Two Towers-Soundtracket
Jag tycker att det är bra att andra skivan är som en "upprepning" av första.. eller iaf att den följer samma tema.. det är ju inte tre separate filmer och då kan ju musiken inte ändras..
Det nya Rohantemat gillar jag också väldigt mycket.. Och Gollum's song är vacker.. Den skiljer sig så från de andra låtarna.. Det är skönt att det är lite kontrast, ungefär som "hob-sångerna" på förra.. Så man kunde pusta ut från allt mörkt, hemskt och sorgligt...
Det nya Rohantemat gillar jag också väldigt mycket.. Och Gollum's song är vacker.. Den skiljer sig så från de andra låtarna.. Det är skönt att det är lite kontrast, ungefär som "hob-sångerna" på förra.. Så man kunde pusta ut från allt mörkt, hemskt och sorgligt...
- D. Andersson
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Så du menar att de alltså ska ha med andra låtar än vad de hade i filmerna? Ska man ha ett soundtrack ska man väl ha alla filmlåtarna...Haldir skrev:Problemet är ju att det då räcker med att köpa en skiva, det är ju ingen variation. Visst kan musiken till FILMERNA vara liknande, men till SKIVORNA bör de plocka ut de delar som skiljer sig.
- D. Andersson
- Medlem
Du kan väl inte mena att du tycker att soundtracket till TTT är så likt det till Fellowship?!!På två filmer har vi sex timmar musik, ungefär. Kan de inte välja ut de två timmarna som är mest udda från de sex är de rätt konstiga. Dessutom korkade kommersiellt, eftersom folk bara behöver köpa en skiva för att få två, kanske tre.
- D. Andersson
- Medlem
Det beror tydligen på hur man ser på ett soundtrack.
Jag ser inte på skivorna som "de bästa låtarna ur filmen", vilket Haldir och Gurthang tycks göra, utan som en musikalisk resa genom handlingen i filmen/boken. Och då är det enligt min mening självklart att vissa teman skall komma tillbaka.
Dessutom kommer de ju inte tillbaka i en identisk form, utan oftast är de utvecklade och varierade.
Om man slutar tänka på det som en "hits"-skiva och istället tänker på det som en opera, som Howard Shore gör, så vore det vansinne att ta bort ställen där teman kommer tillbaka, för då försvinner ju hela helheten.
Jag ser inte på skivorna som "de bästa låtarna ur filmen", vilket Haldir och Gurthang tycks göra, utan som en musikalisk resa genom handlingen i filmen/boken. Och då är det enligt min mening självklart att vissa teman skall komma tillbaka.
Dessutom kommer de ju inte tillbaka i en identisk form, utan oftast är de utvecklade och varierade.
Om man slutar tänka på det som en "hits"-skiva och istället tänker på det som en opera, som Howard Shore gör, så vore det vansinne att ta bort ställen där teman kommer tillbaka, för då försvinner ju hela helheten.