Under Kalla kriget, fanns det någon planering eller tanke på att finska förband som stridit i finska Lappland skulle ta sig över på svensk sida i samband med ett sovjetiskt genombrott?
Finska förband på svensk mark
Finska förband på svensk mark
Tanken för genom huvudet.
Under Kalla kriget, fanns det någon planering eller tanke på att finska förband som stridit i finska Lappland skulle ta sig över på svensk sida i samband med ett sovjetiskt genombrott?

Re: Finska förband på svensk mark
Historien jag har hört talas om var vid något tillfällen då ÖB var och besökte någon övning och frågade en bataljonchef om hur han hade tänkt sig grupperingen vid gränsen. Bataljonchefen svarar, 1. kompaniet där, 2. kompaniet där, 3. kompaniet där, 4. kompaniet där, 5. komp.. - han blir avbruten av ÖB som säger att bataljonen bara har tre kompanier varvid bataljonschen svarar 'Jo men int när ryssen har kommit hit'. Grannarna på bägge sidor älven hade snackat ihop sig i en bastu med ett helrör. M.a.o. lokalt initativ. Det hela kan vara en skröna.
MVH
Hans
MVH
Hans
Hur mycket skulle vara kvar av de finska förband som vid ett sovjetiskt genombrott skulle kunna ta sig över till Sverige? Det skulle väl på sin höjd handla om bataljoner, förmodligen snarare kompanier eller plutoner? Och i ganska tilltufsat skick - eftersom ett sovjetiskt genombrott ju förutsätter ett finskt sammanbrott. Några finska taktiska reträtter till Sverige har jag svårt att tänka mig.
Om någon planering skett borde den väl därför snarast handla om hur man skulle ta om hand dessa finska förband och kunnat samordna dem med de egna förbanden varefter de dök upp.
Om någon planering skett borde den väl därför snarast handla om hur man skulle ta om hand dessa finska förband och kunnat samordna dem med de egna förbanden varefter de dök upp.
Ja, det var ju det som var frågeställningen.Wooster skrev:Hur mycket skulle vara kvar av de finska förband som vid ett sovjetiskt genombrott skulle kunna ta sig över till Sverige? Det skulle väl på sin höjd handla om bataljoner, förmodligen snarare kompanier eller plutoner? Och i ganska tilltufsat skick - eftersom ett sovjetiskt genombrott ju förutsätter ett finskt sammanbrott. Några finska taktiska reträtter till Sverige har jag svårt att tänka mig.
Tänkte väl mer eller mindre högt i mitt förra inlägg, vad jag menar var att planeringen knappast kan ha handlat om att finskt förband X skulle gruppera vid svensk ort A och finskt förband Y skulle gruppera vid svensk ort B.
Mer troligt är det ju då med en motsatt planering, att vissa svenska förband vid ett sovjetiskt anfall på Sverige och Finland skulle gå in i Finland för att mota Ivan i grind. Men har vi inte diskuterat det i en tidigare tråd?
Möjligen innehåller också Hans historia en gnutta sanning - det låter ju inte otroligt att svenska och finska förband som låg nära gränsen på lokalt initiativ lärde känna varandra. Men mina fördomar om finnar gör det svårt att se att de redan innan kriget börjat skulle ha planerat att sticka över älven till Sverige när ryssen kom.
Mer troligt är det ju då med en motsatt planering, att vissa svenska förband vid ett sovjetiskt anfall på Sverige och Finland skulle gå in i Finland för att mota Ivan i grind. Men har vi inte diskuterat det i en tidigare tråd?
Möjligen innehåller också Hans historia en gnutta sanning - det låter ju inte otroligt att svenska och finska förband som låg nära gränsen på lokalt initiativ lärde känna varandra. Men mina fördomar om finnar gör det svårt att se att de redan innan kriget börjat skulle ha planerat att sticka över älven till Sverige när ryssen kom.
Vi delar fördomarWooster skrev:Men mina fördomar om finnar gör det svårt att se att de redan innan kriget börjat skulle ha planerat att sticka över älven till Sverige när ryssen kom.
Svagt i bakhuvudet har jag för mig att det fanns något förberett för att ta emot civila finska flyktingar.
MVH
Hans
Aha, då är jag med.Wooster skrev:Tänkte väl mer eller mindre högt i mitt förra inlägg, vad jag menar var att planeringen knappast kan ha handlat om att finskt förband X skulle gruppera vid svensk ort A och finskt förband Y skulle gruppera vid svensk ort B.
.
Jo det ligger nog inte så nära till hands att det var så men precis som du skriver att det andra alternativet kan det ha funnits lite substans i.
Har för mig att det fanns i gränsjägarkompaniernas uppgifter i GRÖV-skedet.Hans skrev:
Svagt i bakhuvudet har jag för mig att det fanns något förberett för att ta emot civila finska flyktingar.
MVH
Hans
Bevare mig, vilka spekulationer...
Jag kan försäkra att då har nog sammanbrottet varit stort och fullständigt...
Där skulle ni haft att tas med... 
Jag kan försäkra att då har nog sammanbrottet varit stort och fullständigt...
Vilka?Schwemppa skrev:Bevare mig, vilka spekulationer...![]()
Bara finsk natonalitetskänsla
Vi hade nog gjort vårt bästa för att tufsa till de där sovjetbataljonerna innan de hade nått svenska gränsen.
Inget illa ment. Och planering är alltid bra.
Vi hade nog gjort vårt bästa för att tufsa till de där sovjetbataljonerna innan de hade nått svenska gränsen.
Jo det är taget.Schwemppa skrev:Bara finsk natonalitetskänsla![]()
Att finländarna hade gjort sitt så att svenskarna blivit "arbetslösa" är det nog ingen som tvivlar.
Frågeställning var ifall det fanns ett, om än osannolikt, scenario att sovjeterna lyckats komma förbi i finska Lappland.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Nu har jag inga källor och bara ett dåligt minne att gå på men har för mig att jag sett någonstans att det finsk krigsplanläggningen under 70- och 80-talet var väldigt syd koncentrerad. I lappland var det i huvudsak lätt förband för fördröjningsstid.
Konsekvensen av det skulle kunna bli att det finska försvaret höll i söder samtidgt som den röda hade mer eller mindre fritt fram i norr mot älven.
En mer spännande fråga är finsk flyg och flotta och deras planer om basläget blev jobbigt.
/Erik
Konsekvensen av det skulle kunna bli att det finska försvaret höll i söder samtidgt som den röda hade mer eller mindre fritt fram i norr mot älven.
En mer spännande fråga är finsk flyg och flotta och deras planer om basläget blev jobbigt.
/Erik
Har också för mig det även så sent som under 2000-talet.Erik Ljungberg skrev:någonstans att det finsk krigsplanläggningen under 70- och 80-talet var väldigt syd koncentrerad.
/Erik
Det är nog så än idag att det är koncentrerat till syd