Quiz: Språkhistoria
- paulderfinne
- Medlem
alltså enligt mina uppgifter (och de har jag faktiskt fått riktigt färska) står det egentligen bätrtre till med skotskan än med iriskan.
På Irland är det ju också en politisk fråga. Där tvingas man att läsa iriska i skolan, fast praktiskt taget ingen talar det. Det blir ju nästan som att läs latin.
På Hebriderna däremot lär det ännu finnas omkring 50.000 som har gaeliska som modersmål. Men de kan ju hela bunten engelska i alla fall.
P.S: Kom filen fram?
På Irland är det ju också en politisk fråga. Där tvingas man att läsa iriska i skolan, fast praktiskt taget ingen talar det. Det blir ju nästan som att läs latin.
På Hebriderna däremot lär det ännu finnas omkring 50.000 som har gaeliska som modersmål. Men de kan ju hela bunten engelska i alla fall.
Visst gjorde den det, tack så mycket.paulderfinne skrev:alltså enligt mina uppgifter (och de har jag faktiskt fått riktigt färska) står det egentligen bätrtre till med skotskan än med iriskan.
Förvisso är det stora antalet människor (runt 1,8 miljoner) som själva anser sig kompetenta irisktalande så stort just för att det är ett obligatoriskt skolämne, men i Gaeltachtaí-området finns dessutom åtminstone runt 60.000 som talar det dagligen och kan sägas ha det som modersmål. På hela Irland finns runt 90.000 som talar iriska dagligen i sin vardag. Kombinerat med det stora antalet som faktiskt förstår och talar språket (om än begränsat) samt det extremt starka stödet från lagar och regering tror jag nog man får säga att situationen för iriskan är betydligt bättre än för skotsk gaeliska.
Skotsk gaeliska har runt 100.000 som anser sig ha "some Gaelic language ability". Bland dessa ryms säkerligen ett stort antal som kan några enkla parlörfraser och lite glosor och de allra första grunderna i grammatiken (ungefär som jag själv). Hälften av dem använder förmodligen språket sällan eller aldrig i vardagen. Som du säger finns det runt 50-60.000 som är verkligt tvåspråkiga och kanske 80% av dessa använder språket dagligen. Skotsk gaeliska har alldeles nyligen fått laglig status som minoritetsspråk i Storbritannien, men det är ju ljusår ifrån att vara ett officiellt EU-språk och förstaspråk för en nation, som iriskan ju är enligt lag..
De allra sista (så gott som) enspråkiga gaelerna dog nån gång på 70-talet, för övrigt. Sedan dess finns det knappast någon som kan sägas ha gaeliska (av någon sort) som enda modersmål.
Men nu får vi sluta störa själva quizet.
Tänkte bara tillägga att iriskan inte bara är en politisk fråga på Irland. Man får också EU-stöd i familjer som kan bevisa att de har iriska som hemmaspråk, närmare 300 € i månaden! så det är också i högsta grad en ekonomisk fråga.paulderfinne skrev:alltså enligt mina uppgifter (och de har jag faktiskt fått riktigt färska) står det egentligen bätrtre till med skotskan än med iriskan.
mvh
- paulderfinne
- Medlem
Ähum Probstner, Du har ju rätt. Om vi ska diskutera gaeliska problem måste vi ta upp en ny tråd.
För att vara helt ärlig trodde jag att din "Obraman Fed’uun Miikul" skulle vara från Afrika. Och därom har jag ingen som helst aning.
Tänkte att med "europeiskt" menar du kanske ngra invandrare från Afrika i tex. Frankrike och där försöker de kämpa för något afrikanskt språk.
Först när jag sen blev nyfiken och började googla fick jag ihop ett samband med Lydiskan. Nog har jag hört talas om språket men aldrig om deras förkämpe.
För att vara helt ärlig trodde jag att din "Obraman Fed’uun Miikul" skulle vara från Afrika. Och därom har jag ingen som helst aning.
Tänkte att med "europeiskt" menar du kanske ngra invandrare från Afrika i tex. Frankrike och där försöker de kämpa för något afrikanskt språk.
Först när jag sen blev nyfiken och började googla fick jag ihop ett samband med Lydiskan. Nog har jag hört talas om språket men aldrig om deras förkämpe.
Visst är den lurig! Skriver man lydiska på svenska? På engelska skriver man ludian, på finska lyydi och på det egna språket lüüdi. För den som undrar alltså en östersjöfinsk tunga närmast släkt med vissa karelska dialekter, ibland identifierad med vepserna i Ingermanland.
paulderfinnes fråga.
/ Probstner
paulderfinnes fråga.
/ Probstner
- paulderfinne
- Medlem
Något oklar fråga, men det var väl kanske meningen. Antar att det är Ingvar Vittfarne, och i så fall hette enligt den mest berömda av ingvarsstenarna åtminstone en av hans bröder Harald. De kan också ha varit halvbröder (Haralds mor Tola kan ha varit Ingvars far Eymunds frilla) eller också var de bara "vapenbröder". Det framgår inte på stenen vilket, och Ingvarssagan nämner inte Ingvars mors namn.
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem