Som jag redan har skrivit flera gånger, så gör jag inte anspråk på att det jag tror är fakta. Men det är en sund värdering av situationen; ett antagande baserad på observationer. Om ekonomerna skulle hävda så skulle jag kunna ändra min uppfattning. Men då gäller det att de har riktigt bra bevis, för jag är väldigt övertygad om att det var nödvändigt för utvecklingen att slå ner protesterna med våld. Vad tror du själv hade hänt om man lagt sig platt för studenterna. Hade de nöjt sig så, eller skulle de kräva än mer enligt "ge odjuret en hand så tar han hela armen"? Det är lätt att hacka ner på mina åsikter eftersom de kan synas "extrema" i Sverige (här i Kina har jag dock medhåll av en överväldigande majoritet.) Men det är inte lika lätt att själv fundera på alternativ. Fast jag upprepade gånger frågat är det endast annmari som svarat på (nåja) hur hon skulle vilja se att Kina styrdes i dag.Varför skulle det att du och andra inte kan veta huruvida utvecklingen är en konsekvens av massakern, leda till slutsatsen att den är det?
Och om ekonomihistorikerna kommer fram till att massakern sköt upp utvecklingen i 3 år, skulle du då ändra dig till att fördöma den?
Ge mig då den konsekvensen. Det finns (ännu) inget som bevisar att dessa anläggningar har hindrat terrorattentat. Däremot finns det gott om bevis på fångar som blivit ännu mer jihad-hängivna efter att de släppts ut. Vad gäller Kina finns det bevis att utvecklingen gått framåt rasande fort efter 1989 och att rekordmånga människor lyfts ur fattigdom och fått mat på bordet. Hur det skulle sett ut annars vet inte. Det skulle ju rent teoretiskt kunna ha blivit ännu bättre - ekonomin skulle kunna vuxit med 20 procent årligen samtidigt som Kina blivit ett Shangri-la av frihet och välstånd. Men jag oh väldigt många andra tvivlar på att det skulle blivit så om en demokratirörelse satts igång.Det går visst att försvara Abu Ghraib etc. med den formeln, vilket är vad jag försöker säga. Det gäller bara att välja ut en försvarbar konsekvens.
Allt kan inte alls rättfärdigas. Det gäller först att hitta konsekvensen, sedan väga den mot det onda. Det är allt annat än lätt. Man kan exempelvis inte rättfärdiga ett mord på sin granne för att hans hund har urinerat på ens postlåda. Det negativa (mordet) överväger då det positiva (avbruten urinering på postlådan).Jag skulle istället säga att ditt sätt att utvärdera en handling i efterhand ger just det: allt kan rättfärdigas. Det gäller bara att hitta rätt "goda" konsekvens, så är handlingen försvarbar.
Nej, nej och åter nej. Jag gör inte formeln luddig, för jag accepterar den inte. Jag tror inte att en formel som innehåller något så luddigt som "likartade situationer" fungerar, dvs just en sådan form som du förespråkade då du skrev att "I slutändan bör väl etik och moral vara ett konsekvent system för likartade situationer?". Jag förespråkar inte ens den formeln, så säg inte att jag gör den luddig. Jag bara gav ett exempel på att den inte fungerar, och behövde inte sträcka mig längre än till ämnet vi diskuterar.Det är snarare så att du gör det luddigt genom att ställa upp en formel utifrån två godtyckliga konsekvenser - "ett land räddas från inbördeskrig" (bra), mot "döda/tortera interner" (dåligt). Man kan lika gärna välja att byta ut dem mot: "frihetskämpar dödas/torteras" (dåligt) och "den demokratiska världen räddas från terrorister" (bra).
Nu måste jag säga som du tidigare sade till mig: "du verkar ha missat poängen". Om vi då godtar normen att det är dåligt att mörda protestanter, så måste det ju även vara dåligt att mörda människor i allmänhet. Därmed vore det dåligt att mörda Hitler 1944. Alltså var det bra att han överlevde mordförsöket, ävem om kriget fortsatte. Detta är vad ditt resonemang resulterar i, då moralen i ett handlande bedöms av just det isolerande handlandet och inte av resultatet av själva handlingen. Men om man applicerar den modell jag ovan förespråkat, skulle det vara moraliskt rätt att mörda Hitler, för att man då med största sannolikhet besparar hundratusentals andra människor liv och välstånd.Normen att det är dåligt att mörda protestanter?
Och att du sedan skulle bedöma varje situation utifrån särskilda bestämda "normer" är ju världsfrånvänt. Du behöver inte åka längre till landsgränsen (Ryssland) för att hitta normer helt skiljda från våra. Åker du hit till Kina är det ännu värre. Här accepteras inte vår normer av befolkningen; ska de då vara riktiga att bedöma situationer i landet utifrån? Varför ska våra normer gälla? Nej, om en handling var rätt eller fel - även moraliskt - bedöms av mer än bara avsikten.