Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juli 2006, 14:58

Gutekrigaren skrev:
Tomas Ibsen skrev:Lyssnade på P3 tidigare idag och hörde då ett reportage om just pyramiderna. Det har tydligen hittats 9 pyramider i Bosnien enligt den entusiastiska tjejen, och detta betyder att vi i europa är direkt släkt med bosnierna.

Inte en tanke på att det för 12 000 år sedan knappt fanns människor, inte med det tekniska kunnandet iallafall. Eller har jag helt fel (mycket möjligt).
Sa hon inte att de hittat ett helt dussin? Det lokala näringslivet smider i alla fall innan järnet kallnar, pyramidkorv och farao-shishkebab såldes i Visoko.

Det tragiska kommer när bluffen avslöjas och alla som gick på den blir till åtlöje.

Mvh Petter
Om det är en bluff så kommer den placeras i den kategori som visar tidigare bluffar i världshistorien, antar jag.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 25 juli 2006, 17:02

Stefan Lundgren skrev: Om det är en bluff så kommer den placeras i den kategori som visar tidigare bluffar i världshistorien, antar jag.

Stefan
Frågan är väl om de mest hängivna förespråkarna någonsin kommer att låta sig övertygas om att det inte rör sig om pyramider. Snarare så kommer de väl att hävda att etabilsemanget tystar ned det, eller något liknande...

Tvrtko
Ny medlem

Inlägg av Tvrtko » 25 juli 2006, 17:27

Hej !

Jag kom igår från mitt hemland Bosnien och självklart besökte jag Visoko . Så fort jag steg ur bilen kom en gammal lokal boende man och erbjude direkt sin tjänst som guid för 50 kr. Hela visningen skulle ta 2-3 h. med min bil och promenad. Jag fick även garanti från gubben om jag blir besviken på stenarna :) så får jag money tillbacka.
Gubben förklarade att "mån-piramyden" har finaste stenblock och bästa bevis , men det skulle vi besöka sist som dessert på hela uppvisningen.
Eftersom jag älskar desserter så ville jag se det först :D ..
När vi kom fram till första och bästa sonden så började han babla och förklara om stenarna exakt som Osmanagich (kan tänka mig hur många gånger han lyssnat på Osmanagich och lärt sig som en papegoja utan att veta vad han berättar)

Medan han pratade i bakgrunden stod jag stilla som en staty och stirade i stenarna och tänkte NATURLIGT. Efter en stund så flytade jag mig några meter åt sidan för att bytta vinkel och samma tanke igen NATURLIGT. Jag gick upp på den branta sida och stirade igen och samma j*vla tanke NATURLIGT. Jag gick långsamt runt flera gånger ,var jag än stod och hur jag än försökte så lyckades jag inte se det som jag förväntade mig utan bara vanliga NATURLIGA stenar.

När jag kom på att jag är riktig förbannad och besviken så bad jag gubben visa mig vägen tillbacka til staden, eftersom jag var inte nöjd så ville han inte ta emot pengar men jag var nästan tvungen att brottas med han och till sist så gav han vika och tog pengarna (Det är ändå inte hans fel att jag är besvikenl).

Nu är jag ingen expert på pyramider eller arkeologin men ville bara påpeka att ghosts bilder inte alls ser ut så i verkligheten.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juli 2006, 18:14

Tvrtko skrev:Nu är jag ingen expert på pyramider eller arkeologin men ville bara påpeka att ghosts bilder inte alls ser ut så i verkligheten.
Ja, dom har sett lite konstiga ut.........Din upplevelse vid "pyramiden" har bara förstärk oss som har varit skeptiska.

Förresten skiljer sig bilderna mycket i jämförelse med verkligheten? :)

Stefan

Bos.
Provmedlem

Inlägg av Bos. » 26 juli 2006, 00:20

När vi kom fram till första och bästa sonden så började han babla och förklara om stenarna exakt som Osmanagich (kan tänka mig hur många gånger han lyssnat på Osmanagich och lärt sig som en papegoja utan att veta vad han berättar)
Tvrtko kan du visa (en bild) vilken e det första sonden???

Tvrtko
Ny medlem

Inlägg av Tvrtko » 26 juli 2006, 01:40

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 juli 2006, 10:59

Jag vet inte om du såg min fråga, hur ser det ut i verkligheten än på The Ghosts bilder?

Stefan

Tvrtko
Ny medlem

Inlägg av Tvrtko » 27 juli 2006, 14:15

Stefan Lundgren skrev:
Jag vet inte om du såg min fråga, hur ser det ut i verkligheten än på The Ghosts bilder?

Stefan

Jag är tyvär inte adekvat person som kan förklara hur det ser ut i verkligheten . I det här fallet en 2d-bild är begränsad och missar ju små detaljer och bakgrunden i omgivningen som man kan se när man står framför objektet från olika vinklar och avstånd.

Jag kan bara kortfattat beskriva att alla sprickningar och oregelbundna former på stenar påminer om moder naturens verk eller en skiva Knäckebröd som har fått massa sprickningar av något anledning :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 juli 2006, 18:46

Om man tar det på det här sättet - detalj ur Tvrtkos bild:
Bild
Tänk er stenhuggare A forma plattan som är markerad längst till vänster - INKLUSIVE gropar, ojämnheter och allt. Till vad nytta? Tänk sedan stenhuggare B, som har den otacksamma uppgiften att hugga till stenar som passar den första stenen. Varför göra ett pussel av en väg i onödan?

Bild
OK, det finns sydamerikanska exempel på rätt avancerad hop-pussling av stenar med uppemot tolv sidor (bilden från Cuzco), men om det är sådant våra stenålders-bosnier ägnat sig åt så får man medge att de gjort det hela betydligt svårare för sig med alla dessa mjuka krumbukter, för att inte tala om den knöggliga ytan. Om man nu gör sig sådant oändligt besvär med att få kanterna att passa ihop, varför inte samtidigt få till en yta som är jämnare än motsvarande mängd kullersten?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juli 2006, 12:06

Tvirko
Jag är tyvär inte adekvat person som kan förklara hur det ser ut i verkligheten . I det här fallet en 2d-bild är begränsad och missar ju små detaljer och bakgrunden i omgivningen som man kan se när man står framför objektet från olika vinklar och avstånd.

Jag kan bara kortfattat beskriva att alla sprickningar och oregelbundna former på stenar påminer om moder naturens verk eller en skiva Knäckebröd som har fått massa sprickningar av något anledning
Jag tänkte bara att du kunde ge en helhetsbild eftersom du har varit där, menade inte att du skulle göra en arkeologisk genomgång.........Men jag förstår vad du menade i andra stycket.

Med tanke på det som Hexmaster skrev, så undrar jag nästan att det är en historisk bluff, pyramidanhängarna där nere tro i princip att det är en pyramid. Det är lite olika med bergarter, en del är lättare att bearbeta än andra(min lilla sammanfattning), skulle bosnierna byggt en pyramid för tusentals år sedan så hade dom nog haft det lite svårare att beskära byggnadsmaterialet än vad egyptierna hade, eller har jag kanske fel i det.

Stefan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 29 juli 2006, 14:27

i fargar besakte jag moon pyraiden, jag har sett nastan alla sonder forutom po toppen av moon pyramiden

jag ar helt imponerad , jag har fotograferat omkring 100 bilder har jag, senaste som de hittade po toppen ar verkligen intresannt

alla som jag hort sager det har kan inte vara naturligt

tvrtko vad har du sett egentligen ????????????????????????
Medan han pratade i bakgrunden stod jag stilla som en staty och stirade i stenarna och tänkte NATURLIGT. Efter en stund så flytade jag mig några meter åt sidan för att bytta vinkel och samma tanke igen NATURLIGT. Jag gick upp på den branta sida och stirade igen och samma j*vla tanke NATURLIGT. Jag gick långsamt runt flera gånger ,var jag än stod och hur jag än försökte så lyckades jag inte se det som jag förväntade mig utan bara vanliga NATURLIGA stenar.
det mest intresannta ar material mellan stenblocken som jag fotograferade,

jag ska posta allt nasta vecka eller veckan darpa

jag ar 100% saker att det rar sig om en riktig pyramid som manniskor har gjort

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 29 juli 2006, 14:43

Bild

pa toppen av moon pyramid

vi far se vad de hittar :D

Bild

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2006, 22:05

Nu är man lite salongberusad, så man får skylla på det om det blir fel.
jag ar 100% saker att det rar sig om en riktig pyramid som manniskor har gjort
När jag gick i skolan fick jag veta pyramider finns i Egypten och inte i Europa. Kan det inte vara så att det är en efterkonstruktion på en pyramid.........Jag är i princip hundraprocentlig säker att det rör sig om en historisk stad som har varit bortglömd.

Är bilderna tagna från toppen verkligen? Jag har inte varit på denna plats så jag vet inte riktig hur toppen ser ut.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 juli 2006, 13:43

The Ghost skrev:alla som jag hort sager det har kan inte vara naturligt
Finns det dock någonting som tyder på en Pyramid (och inte något annat människobyggt, om man nu hittat något)?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 6 augusti 2006, 11:58

jag är tillbaka , idag ska jag förska posta bilder som jag fotograferat

om det där är naturligt, då är det helt sjuk vad naturen kan göra :?

om det är naturligt , då är det också intresannt från geologiska synpunkten

Skriv svar