Svärd från 1500-talet upphittat

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 oktober 2007, 15:07

Sveriges äldsta amiralssvärd, trefligt

Borde ställas ut på Sjöhistoriska.

Hur kan man överhuvudtaget överväga (eller kanske inte bry sig) lämna det på platsen när myndigheter tjafsar???

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 oktober 2007, 15:26

Psilander skrev: Hur kan man överhuvudtaget överväga (eller kanske inte bry sig) lämna det på platsen när myndigheter tjafsar???
Jag gissar det mer beror på att frågan om konservering och förvaring av fyndet måste lösas innan man tar upp det.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 oktober 2007, 19:02

Mycket intressant fynd! Jag är benägen att hålla med om dateringen. Gustav Vasa hade tolv svärd, så något av dem liknar det säkert. ;) Älskar intervjusvaren!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 oktober 2007, 12:10

Rally skrev:Samtidigt vill jag gratulera till en underbart genomförd intervju i Metro Gbg.
Kan ju ta den i text, för sökningars underlättande.
Hallå där...
... Martin Rundkvist, 35, arkeologen som funnit ett unikt 1500-talssvärd i skogen.

Hur gjorde du det här fyndet - var det knivigt?
- Jag satte mig i lotusställning och kände på vibrationerna med mina astralantennet.

Astralantenner?
- Man måste ha långt hår för att få in vibbarna. Alla frisörer är anställda av staten för att klippa av astralantennerna. De har en dold agenda, frisörerna.

Jaså? Hur många liv tror du att svärdet har släckt då?
- Oj. Det beror helt på vilken level man är på och hur många bonusar man tagit. Men vi får väl se, killen som hade det innan kanske har ristat skåror i det för varje offer.

Kommer du att använda det för privat bruk?
- Ja. Jag ser det som ett självförsvarsredskap. Jag kommer att använda det för att träna orientaliska kampsporter. Jag har ett väldigt spännande yrke.
Som Martin skriver i annat forum:
Hallå där-spalten bygger på att Metro ställer tillkämpat vitsiga frågor till folk utan att bry sig om vad de svarar. Den som svarar allvarligt framstår som dum i huvudet. Så när de ringde och förklarade vad intervjun skulle vara till var det självklart för mig att försöka outweirda dem.
Den som inte är bekant med spaltens inriktning och nivå kan ju begrunda den sista frågan... :) :roll:

(Ytterligare förtydligande: Martin är styrelsemedlem i något som heter VoF. Där kan man allt om astralkroppar etc.)

Skriv svar