Tänkte höra efter om någon insatt här känner till den svenska arméns styrka under Krim-kriget. Det förekom ju planer från svenskt håll att återta Finland genom en svensk-fransk styrka, nu föll ju detta på att franska svaret dröjde har jag för mig.
Till min fråga hade svenska armén själv haft någon chans till att ockupera Finland och eventuellt hota St:Petersburg. Hur stora styrkor hade ryssarna i Finland?
/MVH Stefan
Svenska Armén vid Krim-kriget
Hans Högman har på sin eminenta hemsida en hel del siffror om indelningsverkets nummerär år 1854
http://www.algonet.se/~hogman/regemente ... kt_inf.htm
Till detta skall läggas några enstaka värvade regementen.
Som "reserv" hade varje regemente (om jag minns rätt) två beväringsbataljoner, men deras utbildning var ytterst bristfällig.
Arméns kvalitet får någon annan uttala sig om, men jag vill minnas att en rysk ambasadör vid något tillfälle skall ha sagt att den svenska armén inte var en riktig armé utan en vaktparad.
/Lars
http://www.algonet.se/~hogman/regemente ... kt_inf.htm
Till detta skall läggas några enstaka värvade regementen.
Som "reserv" hade varje regemente (om jag minns rätt) två beväringsbataljoner, men deras utbildning var ytterst bristfällig.
Arméns kvalitet får någon annan uttala sig om, men jag vill minnas att en rysk ambasadör vid något tillfälle skall ha sagt att den svenska armén inte var en riktig armé utan en vaktparad.
/Lars
20 000 man infanteri och 6 500 kavalleri 1854, inte direkt imponerande det ryska påståendet stämde nog ganska bra. Hur fan man hade tänkt sig att föra krig mot Ryssland begriper då jag mig inte på. 32 000 man totalt(med flottan) det är ju skrattretande...pinsamt! 150 år tidigare hade man drygt tre ggr så många i armén bara med hälften så stor befolkning.
Svenska flottan räknade 7-8 linjeskepp något dussin fregatter och korvetter samt resterna av skärgårdsflottan, inte alltför imponerande. Men nu opererade ju franska och brittiska flottor i Östersjön så till sjöss hade man det grejat med herraväldet.
Svenska flottan räknade 7-8 linjeskepp något dussin fregatter och korvetter samt resterna av skärgårdsflottan, inte alltför imponerande. Men nu opererade ju franska och brittiska flottor i Östersjön så till sjöss hade man det grejat med herraväldet.
Jo jag har också läst om det, em svensk-fransk styrka skulle även storma St:Petersburg. Planerna fanns där men kriget hann ta slut innan man kom överens.a3_power skrev:jaghar läst någon stans eller hört om jag minns rätt så hade oscar 1 och någon frakrike eller stobrittanien diskuterat var den nya gränsen skulle gå mot ryssland men dom slöt fred inann allt var klart om jag minns rätt ?