Till henke:
USA har, för sin del, hela tiden hävdat att systemet inte avses, och inte heller rent kapacitetsmässigt kan, tjäna som ett försvar mot ett hypotetiskt ryskt anfall. Detta av det enkla skälet att Ryssland förfogar över ett stort antal missiler och att antalet planerade anti-missiler har angetts till något tiotal.( Enligt vad som alltså sägs.)
Syftet med den europeiska komponenten, liksom de övriga, uppges vara att bereda också Europa ett visst skydd mot (enstaka) nordkoreanska eller iranska missiler. USA, och inte bara det landet, ser nämligen med stor oro på dessa "rogue states".
Jag har inte sett ryska uttalanden i annan riktning, i vad gäller just den ryska militära kapaciteten.
Ingen här på tråden har heller gjort sig till tolk för en avvikande uppfattning.
Inte desto mindre har nu och då influtit inlägg där det hävdas att det här planerade systemet inte kan anses utgöra något allvarligt eller överhuvudtaget hot mot Rysslands nukleära kapacitet.
Så där håller det på.
Från mitt eget tangentbord har influtit inlägg där jag med hänvisning till systemets räckvidd och en förmodan om ett visst mått av sunt förnuft kan antas att det här planerade systemet rent tekniskt kan förväntas ge ung. samma skydd också för den ryska delen av Europa.
Europa är som bekant en "kontinent" som anses sträcka sig ända bort till Ural. Jag har inte sett uppgifter om att USA definerar sitt Europa annorlunda.
Om jag sedan, trots alla dessa skyddseffekter, (systemet är fullkomligt defensivt) ändå ställer mig, för min enkla del, avvisande till projektet gör jag detta av uteslutande politiska skäl. Arten av dessa invändningar har jag försökt antyda i mina tidigare inlägg.
Sedan gäller det kanske att inte förlora sinnet för proportioner. Curtis ställde frågor kring det här antimissilprojektet i ett inledande inlägg. Debatten har syftat till att belysa just de frågorna.