Simo Häyhä, 17 december 1905–1 april 2002, med smeknamnet "Valkoinen Kuolema" ("Vita Döden"), var en finländsk soldat i finska vinterkriget, och anses allmänt vara historiens mest framgångsrika prickskytt.
Häyhä föddes i Rautjärvi nära den nuvarande gränsen till Ryssland, och inledde sin militära bana 1925. Under vinterkriget inledde han sin verksamhet som prickskytt. Han utförde sitt uppdrag i temperaturer på -20° till -40° Celsius, och var klädd i en helt vit kamouflageklädsel.
Häyhä noterades för 505 dödade sovjetiska soldater.
Den inofficiella siffran från slagfältet vid Kollaa anger antalet av Häyhäs prickskyttedödanden till 542. Antalet skjutna fiender noterades varje dag för de finska prickskyttarna vid Kollaa. Häyhä använde en finsk variant, M28, av det sovjetiska Mosin-Nagant-geväret (kallad "Pystykorva"-gevär), eftersom det passade hans lilla storlek (han var 1,52 m lång). Han föredrog att använda järnsikten hellre än kikarsikten för att själv vara ett mindre mål (skytten måste höja sitt huvud högre vid användandet av kikarsikte) och inte avslöja sig lika lätt (om solen reflekteras i ett kikarsiktes lins kan det avslöja skyttens position).
Förutom dem han dödade som prickskytt, dödade Simo Häyhä också två hundra fiender med kulsprutepistol. Allt som Häyhä åstadkom gjorde han inom tre månader, innan han skadades av en exploderande fiendekula.
Den 6 mars 1940 sköts Häyhä i käken med vad som sannolikt var en explosiv kula och hamnade i koma. Han återfick medvetandet den 13 mars, samma dag som kriget tog slut. Kort efter kriget befordrades Häyhä direkt från korpral till fänrik av fältmarskalk Gustaf Mannerheim. Varken förr eller senare i finsk militärhistoria har någon befordrats så snabbt.
När Häyhä 1998 tillfrågades hur han hade kunnat bli en så bra skytt, sade han bara "Övning." Beträffande sitt rekord i antal skjutna fiender skall han ha sagt "Jag gjorde vad jag blev tillsagd att göra så bra jag kunde."