Senast sedda historiska film
-
Herr Nilsson
- Medlem
Vercingétorix inatt på fyran. Klockren film. Innan jag kollade på text-tv vad det var för en film trodde jag att den var gjord på 80-talet. Kan inte så mycket om vare sig galler, romare eller den epoken i allmänhet men även jag kunde hitta en del historiska fel. Stormingen av fortet var ren underhållning dock (inte humor, bara underhållning) och det såg ganska ballt ut när romarna kastade sina pilum får väl sägas. Mycket hårda ord, iskalla repliker och kalla blickar också. Manligt:D
-
Magnus Lindström
- Medlem
Vercingétorix?
Är det inte i den filmen det handlar om en hjälte med stort huvud och Ceasar spelas av en fransk skådis med lömskt utseende. Om det är den fransmannen som jag tänker på så saknar han ju Ceasars karisma
men han är bra i rollen som Danton i en serie om franska revolutionen som jag hemskt gärna skulle se igen.
- Belisarius
- Medlem
Har sett "We were soldiers", och tycker inte att någonting kan rädda den filmen från kolaps. I stridsscenerna var det så mycket amerikansk smörja att man skulle kunna tro att Bush stod för regin. Innan de dog måste soldaten först komma med någon patriotisk glosa.
Apropå krigsfilmer. (och propaganda) I skolorna i Finland hörde "Okänd soldat", den svartvita versionen av Laine, under 70 och 80-talet till skolundervisningen.
Apropå krigsfilmer. (och propaganda) I skolorna i Finland hörde "Okänd soldat", den svartvita versionen av Laine, under 70 och 80-talet till skolundervisningen.
-
Herr Nilsson
- Medlem
Inte så konstigt egentligen beroende på hur man ser det. Man läser ju fortfarande Almquist, Strindberg och Moberg i skolan här i Sverige. Fast det är klart, om de finska lågstadiebarnen matades med Laines film är det såklart skillnad på om gymnasiebarnen i Finland såg den på filmkunskapen i gymnasiet idag. Filmhistoria är det ju redan.cats skrev:Apropå krigsfilmer. (och propaganda) I skolorna i Finland hörde "Okänd soldat", den svartvita versionen av Laine, under 70 och 80-talet till skolundervisningen.
- Belisarius
- Medlem
Heh, lämna manuset utanför min motivering tack. Jag syftade enbart på det visuella.cats skrev:Har sett "We were soldiers", och tycker inte att någonting kan rädda den filmen från kolaps. I stridsscenerna var det så mycket amerikansk smörja att man skulle kunna tro att Bush stod för regin. Innan de dog måste soldaten först komma med någon patriotisk glosa.
- Belisarius
- Medlem
Såg "Master and Commander" igår (igen!) på TV.
Naturligtvis inte perfekt, men man blir ändå glad av en någorlunda korrekthet i uniformer, befälsordning och inte minst en helt hysteriskt bra översättare (vissa missar finns men det går att förbise). Som ett litet "Sailing ship 101" för den oinsatte. Tycker att både Crowe och d'Arcy gör en god insats som Capt. Aubrey resp. 1st Lt. Pullings. Skeppen är duktigt gjorda, det mesta av riggarna stämmer och "Acheron" är ju en spinn antar jag på de "superfregatter" som kom senare, där USS Constitution fortfarande utgör ett bra exempel.
F.ö. lär även denna film vara en favorit på Ostindiefararen "Götheborg", projicerad på ett av seglen nattetid för dem som inte har vakten.
Naturligtvis inte perfekt, men man blir ändå glad av en någorlunda korrekthet i uniformer, befälsordning och inte minst en helt hysteriskt bra översättare (vissa missar finns men det går att förbise). Som ett litet "Sailing ship 101" för den oinsatte. Tycker att både Crowe och d'Arcy gör en god insats som Capt. Aubrey resp. 1st Lt. Pullings. Skeppen är duktigt gjorda, det mesta av riggarna stämmer och "Acheron" är ju en spinn antar jag på de "superfregatter" som kom senare, där USS Constitution fortfarande utgör ett bra exempel.
F.ö. lär även denna film vara en favorit på Ostindiefararen "Götheborg", projicerad på ett av seglen nattetid för dem som inte har vakten.
- Fredrik Andersson
- Medlem
Införskaffade den gamla filmen "Memphis Belle" i går (ICA, 19 skattade stålars...). Slutet givet innan inledningstexterna har passerat, åldersdigna visuella effekter och *host* varierade skådespelarinsatser. Men vi som gillar STORA propellerdriva bombplan från den här perioden är inte direkt marinerade i filmer i ämnet så...
jag saknar fler filmer av denna typ. Har det gjorts någon film om ex Trafalgar?Belisarius skrev:Såg "Master and Commander" igår (igen!) på TV.
- Djinghis Khan
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem