Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 20 maj 2006, 12:54

men jag har lite egna teorier , att det här är kanske Atlantis , kanske var det här området översvämmat eller hav, därför är det så mycket jord på pyramiderna , eftersom det sägs ju att Atlantis har sjunkit, så det här kanske kan vara atlantis, det är min teori
Det låter väldigt intressant, kan du utveckla dina tankar? Har Osmanagic några liknande funderingar?
osmangich tror också att det var hav där

i bosniska berg har man hittat ringformad del av kedjor , och en teori är att det var för att man ska hålla båtar båtar , eftersom det var hav så

senaste nyheter som jag har läst ,finns det mycket kopplat astronomisk med de här pyramiderna, det är lite svårt att översätta :? plus att pyramiderna formar en rektangel med 60 grader vilket är helt otroligt tycker jag

Bild

Bild

har ingen bild på den minsta pyramiden

och igår hittade många stora sfäriska bollar som i Costa Rica och latin amerikanska länder

lite text om järn ringar
The foundation will also focus on supporting the exploration of iron rings and Bosnian stone balls

Local anecdotes
The area of BRCKO- MAJEVICA

‘One of my friends was a teacher in Brcko in the 70's. Her colleague, a geography professor, had an interest in strange phenomena and once told his colleagues about Black Caves on Majevica. He described a massive megalith with metal rings that he had found at the entrance to one of the caves. He believed that it remained from an age-old port, when the water still reached those heights. To prove his point, he took a group of teachers and students to the caves.

My friend, who now lives in Sarajevo, described what she saw during that visit:

“At the entrance to one of the caves stood a massive monolith with metal rings hanging on extensions that were inserted into the monolith, each ring was about 40 cm in diameter and attached in such a way that we were unable to take any out, not to move them.

We could not see how the metal extensions that held the rings were attached to the megalith. Nor could we ascertain how the rings had been attached to the holders as there were no signs of joints or welds on the rings, nor any other visible sign of the rings being joined - they made one compact circle without beginning or end.

The rings were coarse and they could not conclude if they had been made like that, or whether it some kind of ornament or even ideograms. The rings were covered in black corrosion but in places the shine of steel was visible and appeared to be a high quality steel alloy. There were several metal rings in the holders, although I am not sure how many.

On the megalith itself, below the line of rings, were deep horizontal grooves. We supposed the grooves were from the ropes that went around the monolith and were tied to the rings.

The walls of the cave were full of fossilised shells. The floor was also full of shells which were not attached to the stone and not fossilized. The biology professor, who was present, said that they were seashells and that such shells did not exist in the local Sava river. This tells us that there have been two aquatic periods, completely separated by large intervals of time.”

‘She also told me of a massive spine that her husband had found on the Sava riverbed, which he used as a chair. He is a veterinarian by profession and took it to his anatomy professor for examination but they could not establish what animal it came from and unfortunately, the spine went missing during the last war.

‘She was also present when they found gigantic rib cages, again in the river Sava, during low tide. As the ribs and the spine were not fossilized it seemed they were not very old, yet animals of such size and proportions do not exist in the river Sava today.’

Theories behind stone balls remain elusive

Explorer Semir Osmanagic has recently returned from a visit to Mexico, in the town of Gudalahare,

where he has been investigating the presence of stone balls, resembling those found across regions of

Bosnia.

He found hundreds of stone balls on the Cerra Piedras Bollas hill. There was only one reference to these stone balls,

reported in the National Geographic magazine in 1968. The archaologist who found and reported the stone balls could not

believe that primitive Indian hands could have created the objects, which were up to 4m diametre and weighed as much

as 50 tonnes. He visited a geologist in the region who told him the local theory that the balls were thrown by a

volcano, some 30km away, millions of years previously.

However, most of these balls are concentrated on one hill in the region, so discounting that theory, in addition to the

geometric shape of the balls. Another local belief, that there was gold at the centre of the balls, has resulted in

damage to many of the stone balls Osmanagic saw.

All these balls must be the product of intelligent human beings, yet historians have all but ignored their presence - these

objects have only, for example, received one small mention in National Geographic, several years before. Little

significance has been placed on their existence.

On examining one of the balls in the village of Ahualulco del Mercado, Osmanavic concluded that it was created by

the same methodology as that used to create stone balls in Costa Rica and Bosnia and using the same material. There is

nothing in our current understanding of history that explains the presence of these stone balls.

bosniska sten bollar

Bild

vs

costa rica sten bollar

mexiko och andra latin amerikanska länder har sten bollar

Bild

det finns mycket likheter mellan bosnien och latin amerikanska länder

sten bollar, pyramider, byggnader

Bosnien Hercegovina
Bild

vs

Peru

Bild

Bosnien pyramid vs Mexico teotihucan Pyramid

Bild

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 20 maj 2006, 13:56

Bild

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 20 maj 2006, 14:20

Igår var jag ute och gick med hunden på Mösseberg, som är ett platåberg i Västergötland.

Under promenaden i skogarna där tänkte jag olika stenformationer, och upptäckte hur många stenar som hade olika mönster, just sådana som stenarna i Ghosts sista inlägg.

Faktum är att man kan nog få fram vilka mönster man vill. Bara man tittar tillräckligt länge. Ska försöka att komma ihåg digitalkameran nästa gång.

Och hur lång tid tar det att bekräfta vad "inskriptionen" betyder?
Är det gjort av människan eller naturen? Svaret på den frågan borde en tränad geolog/arkeolog kunna besvara tämligen snabbt.
Senast redigerad av 1 Artur Szulc, redigerad totalt 20 gånger.

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 20 maj 2006, 16:18

Stanislav:
Ahh, sta'n mellan bergen, jag längtar hem!

Det är precis det jag sagt, det finns hur många "pyramidbyggstenar" och stenar med "skrivtecken på" som helst i vilken sedimentärt bildad berggrund som helst, bara det är det man vill se så...

Jag rekommenderar f.ö ett besök på Ållebergs ände, så kan man se alla olika bergarter som bygger upp västgötabergen på en gång.

Ang. eventuella skrivtecken så borde det vara lätt för en geolog att se om de är människoskapade eller inte, beroende på om det finns mejselspår eller något annat från tillverkningsprocessen. Kan man sen läsa vad som står, så är det ju grädde på moset som man säger.

Teorier om atronomi, vinklar etc är bara teorier, och som alltid när det gäller sådana tämligen svåra att bevisa om det inte samtidigt finns något skriftligt tolkbart nedskrivet.

Ang Sfäriska stenbollar och stenbyggnader som "bevis" för att det skulle varit kontakt mellan kulturer, så undrar jag helt enkelt... om dessa byggnader och stenbollar är daterade?
För stenbollar och stenbyggnader hittar man även i sverige..

Några kättingar i berget är inte bevis på att det en gång i tiden varit hav, men kättingarna borde gå att datera - och om de nu är jättegamla är det sannslöst att de klarat sig.
Man måste hitta typiska havssediment, snäckor etc på berggsluttningarna för att kunna säga något sådant. Dessutom måste man kunna förklara varför det har varit hav där, samt vad som en gång i tiden tydligen funnits som hållit havet på plats? Eller skulle det ha varit en människobyggd fördämning?

Stora sjöar har man hittat bevis på under den senaste inlandsisen, både här i Sverige och utomlands.
I Valle härad i västergötland finns tydliga spår på en katastrofal tömning av den stora isdämnda sjö som täckte stora delar av sverige, östersjön och delar av finland, baltikum, polen etc.
Då isen smälte förbi nordöstra delen av billingens spets kunde tappningen ske där.
Märk väl att denna isjö inte hade kontakt med havet i kattegatt!

Men, om man nu skall tro att något likande skett i Bosnien.. Tja, då är man väl minst nere på de 12000 år - som media sagt att Osm... hävdat att pyramiden är gammal (The Ghost säger att Osm.. hävdar att han blivit felciterad, så då är väl inte översvämningen heller riktigt så gammal.)
Eller kanske isådanafall troligare strukuren skulle vara äldre än senaste istiden... Jag menar, mineraljorden skulle ju lätt kunna förklaras vara en avlämning från en inlandsis... Det vore väl fantastiskt om det visar sig att det är Neanderthalare som byggt pyramiden?

Hur som helst, det borde vara lätt att hitta bevis för ett hav eller en översvämning som jag skrev ovan.

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 maj 2006, 18:33

När ni citerar någon (detta inkluderar från hemsidor, böcker etc), var snälla och använd citat-taggarna, tack.

/Marcus

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 21 maj 2006, 11:48

moon pyramid

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

sun pyramid

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 maj 2006, 12:15

Ett OT-inlägg om stenbollar togs bort.

The Ghost, var vänlig skriv någonting om bilder du postar, tillexempel om dessa har någonting med en pyramid att göra. Annars är det ju helt onödigt att återigen posta bilder på sten kring bergen vid Visoco.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 21 maj 2006, 12:30

The Ghost, var vänlig skriv någonting om bilder du postar, tillexempel om dessa har någonting med en pyramid att göra. Annars är det ju helt onödigt att återigen posta bilder på sten kring bergen vid Visoco.
de som har hittat de här bollarna tror att de har gjorts när pyramiderna gjordes

Onödiga bilder borttagna /Dûrion

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 maj 2006, 12:48

The Ghost skrev:
de som har hittat de här bollarna tror att de har gjorts när pyramiderna gjordes
Jag menar inte bollarna (som ändå inte har något med saken att göra huruvida berget i Visoco är en pyramid eller inte), utan att du fortsättar posta bilder på berget utan att komma med några vettiga tolkningar av vad de har för relevans för teorin om pyramider. Att posta tusen bilder på samma stenar ur olika vinklar förklarar ingenting. Tittar vi på en mursten från år 1376? En naturlig sandstensspricka?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2006, 20:15

Tog bort två inlägg som inte hade med diskussionen att göra.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 maj 2006, 20:43

Vänligen sluta upp med spåret om runda stenbollar.
Jag har svårt att förstå hur runda stenar bevisar att det finns en pyramid i Bosnien, ännu svårare har jag att förstå vad olika djurs spillning har med en eventuell pyramid i Bosnien att att göra.
Den som inte håller med mig är välkomna att skicka pm till mig och förklara hur stenbollarna bevisar pyramidens existens, tills dess kommer alla inlägg i den riktningen att tas bort.

/Martin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 maj 2006, 21:18

Jag skapade en ny tråd av ämnet stenbollar här.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 21 maj 2006, 22:47

nya bilder extra

sun pyramid
Bild

extra bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

moon pyramid
Bild

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 21 maj 2006, 23:20

The ghost:
Det finns inget annat på dessa bilder än naturliga spricksystem i berggrunden på några pyramidformade kullar.
Kan du visa något som tillför något nytt är jag tacksam.

/OldCode

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem

Inlägg av Gorm » 22 maj 2006, 10:47

Sent in i diskussionen men så som jag förstått det så finns det en hel del lämningar i området från t ex medeltid. Hur ser man till att inte förstöra dessa lämningar? Om de frivilliga inte har någon arkeologisk utbildning är risken stor att de förstörs en hel del intressant material när de hackar sig ner i jorden.

/Johan

Skriv svar