Hej
Såg denna bild på en finsk sida med en massa bilder på tyskar i finland,
http://personal.inet.fi/koti/pekka.jaat ... aparta.jpg
Vad är det för märke han har på mössan?
vad för märke?
I huvudsak var de divisioner som ingick i 20. bergsarmén ur Heer (bl.a. 2. och 3. Gebirgsdivision.Stefan skrev:De tyska trupperna i Lappland var till synes paradoxalt huvudsakligen bergsjägare, mest Waffen SS men tydligen också Wehrmachts. Jag antar att man var ute efter deras skidåkarfärdigheter. Deras mulor var ock nyttiga som transporterer.
Den division som var ur W-SS var 6. SS-Gebirgsdivision.
Ah! Då är det alltså närmast tvärtom mot vad jag visste mig veta. flertalet alltså ur Heer, minoriteten ur Waffen-SS.MD650 skrev:I huvudsak var de divisioner som ingick i 20. bergsarmén ur Heer (bl.a. 2. och 3. Gebirgsdivision.Stefan skrev:De tyska trupperna i Lappland var till synes paradoxalt huvudsakligen bergsjägare, mest Waffen SS men tydligen också Wehrmachts. Jag antar att man var ute efter deras skidåkarfärdigheter. Deras mulor var ock nyttiga som transporterer.
Den division som var ur W-SS var 6. SS-Gebirgsdivision.
Jag blev väl påverkad av den där memoarboken som de flesta av oss läst, av Waffen-SS bergsjägaren som krigat mest i Finland. Jag fick där intrycket ATT det var Waffen-SS som var i majoritet.
Att även Heer-divisioner ingick erfor jag senare på egen hand.