Vad har EK Finnland, dvs säga att finska valpo förhörde ryska fångar i två av tyskarna administrerade fångläger med invasionen av Norge 1940?Lawrence skrev:Jag har inte sett någon officiell recension av avhandlingen än, jag frågade " Simon " om han visste något om EkF. i
Norge/Elvsnes, det låter vidlyftigt att tysk/finsk SD befann sig även där. Jag tänkte därför underhålla herrarna med lite
andra finsknorska uppgifter, tills vi fått reda på mer. Jag har inte läst Arnstads ev. nya kommentarer, så tråden kanske något måste utvecklas, med faktauppgifter, inte tyckande.
Men mina uppgifter om de finsk/tyska hamnplanerna med väg från finska kilen(Treriksröset?) till Skibotn/Lyngenfjorden i Norge 1940/41 uttrycker ju en handlingskraft, samt uppgifterna om avvisandet av de 700 norska vinterkrigsfrivilliga. jag har för mig att en del av dessa blev internerade i Finland. Finland ville ju att tyska trupper skulle falla in i vacuumet i norra Norge, eftersom Sovjet tog väl över finska delen av Fiskarhalvön, med utsikt över Murmanskinloppet men lät
Petsamohamnen fortfarande vara finsk, 1940. Tyskarnas "Basis Nord" som Stalin tillät, var ett verkstadsfartyg för marina
reparationer.
En annan tråd här om Kriegsmarine visar ju området var viktigt, eftersom, (alla) många tunga tyska örlogsfartyg, Tirpitz, Scharnhorst, Gneisenau fick baser i Nordnorge våren 1942, när konvojtrafiken ökades från de allierade till Sovjet. Den finska signalspaningen gav ju inte bara ut fångar till Tyskland, utan även uppgifter så att konvojerna kunde angripas av tyska marinen. Tyskfinsk kontroll över Nordkalotten var därför av stor vikt, med tanke på att norska motståndsrörelsen på Vardö(?) sände upplysningar till Sovjet. om de tyska konvojerna runt mot Kirkenes.
JariL.
"Sonderkommando Finnland's chef vom Felde var officiellt en officerare i SS-Division Nord. Från Valpo's synvinkel tyska säkerhetsorganen höll på att bygga en egen system i Finland som var utanför Valpo's kontroll."
Just det - och varför har ingen finsk forskare granskat vad Warzawas bödel, SS-Obergruppenführer Friedrich W. Kruger gjorde på WSS 6. Nord ? (Kiestinki) (1939-43).Detta har bara jag uppmärksammat. Även Gen. F. Böhme hade ju stor erfarenhet av " polisaktioner" i Serbien 1941.Det är Kruger som givit order om den aktion som sen skapade ikonbilden där SS-major Jürgen Stroop i april 1943 betraktar polska judar som evakueras efter gettoupproret i Warzawa. (Men Kruger kan ha kommit till Finland som resultat av en maktkamp inom SS i november 1943.) (Stroop hängdes i Polen efter kriget)
Vi har nu två "avhandlingar" om finska krigsfångar, Elina Sanas(2005 ca) och Oula Silvenonnoinens, och sammanfaller dessa två grupper, där Sana anger ca 3.000 utlämnade ? Hur många var sovjetiska krigsfångar ? Detta är svårt att avgöra idag, och JariL. skriver ju att tyskarna kan ha skjutit ett stort antal fångar/partisaner i Salla-området. Den finska säkerhetspolisen/staten höll ju även ett större antal fängslade vänstermänniskor inom finska fängelser, eller i läger bl.a i erövrade delar av södra Karelen. Ett helhetsperspektiv på detta vore intressant.
Om man ser Finland som stor nazi-komplot under vk2 då kan ju såna här röriga resonemang "kanske" (jag vet inte själv) få någon substans. Det officella Finland sände en ambulans styrka som understöde de västallierade och de norska styrkorna som slogs i Narvik (Knappast en pro-nazistisk handling).
Varför antecknade Finland ett handels avtal med storbritaninen genast efter vinterkriget bara för att få se det helt värdelöst en månad senare pga av invasionen av norge en knapp månad senare?
Finlands återhållsamhet mot Norge, kan bara ses ur det realpolitiska konsekvenserna av vinterkriget där man var tvungen att hålla sig väl med nazi-tysklands pakt broder Sovjet-Ryssland.
Vidare hur skall man bedöma det svenska agerandet mot Norge 1940?
Tex så fick inte den Norske kungen evakueras genom svenskt territorium, samt att man lät tåg med med förnödenheter och amunition gå genom svenskt territorium till tyskarna i Narvik. Betyde det att Sverige var pro-nazistiskt och att önskad att Norge skulle bli ockuperat?
Slutligen..
Stilen känns igen, språket och den vansingt antifinska källtolkningen.
Skulle vara mycket bättre om du använde ditt vanliga användar namn Mythcracker....