Finns en tidigare tråd om detta, viewtopic.php?p=206234#206234 , där jag bl.a. skrivit att uppgiften skall ha läckts av den svenske underättelseofficeren Helmuth Ternberg till britterna, troligen över någon kontakt på brittiska ambassaden i Stockholm. Uppgiften återfinns i en bok om Bismarck och dess undergång, skriven för c:a 25 år sedan av Burkard von Müllenheim-Rechberg. Han var den högste överlevande officeren från Bismarck, ansvarig för det bakre tunga artilleriet. Boken finns även på svenska under titeln "Slagskeppet Bismarck".AndersB skrev:Minst lika intressant som den tekniska gången för en rapport är hur den här uppgiften nådde London -- under en period när den svenska neutraliteten inte stod i någon högre kurs och svenska arméns halva officerskår anklagades för att pro-tysk.
Enligt min minnesbild fick UKs militärattaché i Stockholm - namn? - information med detaljer och allt redan sent samma dags eftermiddag. Amiralitet hade alltså kunskap om att Bismarck lämnat Östersjön samma dag hon gjorde det. Flygspaning sattes också in redan morgonen dagen därpå.
Men: vet någon vem som läckte till engelsmännen och hur förklarades det? Privata sympatier, order från högre ort, eller vanlig lösmynthet?
Anders
Helmuth Ternberg var alltså en av de mest framstående svenska underrättelseofficerarna och tycks ha varit västvänlig, som beskrivs i den tidigare tråden. Jag har dock inte sett någon ytterligare källa till den ovan lämnade uppgiften.