Numismatik

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 14 augusti 2007, 01:09

Jag rättar mej själv- det är i januari varje år som Tonkin brukar ha auktioner.
Det brukar gå bra att ringa i förväg och lämna in objekt.

Själv är jag lite skeptisk till medaljer faktiskt, och kan väldigt lite om dem, men jag har bla ett "Lokalmynt" gamla Linköping 1000kr guld. Har ingen aning om vad det är värt?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 14 augusti 2007, 06:35

Där sa du ett sant ord Schwalbe, "skeptisk till medaljer"..... Jag har inte heller så mycket till övers för just medaljer.. För ska det vara något inom detta område så ska det ju vara riktiga mynt och sedlar man ska samla tycker jag..

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 16 augusti 2007, 19:18

Fick i min postlåda häromdagen ett fint mynt 1/2 öre från Oskar I:s tid.. Ett inte allt för stort mynt, men väldigt detaljrikt för sin ålder, är ju dock från 1858.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 augusti 2007, 16:38

Anders Nyman skrev:Fick i min postlåda häromdagen ett fint mynt 1/2 öre från Oskar I:s tid.. Ett inte allt för stort mynt, men väldigt detaljrikt för sin ålder, är ju dock från 1858.
Jo de är fina. Har en 1/16 rd sp från 1848, ganska sliten (kv 1?).

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 17 augusti 2007, 20:26

Myntet jag fick häromdagen, 1/2 öre. Är av kvalitet 01... För det var som när jag beställde det från Norrtälje Mynthandel, så stog det på Leifs Webb-shop, sällsynt bra kvalitet om detta mynt. För denna trevliga man som har Norrtälje mynthandel heter ju Leif, å det är där jag köper mina mesta mynt. Detta 1/16 rd du nämnde att du har, det är läckra mynt.. Ifrån Oskar I:s tid det mynt jag tycker är väldigt fint är Minnespenningen från 1859, (Konungens begravning). Jag har det inte själv, men skulle gärna villja få tag på det.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 17 augusti 2007, 20:37

Har samlat mynt från Baltikum med betoning på Livländska orden samt Ärkebiskopen i Riga. I dagsläget ligger dock samlandet på is av ekonomiska samt tidsmässiga orsaker.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 augusti 2007, 21:14

Nej, jag har inte den. Däremot har jag Karl IVX Johans kastpenning för hans begravning 1844 i kvalité 1+.
Ett vackert mynt. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 17 augusti 2007, 21:46

Just benämningen Kastmynt,, är ju om jag inte minns fel, att det präglades mynt som kastades ut till folket.. Myntet från karl Johans begravning är ett vackert mynt även det.. Kom och tänka osökt på i Riddarholmskyrkan där Karl Johan ligger begraven, sarkofagen som Karl Johan ligger i, den är otroligt påkostad och Pampig.. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 18 augusti 2007, 10:04

Baltikum som pandersson2 samlat på är ett intressant samlarområde. Jag har några mynt ifrån Svenska besittningar som sverige hade där i Baltikum på 1600-talet.. Men nu för tiden finns det många fina mynt och sedlar på den Baltiska sidan..

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 18 augusti 2007, 16:20

Besittningsmynt är interessanta. Tyvärr har jag inget.
Appropå kastmynt så har jag det från Oscar II´s kröning 1873 i ganska fint skick. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 18 augusti 2007, 19:35

Oj, Grattis Schwalbe.. Ännu ett intressant mynt kastmyntet från Oscar II:s kröning. För dessa kastmynt har en väldigt intressant historia..

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 19 augusti 2007, 07:55

Baltiska mynt är intressanta ur historisk synvinkel samt kommer från vårt närområde. Jag gör en kort redovisning av de olika områdena.

Reval/Tallin under danskarna myntade småmynt, brakteat, innan landet såldes till tyskarna.

Livländska Orden myntade i Reval, Wenden/Cesis och Riga.

Biskopdömet Dorpat/Tartu hade sin egen myntning.

Danske Magnus hade myntning i Hapsala och Aarensborg i sitt biskopdöme.

Ärkebiskopen i Riga hade egen myntning i Riga samt Salaspils.

Gemensam myntning skedde även i Riga utan Livländska Orden, Ärkebiskopdömet Riga samt Staden Riga.

Ryssarna myntade droppkopek i Salaspils under deras invasion som ledde till Ordensstaten undergång.

Fristaden Riga hade egen myntning innan man gav sig under polsk överhöghet.

Under polska styret myntades det i Riga. De polska furstendömena Kurland och Livland hade även egen myntning.

Under svenska ockupationen myntades det i Reval, Narva och Riga. I Riga myntades dels för staden, dels mynt med lägre silverhalt för svenska provinsen Livland.

Nämnas här kan även göras att i Suchawa kopierades de svenska småmynten i en organiserad myntförfalskning.

Under ryska styret myntades inte mynt i Baltikum. I St. Petersburg myntades dock speciella mynt för Estland och Livland.

Litauen har haft egen myntning i Vilnius. Jag minns dock ej om de hade börjat redan innan unionen med Polen.

Lettland och Estland hade egen myntning som självständiga stader med samma valuta som idag.

Under Sovjetunionen myntades ej i Baltikum.

Under världskrigen så gavs det ut tyska ockupationssedlar, ingen myntning skedde dock. Samma sak under frihetskrigen då olika styren gav ut sedlar.

Efter Sovjetunionens fall gav även Lettland ut Rubel ett tag innan man återgick till Lat.

Om någon har mer detaljerade frågor försöker jag gärna besvara dem så gott jag kan.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 19 augusti 2007, 09:23

En underbar redovisning av pandersson2, mycket intressant läsning. Själv så har jag ett besittningsmynt från Riga och ett från Livland.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 augusti 2007, 14:51

Samlar någon övriga norden?
Jag har en del fina mynt från Danmark och Norge, mestadels slutet av 1800-talet.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 19 augusti 2007, 16:20

Jag har inte så jättemycket mynt från Norge, Danmark eller Finland. Men något enstaka mynt har jag ifrån dessa länder, det äldsta är ett Norskt som är ifrån början av 1900-talet..
Men jag har ett favoritmynt i min samling, ett 3-D mynt ifrån Kina med 2 jättefina pandor på, årtal 2006.

Skriv svar