Senast sedda historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 28 januari 2007, 08:51

Konspirationen, om Wanseedokumentets uppkomst och planering av den slutgiltiga lösningen. Gick på TV igår och är förövrigt den film som var den första jag såg på DVD

Herr Nilsson
Medlem

Inlägg av Herr Nilsson » 4 februari 2007, 19:19

Vercingétorix inatt på fyran. Klockren film. Innan jag kollade på text-tv vad det var för en film trodde jag att den var gjord på 80-talet. Kan inte så mycket om vare sig galler, romare eller den epoken i allmänhet men även jag kunde hitta en del historiska fel. Stormingen av fortet var ren underhållning dock (inte humor, bara underhållning) och det såg ganska ballt ut när romarna kastade sina pilum får väl sägas. Mycket hårda ord, iskalla repliker och kalla blickar också. Manligt:D

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 5 februari 2007, 01:54

Jag är lite splittrad till Vercingétorix, den var "någorlunda" historiskt korrekt, trevlig kostym och rekvisita o.s.v. Men i övrigt sög produktionen rejält... Så synd, hade kunnat bli en pärla. Men vad är inte huvudrollsinnehavarens Hockeyfrilla värd? Sin vikt i guld... MINST :D

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 5 februari 2007, 07:51

Vercingétorix är en av de DVD-produktioner om romarriket som kommit från filmindustrin de senaste åren. De håller inte bra klass. Vercingétorix är dock bäst av dessa

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 5 februari 2007, 20:35

Vercingétorix? :) Är det inte i den filmen det handlar om en hjälte med stort huvud och Ceasar spelas av en fransk skådis med lömskt utseende. Om det är den fransmannen som jag tänker på så saknar han ju Ceasars karisma :) men han är bra i rollen som Danton i en serie om franska revolutionen som jag hemskt gärna skulle se igen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 februari 2007, 08:43

OK, senaste för mig blir väl "We were soldiers" som gick på TV3 häromveckan. :oops: Sett den förr, det är väl intensiteten i stridsscenerna som räddar den från fullständig kollaps.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 6 februari 2007, 17:44

Har sett "We were soldiers", och tycker inte att någonting kan rädda den filmen från kolaps. I stridsscenerna var det så mycket amerikansk smörja att man skulle kunna tro att Bush stod för regin. Innan de dog måste soldaten först komma med någon patriotisk glosa.
Apropå krigsfilmer. (och propaganda) I skolorna i Finland hörde "Okänd soldat", den svartvita versionen av Laine, under 70 och 80-talet till skolundervisningen.

Herr Nilsson
Medlem

Inlägg av Herr Nilsson » 6 februari 2007, 19:28

cats skrev:Apropå krigsfilmer. (och propaganda) I skolorna i Finland hörde "Okänd soldat", den svartvita versionen av Laine, under 70 och 80-talet till skolundervisningen.
Inte så konstigt egentligen beroende på hur man ser det. Man läser ju fortfarande Almquist, Strindberg och Moberg i skolan här i Sverige. Fast det är klart, om de finska lågstadiebarnen matades med Laines film är det såklart skillnad på om gymnasiebarnen i Finland såg den på filmkunskapen i gymnasiet idag. Filmhistoria är det ju redan.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 6 februari 2007, 20:35

Det var i 6:e klass.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 7 februari 2007, 08:33

cats skrev:Har sett "We were soldiers", och tycker inte att någonting kan rädda den filmen från kolaps. I stridsscenerna var det så mycket amerikansk smörja att man skulle kunna tro att Bush stod för regin. Innan de dog måste soldaten först komma med någon patriotisk glosa.
Apropå krigsfilmer. (och propaganda) I skolorna i Finland hörde "Okänd soldat", den svartvita versionen av Laine, under 70 och 80-talet till skolundervisningen.
Heh, lämna manuset utanför min motivering tack. Jag syftade enbart på det visuella.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 24 mars 2007, 01:51

Såg "Master and Commander" igår (igen!) på TV.

Naturligtvis inte perfekt, men man blir ändå glad av en någorlunda korrekthet i uniformer, befälsordning och inte minst en helt hysteriskt bra översättare (vissa missar finns men det går att förbise). Som ett litet "Sailing ship 101" för den oinsatte. Tycker att både Crowe och d'Arcy gör en god insats som Capt. Aubrey resp. 1st Lt. Pullings. Skeppen är duktigt gjorda, det mesta av riggarna stämmer och "Acheron" är ju en spinn antar jag på de "superfregatter" som kom senare, där USS Constitution fortfarande utgör ett bra exempel.

F.ö. lär även denna film vara en favorit på Ostindiefararen "Götheborg", projicerad på ett av seglen nattetid för dem som inte har vakten.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 mars 2007, 07:06

Införskaffade den gamla filmen "Memphis Belle" i går (ICA, 19 skattade stålars...). Slutet givet innan inledningstexterna har passerat, åldersdigna visuella effekter och *host* varierade skådespelarinsatser. Men vi som gillar STORA propellerdriva bombplan från den här perioden är inte direkt marinerade i filmer i ämnet så...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 24 mars 2007, 21:26

Belisarius skrev:Såg "Master and Commander" igår (igen!) på TV.

Naturligtvis inte perfekt, men man blir ändå glad av en någorlunda korrekthet i uniformer, befälsordning och inte minst en helt hysteriskt bra översättare (vissa missar finns men det går att förbise). Som ett litet "Sailing ship 101" för den oinsatte. Tycker att både Crowe och d'Arcy gör en god insats som Capt. Aubrey resp. 1st Lt. Pullings. Skeppen är duktigt gjorda, det mesta av riggarna stämmer och "Acheron" är ju en spinn antar jag på de "superfregatter" som kom senare, där USS Constitution fortfarande utgör ett bra exempel.

F.ö. lär även denna film vara en favorit på Ostindiefararen "Götheborg", projicerad på ett av seglen nattetid för dem som inte har vakten.
jag saknar fler filmer av denna typ. Har det gjorts någon film om ex Trafalgar?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 24 mars 2007, 23:01

Master and Commander är en otroligt bra film, för mig är den näst intill perfekt. :)

Det enda som liknar den, som jag kan komma på just nu, skulle väl i så fall vara serien Hornblower som gick på SVT för ett par år sedan.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 26 mars 2007, 11:46

Hornblower var som sagt en trevlig serie. Blev lite fånigt när de skulle slåss mot franskt infanteri bara:)

Skriv svar