vad för märke?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
volgar
Medlem

vad för märke?

Inlägg av volgar » 19 november 2007, 18:12

Hej
Såg denna bild på en finsk sida med en massa bilder på tyskar i finland,
http://personal.inet.fi/koti/pekka.jaat ... aparta.jpg

Vad är det för märke han har på mössan?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 november 2007, 18:37

En edelweiss. De tyska bergsjägarnas märke.
:)

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 november 2007, 00:02

De tyska trupperna i Lappland var till synes paradoxalt huvudsakligen bergsjägare, mest Waffen SS men tydligen också Wehrmachts. Jag antar att man var ute efter deras skidåkarfärdigheter. Deras mulor var ock nyttiga som transporterer.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 november 2007, 05:59

Stefan skrev:De tyska trupperna i Lappland var till synes paradoxalt huvudsakligen bergsjägare, mest Waffen SS men tydligen också Wehrmachts. Jag antar att man var ute efter deras skidåkarfärdigheter. Deras mulor var ock nyttiga som transporterer.
I huvudsak var de divisioner som ingick i 20. bergsarmén ur Heer (bl.a. 2. och 3. Gebirgsdivision.
Den division som var ur W-SS var 6. SS-Gebirgsdivision.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 20 november 2007, 08:07

MD650 skrev:
Stefan skrev:De tyska trupperna i Lappland var till synes paradoxalt huvudsakligen bergsjägare, mest Waffen SS men tydligen också Wehrmachts. Jag antar att man var ute efter deras skidåkarfärdigheter. Deras mulor var ock nyttiga som transporterer.
I huvudsak var de divisioner som ingick i 20. bergsarmén ur Heer (bl.a. 2. och 3. Gebirgsdivision.
Den division som var ur W-SS var 6. SS-Gebirgsdivision.
Ah! Då är det alltså närmast tvärtom mot vad jag visste mig veta. flertalet alltså ur Heer, minoriteten ur Waffen-SS.
Jag blev väl påverkad av den där memoarboken som de flesta av oss läst, av Waffen-SS bergsjägaren som krigat mest i Finland. Jag fick där intrycket ATT det var Waffen-SS som var i majoritet.
Att även Heer-divisioner ingick erfor jag senare på egen hand.

Skriv svar