Du John T och "sovjetkramarna" hävdar att man inte kan läs ur något ur de siffror på redogörelser över Sovjetdivisioner runt Finland december 1941.JohnT skrev:http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 2#p1459597In 1941 the Soviet 43rd, 115th and 123rd divisions defending it retreated from the city without a fight after being in danger of getting surrounded - only to soon end up in Sommee pocket and getting almost completely destroyed. For example strength of 123rd division dropped from about 13,300 men to mere 3,700.
Så det är nog sant att mitt "dessutom redan hade slagit ut lika stora förband" faller i samma jämförelse mellan "divsioner" och "antal man" - Äpplen och päron det med.
God Kväll.
/John
Börja med att förklara varför en Divsion skulle kallas taktisk enhet?oxford skrev: Jag vill hävda att man kan läsa ur en heldel.
Divisionen var den viktigaste taktiska enheten på östfronten
Sedan kan du vara snäll och ge oss statistik över personalstyrkan i sovjetiska divisioner under hösten och vintern 1941, i procent av reglementsenlig styrka och variansen?
Och tag hänsyn till att olika divisioner hade olika reglementselig styrka beroende på vilket typförband (t ex 04/400) dom var uppsatta enligt.
Jag hävdar att en siffra på 7% eller 14% inte är speciellt relevant eftersom den är 7% av något som inte bör jämföras.oxford skrev: Röda armen gick från 269 divisioner i november 1941 till 343 i december, mao 3 ggr mer än tyskarna, så någon förbands brist kan man inte tala om. Att endast 7% var mot Finland gör också att man inte kan säga att Finland avlede en stordel/ avgörande del etc.
Men jag delar din slutsats att man inte kan säga att Finland band avgörande delar av sovjetiska armén.
Men det finns det heller ingen som någonsin har sagt, inte ens Henrik Arnstad.
Go natt
/John[/quote][/quote]
Taktisk enhet löser taktisk uppgift (as simpel as that) Varje lands reglement hade specificerat den taktiska breden för divisioner vid tex anfall och försvar.
Och nej, man behöver inte gå så djupt som du kräver (jag ser det som en obstrution från din sida), skulle kravet var så högt ställt i absurdum som du påstår så skulle tex antalet militär historiska böcker vara en ännu tunnare.
Det är ju det Arnstad gör, han hävdar att Finland insats var så avgörande att det höll på att besegla Sovjetunionen öde.