Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 24 april 2006, 16:12

jag tycker stenblocken ser ut som vanliga stenblock, inget som tillverkats.

du måste skämta , var i naturen kan du se sten block på varandra , alltså att naturen själv har skapat de så

jag är verkligen inte geolog, men jag är oerhört skeptisk till den här utgrävningen. Det är massor av saker som itne verkar helt... kosher... om du förstår?
allt är kocher , believe me , jag vet allt om det här

så här är det , osmanagich är huvud ledare i projektet, ha har erfarenhet av pyramider i 15 år, han är inte arkeolog men han kan mycket , både om arkelogy och pyramider :? konstigt

men det är andra mäniskor som gräver ut och förskar där, från bosnien , kroatien och serbien , geologer, arkeologer, historiker, speologer osv

Det känns så underligt allting, tycker inte du det? om du är helt ärlig emot dig själv?

vad är konstigt ??? :?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 24 april 2006, 16:18

stenblocken ser precis ut som bergsmassor gör i länder där den huvudsakliga bergarten inte är granit.

men skit samma. att argumentera med dig om denna påhittade pyramid är helt ofruktbart.

jag droppar detta nu.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 april 2006, 18:49

The Ghost skrev:klippta sten block på varandra ????
[...]
du måste skämta , var i naturen kan du se sten block på varandra , alltså att naturen själv har skapat de så
Vattenerosion? Den där sortens sten brukar spricka på det sättet.
The Ghost skrev:här är en intressant bild som är inte kände till

osmanagich och comapy har hittat i oktober, ingången till pyramiden ,och den finns på pyramidens platå
Så av tre stenar som ligger i marken (likt stenar gör) så skapar Osmanagic en ingång?
The Ghost skrev:allt är kocher , believe me , jag vet allt om det här
Eftersom du vet allt om det här, så kanske du kan svara på följande:

1. De där gångarna som finns under berget, hur går de, och framförallt hur gamla är de?

2. De där "människogjorda stenblocken" som man gräver ut på ett ställe, finns de över hela berget eller är det bara på just det där stället?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 april 2006, 19:58

Har läst lite grann i den här trådden. Jösses! :o

Jag vill inte ta sida förrens utgrävningen är klar och avslutad, men jag personligen finner det mycket otroligt att en pyramid skulle finnas i Europa. Men jag har haft fel förut. Tyvärr är jag ännu inte geolog, så jag ska egentligen inte uttala mig i frågan. Men något jag VET, är att stenar i pyramidbyggen brukar vara mycket slätare än sådär, även beaktat att de varit under jord i hur-länge-det-nu-var.

Nu ska jag återgå till attläsa Röd Åklagare, för att eventuellt se ett avsnitt av The Boondocks vid 21-tiden.

/Tomas

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 24 april 2006, 21:10

1. De där gångarna som finns under berget, hur går de, och framförallt hur gamla är de?

ingen vet än, forskning pågår

2. De där "människogjorda stenblocken" som man gräver ut på ett ställe, finns de över hela berget eller är det bara på just det där stället?
exakt, just nu gräver de på alla fyra sidor av pyramiden, och så hittar de sten blocken överallt de gräver

det är inte så att på en plats finns sten block och kanske några meter bort inga sten block, nej det är inte så

här är en kommentar från en kille som grävde på berget i helgen:

" I was this weekend in Visoko and I'am so hapy with results. Osmanagić's team have prooved that this is a pyramid - they revealed stone blocks in depth of 4 meters, one block on other! This is not a hill more with some blocks on it, this is a pyramid. I dont know who built them and for now I dont care who built it, we are only focused on digging now ! "

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 25 april 2006, 10:30

hangatyr skrev:
jag tycker stenblocken ser ut som vanliga stenblock, inget som tillverkats.
Det är iofs inget tungt motbevis. Det fanns en vanlig byggnadsteknik att använda de stenar som fanns. De kunde lägga ihop det så att det blev stabilt ändå.

Eller också kunde de grovhugga lite (klippa till som Ghost säger). Någon millimeterexakt finlir var INTE nödvändigt.

Sagt så mycket tror jag fortfarande att det är MINST 1000 mot 1 att det var en fästning av något slag, inte pyramid.

Det har byggts MASSVIS med fästningar genom årtusenden, de allra flesta många övergavs eller raserades av jordbävningar, krig, brand, blev för gamla och omoderna, etc osv.

Alternativt ett tempel... Nästan samma resonemang.

Även om ett tempel och en pyramid är besläktade, men det finns åtskilligt fler tempel / kloster än pyramider...

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 25 april 2006, 12:01

ny kort video om pyramiden i bosnien

http://cbs2.com/video/?id=16960@kcbs.dayport.com
CBS

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2006, 17:14

The Ghost skrev:ny kort video om pyramiden i bosnien

http://cbs2.com/video/?id=16960@kcbs.dayport.com
CBS
Jag vet inte vad det är, kunde inte hitta den.
Förresten är det någon som har skrivit om pyramiden i någon vetenskaplig tidskrift där nere på Balkan, skulle vara kul att veta vad som står i den. :)

Stefan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 26 april 2006, 14:28

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 26 april 2006, 14:29

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 26 april 2006, 14:42

ghost, vet du ngt om de andra pyramiderna vars bilder jag länkade till tidigare i tråden?

vore kul att se vilka hemligheter som döljer sig under dessa berg, nej pyramider, menar jag.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 april 2006, 14:46

Som sagt, många medeltidshistoriker och arkeologer kommer bli mäkta besvikna på det här förfarandet:
http://www.slibe.com/images/02cf6497-novo9_JPG.jpg

Att man tar upp stenarna så här gör det ju omöjligt att sedan rekonstruera den eventuella byggnad de tillhört. Om de tillexempel låg som grund för ett hus, en mur eller ett torn så går det nu inte längre att följa husplanen. Osmanagic förstör mycket riktigt Bosniens historiska arv.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 26 april 2006, 15:00

Som sagt, många medeltidshistoriker och arkeologer kommer bli mäkta besvikna på det här förfarandet:
http://www.slibe.com/images/02cf6497-novo9_JPG.jpg
:? , kan du inte förstå att arkeloger gräver ut de här , silvana cobanov från kroatien är ledare här på platån, inte osmangich , och det här är inte från medel tiden,

men just den här bilden, visar stenar som hittades runt pyramiden av vanliga människor och osmanagich och kompany fick de här stenarna från de innan utgrävningen började, och nu har de platserat det så att andra kan se och att de kan försvara det att det inte förstörs

durion, ibland undrar jag om du är här för att propvocera mig eller :? , jag ger er information direkt från utgrävningen , och jag vet i detaljer vad som pågår, ingen vet bättre än jag vad som pågår

åtminstone kan du vara tacksam att jag är här och ger er information , sann information inte den som har platserats av människor som har skrivit en petions mot utgrävningen

Att man tar upp stenarna så här gör det ju omöjligt att sedan rekonstruera den eventuella byggnad de tillhört. Om de tillexempel låg som grund för ett hus, en mur eller ett torn så går det nu inte längre att följa husplanen. Osmanagic förstör mycket riktigt Bosniens historiska arv.

Mvh -Dan
du ska fråga mig , innan du komenterar på det här viset,

när osmanagich och geologer började gräva ut förra året komma de på sten block och sånt, de visste inte var ifrån det komm, de frågade en expert på medeltida bosnien och om de här var bosniska monumet "stechak" , och han nekade

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 april 2006, 18:39

The Ghost skrev:kan du inte förstå att arkeloger gräver ut de här , silvana cobanov från kroatien är ledare här på platån, inte osmangich , och det här är inte från medel tiden,

men just den här bilden, visar stenar som hittades runt pyramiden av vanliga människor och osmanagich och kompany fick de här stenarna från de innan utgrävningen började, och nu har de platserat det så att andra kan se och att de kan försvara det att det inte förstörs
Okej, om de där stenarna har flyttats av någon annan så ska jag naturligtvis inte anklaga Osmanagic, utan ber om ursäkt. Men någon borde skälla ut de som flyttat på stenarna. Nu blir det ju svårt att avgöra deras syfte och ålder, eftersom de inte ligger in situ där man kanske kunde kolla jordlagrens ålder, de är bara stenar som vilka som helst nu.
The Ghost skrev:durion, ibland undrar jag om du är här för att propvocera mig eller :? , jag ger er information direkt från utgrävningen , och jag vet i detaljer vad som pågår, ingen vet bättre än jag vad som pågår

åtminstone kan du vara tacksam att jag är här och ger er information , sann information inte den som har platserats av människor som har skrivit en petions mot utgrävningen
Du är alltså nere i Bosnien? Det är ju väldigt intressant! Det enda som irriterar mig och kanske får mig att verka provocerande, är att du verkar tro att detta är en pyramid utan att ha hittat något som tyder på detta. Någon sann information blir det då inte om du hela tiden skriver "här är en sten från pyramiden, här på pyramiden, pyramiden är...", det vore bättre med objektiv information från dig. Det låter inte trovärdigt när du refererar till den här stenen http://www.slibe.com/images/5b1982dd-novo10_JPG.jpg med texten "en sten med text". Det kanske ser ut som text, men det gör det inte till verkliga skrivtecken eller text.

The Ghost skrev:när osmanagich och geologer började gräva ut förra året komma de på sten block och sånt, de visste inte var ifrån det komm, de frågade en expert på medeltida bosnien och om de här var bosniska monumet "stechak" , och han nekade
Okej, de har inte frågat en arkeolog? De där stenarna kan ju vara från när som helst mellan 700 f.Kr och år 2000 e.Kr. Det gäller bara att leta fram en kunnig arkeolog som kan förklara dem. Istället för att säga "pyramid!"

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 26 april 2006, 20:29

stenblock placerade på varandra , i flera lager

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Du är alltså nere i Bosnien? Det är ju väldigt intressant!
nej jag är inte där, men jag kan läsa information varje dag vad som händer där ,. vad som har grävts ut osv

Det enda som irriterar mig och kanske får mig att verka provocerande, är att du verkar tro att detta är en pyramid utan att ha hittat något som tyder på detta.
jag själv tror att det rör sig om en pyramid, efter alla bevis jag sett tycker jag att det är en pyramid

Skriv svar