Numismatik
Jag rättar mej själv- det är i januari varje år som Tonkin brukar ha auktioner.
Det brukar gå bra att ringa i förväg och lämna in objekt.
Själv är jag lite skeptisk till medaljer faktiskt, och kan väldigt lite om dem, men jag har bla ett "Lokalmynt" gamla Linköping 1000kr guld. Har ingen aning om vad det är värt?
Det brukar gå bra att ringa i förväg och lämna in objekt.
Själv är jag lite skeptisk till medaljer faktiskt, och kan väldigt lite om dem, men jag har bla ett "Lokalmynt" gamla Linköping 1000kr guld. Har ingen aning om vad det är värt?
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
Myntet jag fick häromdagen, 1/2 öre. Är av kvalitet 01... För det var som när jag beställde det från Norrtälje Mynthandel, så stog det på Leifs Webb-shop, sällsynt bra kvalitet om detta mynt. För denna trevliga man som har Norrtälje mynthandel heter ju Leif, å det är där jag köper mina mesta mynt. Detta 1/16 rd du nämnde att du har, det är läckra mynt.. Ifrån Oskar I:s tid det mynt jag tycker är väldigt fint är Minnespenningen från 1859, (Konungens begravning). Jag har det inte själv, men skulle gärna villja få tag på det.
-
pandersson2
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
Just benämningen Kastmynt,, är ju om jag inte minns fel, att det präglades mynt som kastades ut till folket.. Myntet från karl Johans begravning är ett vackert mynt även det.. Kom och tänka osökt på i Riddarholmskyrkan där Karl Johan ligger begraven, sarkofagen som Karl Johan ligger i, den är otroligt påkostad och Pampig.. 
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
-
pandersson2
- Medlem
Baltiska mynt är intressanta ur historisk synvinkel samt kommer från vårt närområde. Jag gör en kort redovisning av de olika områdena.
Reval/Tallin under danskarna myntade småmynt, brakteat, innan landet såldes till tyskarna.
Livländska Orden myntade i Reval, Wenden/Cesis och Riga.
Biskopdömet Dorpat/Tartu hade sin egen myntning.
Danske Magnus hade myntning i Hapsala och Aarensborg i sitt biskopdöme.
Ärkebiskopen i Riga hade egen myntning i Riga samt Salaspils.
Gemensam myntning skedde även i Riga utan Livländska Orden, Ärkebiskopdömet Riga samt Staden Riga.
Ryssarna myntade droppkopek i Salaspils under deras invasion som ledde till Ordensstaten undergång.
Fristaden Riga hade egen myntning innan man gav sig under polsk överhöghet.
Under polska styret myntades det i Riga. De polska furstendömena Kurland och Livland hade även egen myntning.
Under svenska ockupationen myntades det i Reval, Narva och Riga. I Riga myntades dels för staden, dels mynt med lägre silverhalt för svenska provinsen Livland.
Nämnas här kan även göras att i Suchawa kopierades de svenska småmynten i en organiserad myntförfalskning.
Under ryska styret myntades inte mynt i Baltikum. I St. Petersburg myntades dock speciella mynt för Estland och Livland.
Litauen har haft egen myntning i Vilnius. Jag minns dock ej om de hade börjat redan innan unionen med Polen.
Lettland och Estland hade egen myntning som självständiga stader med samma valuta som idag.
Under Sovjetunionen myntades ej i Baltikum.
Under världskrigen så gavs det ut tyska ockupationssedlar, ingen myntning skedde dock. Samma sak under frihetskrigen då olika styren gav ut sedlar.
Efter Sovjetunionens fall gav även Lettland ut Rubel ett tag innan man återgick till Lat.
Om någon har mer detaljerade frågor försöker jag gärna besvara dem så gott jag kan.
Reval/Tallin under danskarna myntade småmynt, brakteat, innan landet såldes till tyskarna.
Livländska Orden myntade i Reval, Wenden/Cesis och Riga.
Biskopdömet Dorpat/Tartu hade sin egen myntning.
Danske Magnus hade myntning i Hapsala och Aarensborg i sitt biskopdöme.
Ärkebiskopen i Riga hade egen myntning i Riga samt Salaspils.
Gemensam myntning skedde även i Riga utan Livländska Orden, Ärkebiskopdömet Riga samt Staden Riga.
Ryssarna myntade droppkopek i Salaspils under deras invasion som ledde till Ordensstaten undergång.
Fristaden Riga hade egen myntning innan man gav sig under polsk överhöghet.
Under polska styret myntades det i Riga. De polska furstendömena Kurland och Livland hade även egen myntning.
Under svenska ockupationen myntades det i Reval, Narva och Riga. I Riga myntades dels för staden, dels mynt med lägre silverhalt för svenska provinsen Livland.
Nämnas här kan även göras att i Suchawa kopierades de svenska småmynten i en organiserad myntförfalskning.
Under ryska styret myntades inte mynt i Baltikum. I St. Petersburg myntades dock speciella mynt för Estland och Livland.
Litauen har haft egen myntning i Vilnius. Jag minns dock ej om de hade börjat redan innan unionen med Polen.
Lettland och Estland hade egen myntning som självständiga stader med samma valuta som idag.
Under Sovjetunionen myntades ej i Baltikum.
Under världskrigen så gavs det ut tyska ockupationssedlar, ingen myntning skedde dock. Samma sak under frihetskrigen då olika styren gav ut sedlar.
Efter Sovjetunionens fall gav även Lettland ut Rubel ett tag innan man återgick till Lat.
Om någon har mer detaljerade frågor försöker jag gärna besvara dem så gott jag kan.
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem