
Tack.
Denna man tjänstgjorde bl.a. som kirurg vid ett tyskt fältlasarett vid Östfronten.
Men det är inte det han är mest känd för, utan för vadå?
Denna man tjänstgjorde bl.a. som kirurg vid ett tyskt fältlasarett vid Östfronten.
Vild gissningtommyjonason skrev:Tack.
Hitlers läkare (f.d.) von Hasselbach.
/Magnum
-
tommyjonason
- Medlem
Nej. Så svårt är det inte.
Han dog i troligen en hjärtinfarkt i ett interneringsläger efter kriget. Kanske körandes sin skottkärra, men det är en vild gissning.
Han dog i troligen en hjärtinfarkt i ett interneringsläger efter kriget. Kanske körandes sin skottkärra, men det är en vild gissning.
-
tommyjonason
- Medlem
Han var partiledare. I ett tämligen fritt val 1943 fick hans parti 2,1% av rösterna.