Det är inget fel med folkhälsa, visst är det en bra sak och tanken är god....men jag tycker attHär har du en del att förklara. Varför skulle det vara fel att uttrycka levnadsstandard i folkhälsa och kan du till exempel vara mer konkret med var du menar att det visat sig vara omöjligt.
Sverige har alltid bakat in sin fria sjukvård som en väsentlig del av levnadsstandardspaketet i alla jämförelser. Vars enorma kostnader betalats med en skattenivå som under min livstid legat bland de allra högsta i världen. Den 'disponibla' inkomsten hos Medelsvensson efter skatt - har däremot inte varit lika imponerande i jämförelse med många andra länder. Friheten att välja hur den disponibla köpkraften skall brukas - har i åtskilliga procent fråntagits knegarna i de länder som infört fri sjukvård.
National Health Service i England har i årtionden kämpat med överutnyttjande, här i Queensland - precis samma sak. I Sverige införde man ju fri tandvård på 70-talet(?) - men den imploderade väl ganska snabbt då kostnaderna blev för höga.
Bra, köpkraft - var ordet jag sökte. Köpkraft är nog vad jag betraktar som levnadsstandard, vare sig man använder på prylar, bostad, resor - eller hälsovård. Men individen skall fritt kunna välja vad han/hon vill spendera den på.Överhuvudtaget så är "levnadsstandard" ett mycket relativt begrepp, så trätan lär fortsätta om vi nu inte kan enas om att använda "köpkraft" eller något annat, lika enkelt att utgå från
Varjag