Finska förband på svensk mark

Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Finska förband på svensk mark

Inlägg av MD650 » 20 mars 2010, 11:33

Tanken för genom huvudet.
Under Kalla kriget, fanns det någon planering eller tanke på att finska förband som stridit i finska Lappland skulle ta sig över på svensk sida i samband med ett sovjetiskt genombrott?
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Finska förband på svensk mark

Inlägg av Hans » 20 mars 2010, 13:08

Historien jag har hört talas om var vid något tillfällen då ÖB var och besökte någon övning och frågade en bataljonchef om hur han hade tänkt sig grupperingen vid gränsen. Bataljonchefen svarar, 1. kompaniet där, 2. kompaniet där, 3. kompaniet där, 4. kompaniet där, 5. komp.. - han blir avbruten av ÖB som säger att bataljonen bara har tre kompanier varvid bataljonschen svarar 'Jo men int när ryssen har kommit hit'. Grannarna på bägge sidor älven hade snackat ihop sig i en bastu med ett helrör. M.a.o. lokalt initativ. Det hela kan vara en skröna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 20 mars 2010, 17:02

Hur mycket skulle vara kvar av de finska förband som vid ett sovjetiskt genombrott skulle kunna ta sig över till Sverige? Det skulle väl på sin höjd handla om bataljoner, förmodligen snarare kompanier eller plutoner? Och i ganska tilltufsat skick - eftersom ett sovjetiskt genombrott ju förutsätter ett finskt sammanbrott. Några finska taktiska reträtter till Sverige har jag svårt att tänka mig.

Om någon planering skett borde den väl därför snarast handla om hur man skulle ta om hand dessa finska förband och kunnat samordna dem med de egna förbanden varefter de dök upp.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 mars 2010, 17:06

Wooster skrev:Hur mycket skulle vara kvar av de finska förband som vid ett sovjetiskt genombrott skulle kunna ta sig över till Sverige? Det skulle väl på sin höjd handla om bataljoner, förmodligen snarare kompanier eller plutoner? Och i ganska tilltufsat skick - eftersom ett sovjetiskt genombrott ju förutsätter ett finskt sammanbrott. Några finska taktiska reträtter till Sverige har jag svårt att tänka mig.

Om någon planering skett borde den väl därför snarast handla om hur man skulle ta om hand dessa finska förband och kunnat samordna dem med de egna förbanden varefter de dök upp.
Ja, det var ju det som var frågeställningen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 20 mars 2010, 17:21

Tänkte väl mer eller mindre högt i mitt förra inlägg, vad jag menar var att planeringen knappast kan ha handlat om att finskt förband X skulle gruppera vid svensk ort A och finskt förband Y skulle gruppera vid svensk ort B.

Mer troligt är det ju då med en motsatt planering, att vissa svenska förband vid ett sovjetiskt anfall på Sverige och Finland skulle gå in i Finland för att mota Ivan i grind. Men har vi inte diskuterat det i en tidigare tråd?

Möjligen innehåller också Hans historia en gnutta sanning - det låter ju inte otroligt att svenska och finska förband som låg nära gränsen på lokalt initiativ lärde känna varandra. Men mina fördomar om finnar gör det svårt att se att de redan innan kriget börjat skulle ha planerat att sticka över älven till Sverige när ryssen kom.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 20 mars 2010, 17:28

Wooster skrev:Men mina fördomar om finnar gör det svårt att se att de redan innan kriget börjat skulle ha planerat att sticka över älven till Sverige när ryssen kom.
Vi delar fördomar :lol:

Svagt i bakhuvudet har jag för mig att det fanns något förberett för att ta emot civila finska flyktingar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 mars 2010, 17:32

Wooster skrev:Tänkte väl mer eller mindre högt i mitt förra inlägg, vad jag menar var att planeringen knappast kan ha handlat om att finskt förband X skulle gruppera vid svensk ort A och finskt förband Y skulle gruppera vid svensk ort B.
.
Aha, då är jag med.
Jo det ligger nog inte så nära till hands att det var så men precis som du skriver att det andra alternativet kan det ha funnits lite substans i.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 mars 2010, 17:34

Hans skrev:
Svagt i bakhuvudet har jag för mig att det fanns något förberett för att ta emot civila finska flyktingar.

MVH

Hans
Har för mig att det fanns i gränsjägarkompaniernas uppgifter i GRÖV-skedet.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 21 mars 2010, 20:23

Bevare mig, vilka spekulationer... :roll:

Jag kan försäkra att då har nog sammanbrottet varit stort och fullständigt... :wink: Där skulle ni haft att tas med... :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 mars 2010, 20:39

Schwemppa skrev:Bevare mig, vilka spekulationer... :roll:
Vilka?

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 21 mars 2010, 20:46

Bara finsk natonalitetskänsla :)

Vi hade nog gjort vårt bästa för att tufsa till de där sovjetbataljonerna innan de hade nått svenska gränsen.

Inget illa ment. Och planering är alltid bra.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 21 mars 2010, 20:52

Schwemppa skrev:Bara finsk natonalitetskänsla :)

Vi hade nog gjort vårt bästa för att tufsa till de där sovjetbataljonerna innan de hade nått svenska gränsen.

Inget illa ment. Och planering är alltid bra.
Jo det är taget.
Att finländarna hade gjort sitt så att svenskarna blivit "arbetslösa" är det nog ingen som tvivlar.
Frågeställning var ifall det fanns ett, om än osannolikt, scenario att sovjeterna lyckats komma förbi i finska Lappland.

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 22 mars 2010, 08:52

Nu har jag inga källor och bara ett dåligt minne att gå på men har för mig att jag sett någonstans att det finsk krigsplanläggningen under 70- och 80-talet var väldigt syd koncentrerad. I lappland var det i huvudsak lätt förband för fördröjningsstid.

Konsekvensen av det skulle kunna bli att det finska försvaret höll i söder samtidgt som den röda hade mer eller mindre fritt fram i norr mot älven.

En mer spännande fråga är finsk flyg och flotta och deras planer om basläget blev jobbigt.

/Erik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 mars 2010, 10:25

Erik Ljungberg skrev:någonstans att det finsk krigsplanläggningen under 70- och 80-talet var väldigt syd koncentrerad.

/Erik
Har också för mig det även så sent som under 2000-talet.

scenic
Ny medlem

Inlägg av scenic » 23 mars 2010, 16:21

Det är nog så än idag att det är koncentrerat till syd

Skriv svar