Extended Version

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 20 november 2002, 18:25

Det enda jag irriterade mig på var tidshoppet i början, när Gandalf knackar på Bilbos dörr och handlingen sedan hoppar tillbaka till när frodo möter densamme.
Vad får dig att tro att det är Gandalf som knackar första gången också? Jag tror bara att det är någon jobbig släkting då.

Jag måste säga att jag förstår varför PJ klippte bort de flesta av scenerna, men man börjar också undra över varför han sparade vissa andra scener till bio-verisionen och vad han kunde ha gjort bättre nu.
Först och främst fattar jag inte alls hur han kunde klippa bort Lothlorien-scenerna, han kommer få massor att förklara i de kommande filmerna nu känns det som. Jag förstår att han skippade Bilbos inledning i bio-verisionen tycker att den känns rätt onödig för handlingens skull, och att det bara är något för oss fantaster. Ja stör mig ännu mer på Arwens stora roll nu sen jag sett filmen... Någon mer som tyckte att färden över myggaträsk fick resan mellan Bri och Vattnadal att kännas mycket längre?

Jag tycker verkligen att alvproccesionen och bilden över Caras Galadhorn (eller vad centrum i Lothlorien heter) var jätte-vackra!

(Sen var det kul att det hade fått in ett stycke ren och obesudlad humor på ett ställe... :roll: (halvt ironiskt))

(Usch. vad osammanhängande det här blev... Jag är sjuk...)

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 20 november 2002, 20:37

Gilithil skrev: Någon mer som tyckte att färden över myggaträsk fick resan mellan Bri och Vattnadal att kännas mycket längre?
Längre men inte sämre.
Det hela blev snarare MYCKET bättre...

Det jag tyckte blev bäst i hela Extended var Elronds råd, när Gandalf sa det där "One ring to..." på svartiska..
Och Lórien försås.

Är det nån som vet vad Gimli sa på dvärgiska, jag är lite nyfiken..

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 december 2002, 19:37

Längre men inte sämre.
Det hela blev snarare MYCKET bättre...
Jag tyckte också att det blev bättre, sa jag att det blev sämre?

När jag och mina kompisar såg filmen var vi snabba till att översätta det Gimli säger till 'Sug min dvärg-pung', men jag har inga belägg på att det är det här som det egentligen betyder.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 2 januari 2003, 23:26

På något kommentarspår förklaras det varför PJ valde att inte visa Isildurs död lite närmare i bioversionen, och anledningen var tydligen att de trodde att alla Tolkienoskulder skulle bli förvirrade av att Isildur blev osynlig och inte Sauron, och det låter väl en gnutta rimligt...

Frågan är om inte de blev lika förvirrade när Bilbo satte på sig Ringen... hmmm.

Även jag måste säga (först nu eftersom jag inte lyckats ta mig in på forumet förrän nu) att Specialversionen är så mycket bättre än bioversionen, på alla sätt och vis. Framför allt är det som sagt Lórien som vunnit på omklippningen. Och hjärnskadade Celeborn och balettdansören Haldir framstår helt plötsligt som alver (bra spelade dessutom), något som jag inte trodde var möjligt efter att ha sett bioversionen.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 januari 2003, 01:53

Tycker filmen helt klart blev mycket mycket bättre i den förlängda versionen, även om man kan böckerna utantill tycker jag filmen blev mindre hackig och mer logisk.
Tyvärr mäktes - vilket jag har för mig att jag redan tidigare påpekat - klippningarna lite väl mycket i "orginal versionen". Nu får man bara vänta på den förlängda versionen av Sagan om de två tornen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 3 januari 2003, 12:48

Jag hade mycket enklare att placera vad som skulle vara i ettans extended, men i tvåan har jag faktiskt ingen aning om vad som skall vara med, nu när de tagit bort både Honmonstret och att Merry och Pippin träffar på de andra vid Isengård i andra.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 10 januari 2003, 21:36

nu har hon här köpt Extended version!!! :D fast den fanns inte på SF-bokhandeln och skulle inte komma in på ett tag så jag fick köpa den på åhlens för 449...men jag har den!!! *ler*

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem

Inlägg av Jocke The Beast » 11 januari 2003, 15:23

Vet någon om det kommer att gå /eller redan går att köpa extended version UTAN alla "onödiga DVD skivor" (enbart filmen) ?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 11 januari 2003, 16:59

Extended finns väl på film, utan dessa extragrejor? I och för sig VHS men men.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 11 januari 2003, 18:41

Jocke The Beast skrev:Vet någon om det kommer att gå /eller redan går att köpa extended version UTAN alla "onödiga DVD skivor" (enbart filmen) ?
Varför skulle ngn vilja ha Extended UTAN allt mumma? Det är inte det minsta onödigt utan som att gå en 5 poöängs Grundkurs i Sagan om Ringen :D :D

Novlótë
Ny medlem

Inlägg av Novlótë » 11 januari 2003, 23:57

Jo men eller hur?!.
Vaddå "onödiga dvd skivor"?.
dom är väl i allra högsta grad nödvändiga.det är ju timmar med extra material.det är ju.hm.det är.überunderbart.gaah.!.!. 8O

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 12 januari 2003, 00:07

Å andra sidan är ju inte alla intresserade av hur filmen gjordes - utan endast vill se filmen i dess helhet.

Novlótë
Ny medlem

Inlägg av Novlótë » 12 januari 2003, 00:12

Joo iofs.men..det finns väl en sån film också?.om jag inte har helt fel.
ah well.ur min synvinkel förstår jag inte hur man inte kan vilja se allt extramaterial men.well.alla tycker ju olika så.
Nai tiruvantel ar varyuvantel i Valar tielyanna nu vilya.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 12 januari 2003, 00:15

Ja, jag tror det. Skrev det några inlägg upp.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 12 januari 2003, 03:11

Flikkan skrev:Å andra sidan är ju inte alla intresserade av hur filmen gjordes - utan endast vill se filmen i dess helhet.

Det är inte ALLS bara hur filmen gjordes.. det är timmar om Tolken, Moria, Lothlorien etc etc..varför Grottrollet har knögglig och bucklig hud på ryggen, hur de valde balorgen o varför.. samt såklar Lee och Howes JOBB för att göra Midgård rätt!

Skriv svar