Texten på amerikanska stridsvagnar
Texten på amerikanska stridsvagnar
Har sett att det står t.ex. "hurricane", "betty boop", "after hitler" motsv. på sidan av vissa amerikanska vagnar. Varför står det så på vissa bara, fanns det någon anledning??
Utmärkt sig i strid och fick plottra dit ett namn som belöning eller befälsvagnar kanske?
Eller helt enkel just for fun?
Kanske nån som vet vad de inte fick skriva dit, ex religösa saker som "lusifer" eller "ave maria"???
Mvh.
Utmärkt sig i strid och fick plottra dit ett namn som belöning eller befälsvagnar kanske?
Kanske nån som vet vad de inte fick skriva dit, ex religösa saker som "lusifer" eller "ave maria"???
Mvh.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Du det måste vara "just for fun", nått annat kan jag inte tänka mig. Ungefär som piloterna hade målningar på sina flygplan.
Eftersom vi talar om USA så har jag bara läst om att man inte fick ha för mycket snusk på sina flygplan men detta var säkert upptill olika förbandschefer. Rätt mycket nakna fruntimmer har man ju sett på olika bombare. Och jag har hört att ibland fick man censurera, och att man använde dubbeltydiga ordlekar för att kringå detta.
Jag tror inte det var nån skillnad på tanksen. Även tyskarna hade ju namn på sina tanks.
Sonderling
Eftersom vi talar om USA så har jag bara läst om att man inte fick ha för mycket snusk på sina flygplan men detta var säkert upptill olika förbandschefer. Rätt mycket nakna fruntimmer har man ju sett på olika bombare. Och jag har hört att ibland fick man censurera, och att man använde dubbeltydiga ordlekar för att kringå detta.
Jag tror inte det var nån skillnad på tanksen. Även tyskarna hade ju namn på sina tanks.
Sonderling
- Belisarius
- Medlem
..och artilleripjäser, i alla fall större doningar som belägringsartilleri. Såg ett klipp häromdagen där en enorm tysk mörsare hade namnet "Thor". Engelsmännen döpte ju också sina stridsvagnar i stor omfattning.
Det finns ju kvar i dag, man ser ofta besättningarnas namn på stridsvagnen målat på eldröret. (Iaf. engelska och amerikanska sådana)
Det finns ju kvar i dag, man ser ofta besättningarnas namn på stridsvagnen målat på eldröret. (Iaf. engelska och amerikanska sådana)
Namn på vagnar
även svenska stridsfordon,pbver,strv har namn el liknande på sina vagnar
Re: Texten på amerikanska stridsvagnar
Just varför vissa vagnar har det och andra inte beror förmodligen på en rad orsaker. Dels som Sonderling skriver - förbandscheferna åsikt. I förlängningen på det också kulturen inom förbandet - inom vissa förband skapades starka kulturer som till och med uppmuntrades av befälen och där är symbolerna och namnen viktiga artefakter som kännetecknar förbandet från andra förband. Inom andra förband rådde inte samma kultur utan till och med det omvända - materialen skulle inte smyckas med fåniga bilder utan vara avskalade professionella mördarmaskiner. Och så vidare. Som vi varit inne på i tråden om camoflaugeteori viewtopic.php?t=29593 , det ligger mycket psykologi i såväl symbolerna som i kamoflauget.Oskar R. skrev:Har sett att det står t.ex. "hurricane", "betty boop", "after hitler" motsv. på sidan av vissa amerikanska vagnar. Varför står det så på vissa bara, fanns det någon anledning??
Dessutom måste det ju bero på just de lokala förhållandena och förbandets uppgift. Att ha namnen ditplottrade i färgglatt är kanske inte att rekommendera om man måste kamofluera sig, men gör inte så mycket i miljöer där man ändå inte har någon större nytta av kamoflauget.
Just de svenska namnen, påmålade i illgul färg på var och varannat fordon, skulle nog försvunnit raskt om ryssen började skramla vid horisonten - det kan ju tänkas att namn och symboler är vanliga i fredstid och längre bakom fronten än i dess främsta linje.
- Belisarius
- Medlem
Bättre då kanske att måla namnet i svart - syns på i princip alla färger men lyser inte på avstånd.
Just det där med att det uppmuntras ibland, och ibland inte har nog mycket med psykologi att göra. För att parafrasera Full Metal Jacket där rekryterna måste namnge sina gevär - "there are many like it, but this one is mine". Att döpa sitt fordon kan väl accepteras med meningen att besättningen ser det som "sitt" och därmed ömmar lite mer för att hålla det i skick.
Just det där med att det uppmuntras ibland, och ibland inte har nog mycket med psykologi att göra. För att parafrasera Full Metal Jacket där rekryterna måste namnge sina gevär - "there are many like it, but this one is mine". Att döpa sitt fordon kan väl accepteras med meningen att besättningen ser det som "sitt" och därmed ömmar lite mer för att hålla det i skick.
- Belisarius
- Medlem
Det myntet kan man också vända på. Den "röde baronen" Manfred von Richthofen och hans flygande cirkus var ju märkta delvis just för att fienden lättare skulle identifiera dem. Och förhoppningsvis fly hals över huvud.
Att vare sig Biggles eller Snobben sedan viker sig i mötet med den röde baronen är en annan femma.
Att vare sig Biggles eller Snobben sedan viker sig i mötet med den röde baronen är en annan femma.