Svenska Armén vid Krim-kriget

Skriv svar
Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Svenska Armén vid Krim-kriget

Inlägg av steben » 26 juli 2006, 17:23

Tänkte höra efter om någon insatt här känner till den svenska arméns styrka under Krim-kriget. Det förekom ju planer från svenskt håll att återta Finland genom en svensk-fransk styrka, nu föll ju detta på att franska svaret dröjde har jag för mig.
Till min fråga hade svenska armén själv haft någon chans till att ockupera Finland och eventuellt hota St:Petersburg. Hur stora styrkor hade ryssarna i Finland?

/MVH Stefan

diskutera
Medlem
Inlägg: 442
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Inlägg av diskutera » 26 juli 2006, 20:29

Hade den Norska Armén vid detta tillfälle varit tvugna att oxå angripa, eller gälled packten enbart vid försvar? Hur såg den svenska flottan ut vid detta tillfälle gentemot ryssarnas östersjöflotta?

Laros6006
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 juni 2006, 21:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Laros6006 » 26 juli 2006, 20:49

Hans Högman har på sin eminenta hemsida en hel del siffror om indelningsverkets nummerär år 1854
http://www.algonet.se/~hogman/regemente ... kt_inf.htm
Till detta skall läggas några enstaka värvade regementen.

Som "reserv" hade varje regemente (om jag minns rätt) två beväringsbataljoner, men deras utbildning var ytterst bristfällig.

Arméns kvalitet får någon annan uttala sig om, men jag vill minnas att en rysk ambasadör vid något tillfälle skall ha sagt att den svenska armén inte var en riktig armé utan en vaktparad.

/Lars

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 26 juli 2006, 21:44

20 000 man infanteri och 6 500 kavalleri 1854, inte direkt imponerande det ryska påståendet stämde nog ganska bra. Hur fan man hade tänkt sig att föra krig mot Ryssland begriper då jag mig inte på. 32 000 man totalt(med flottan) det är ju skrattretande...pinsamt! 150 år tidigare hade man drygt tre ggr så många i armén bara med hälften så stor befolkning.

Svenska flottan räknade 7-8 linjeskepp något dussin fregatter och korvetter samt resterna av skärgårdsflottan, inte alltför imponerande. Men nu opererade ju franska och brittiska flottor i Östersjön så till sjöss hade man det grejat med herraväldet.

Lekmannen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 september 2005, 14:28
Ort: Sollentuna

Inlägg av Lekmannen » 26 juli 2006, 23:20

Jo det hade knappast gått bra. Jag läste om detta för några år sen, vill minnas att det föll på att västmakterna inte var intresserade. Vilket tyder på en tidsudda realism.

a3_power
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 14 juni 2006, 02:20
Ort: kalmar

Inlägg av a3_power » 27 juli 2006, 16:57

jaghar läst någon stans eller hört om jag minns rätt så hade oscar 1 och någon frakrike eller stobrittanien diskuterat var den nya gränsen skulle gå mot ryssland men dom slöt fred inann allt var klart om jag minns rätt ?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 29 juli 2006, 12:10

a3_power skrev:jaghar läst någon stans eller hört om jag minns rätt så hade oscar 1 och någon frakrike eller stobrittanien diskuterat var den nya gränsen skulle gå mot ryssland men dom slöt fred inann allt var klart om jag minns rätt ?
Jo jag har också läst om det, em svensk-fransk styrka skulle även storma St:Petersburg. Planerna fanns där men kriget hann ta slut innan man kom överens.

Skriv svar