Two Towers-Soundtracket

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Ynnej
Ny medlem

Inlägg av Ynnej » 19 januari 2003, 19:49

Jag tycker att det är bra att andra skivan är som en "upprepning" av första.. eller iaf att den följer samma tema.. det är ju inte tre separate filmer och då kan ju musiken inte ändras..

Det nya Rohantemat gillar jag också väldigt mycket.. Och Gollum's song är vacker.. Den skiljer sig så från de andra låtarna.. Det är skönt att det är lite kontrast, ungefär som "hob-sångerna" på förra.. Så man kunde pusta ut från allt mörkt, hemskt och sorgligt...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 19 januari 2003, 20:38

Problemet är ju att det då räcker med att köpa en skiva, det är ju ingen variation. Visst kan musiken till FILMERNA vara liknande, men till SKIVORNA bör de plocka ut de delar som skiljer sig.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 20 januari 2003, 17:12

jag tycker dock att skivorna är bra som dom är...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 20 januari 2003, 17:39

Haldir skrev:Problemet är ju att det då räcker med att köpa en skiva, det är ju ingen variation. Visst kan musiken till FILMERNA vara liknande, men till SKIVORNA bör de plocka ut de delar som skiljer sig.
Så du menar att de alltså ska ha med andra låtar än vad de hade i filmerna? Ska man ha ett soundtrack ska man väl ha alla filmlåtarna...

Användarvisningsbild
Ynnej
Ny medlem

Inlägg av Ynnej » 20 januari 2003, 19:37

Skivorna är bra som de är.. Det vore knasigt att ha med andra låtar för att få variation och det vore tråkigt om de plockade bort låtar..
Det måsta vara liknande musik, och själv så gillar jag det... Eftersom den är så bra gör det inget att få mycket av den..

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 20 januari 2003, 22:58

På två filmer har vi sex timmar musik, ungefär. Kan de inte välja ut de två timmarna som är mest udda från de sex är de rätt konstiga. Dessutom korkade kommersiellt, eftersom folk bara behöver köpa en skiva för att få två, kanske tre.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 21 januari 2003, 12:23

På två filmer har vi sex timmar musik, ungefär. Kan de inte välja ut de två timmarna som är mest udda från de sex är de rätt konstiga. Dessutom korkade kommersiellt, eftersom folk bara behöver köpa en skiva för att få två, kanske tre.
Du kan väl inte mena att du tycker att soundtracket till TTT är så likt det till Fellowship?!!

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 21 januari 2003, 13:11

Inte det mesta, men vissa stycken. Det räcker med att man känner igen en del av ett stycke på andra skivan för att man ska reagera negativt på det, så...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 21 januari 2003, 13:34

Precis köpt Soundtracket och intrycket är att det - precis som första - håller mycket hög kvalité.
Givetvis återfinns det ett musikaliskt tema - underligt vore det väl annars - från den första skivan.

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 22 januari 2003, 10:27

Jag håller med Haldir. De kanske inte är identiska, men jag ser inte någon mening med att lägga ut nästan sexhundra på de tre soundtracken. Det kommer säkert någon "best of"-skiva sen med...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 22 januari 2003, 13:39

Det beror tydligen på hur man ser på ett soundtrack.

Jag ser inte på skivorna som "de bästa låtarna ur filmen", vilket Haldir och Gurthang tycks göra, utan som en musikalisk resa genom handlingen i filmen/boken. Och då är det enligt min mening självklart att vissa teman skall komma tillbaka.

Dessutom kommer de ju inte tillbaka i en identisk form, utan oftast är de utvecklade och varierade.

Om man slutar tänka på det som en "hits"-skiva och istället tänker på det som en opera, som Howard Shore gör, så vore det vansinne att ta bort ställen där teman kommer tillbaka, för då försvinner ju hela helheten.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 22 januari 2003, 13:51

Håller helt med Danne, det är givetvis ett syfte i att det återfinns ett tema i musiken, konstigt vore det ju annars.
Jag tror vissa här missat att filmerna faktiskt hör samman, och sålunda ska det ha samma tema.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 22 januari 2003, 22:10

jag måste då säga att jag tycker inte att det är något fel med skivorna....

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 23 januari 2003, 17:26

Jag känner att soundtracket till LotR- och TTT-filmen har gett böckerna samma soundtrack och jag kan inte tänka mig Moria-kapitelna utan dom låtar som Howard Shore har komponerat.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 23 januari 2003, 21:17

joo det är sant...!

Skriv svar