HERren och JEsus

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

HERren och JEsus

Inlägg av Hexmaster » 15 januari 2006, 20:50

Sitter med gamla bibeln från 1819, Karl XII:s översättning alltså, och gnetar med frakturerna som så många gånger förr på jakt efter nån misstänkt faktoid... Då jag får syn på ordet "HERREN", med versaler som sig bör - nämen vad nu, det står ju inte "HERREN", det står "HERren" - ett tryckfel såklart, om det inte stått likadant bredvid - och på alla andra ställen på samma sida - blädder blädder - det står ju "HERren" överallt! Slår upp en annan bibel som är ungefär jämnårig, samma sak där. Vad är poängen?

Tittar i NT, står "HERren" där med, och dessutom "JEsus".

Är det någon sorts helighet som markeras med besynnerlig versalisering eller hvad?

(Och bara tanken på hur många gånger jag sett stavningen utan att märka den...)

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 15 januari 2006, 22:10

En liten spekulation. Her och Je var kanske vanliga förkortningar? Och eller att man vid den tiden försökte införa dessa förkortningar??

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 16 januari 2006, 02:06

Förkortningar som sparar tre bokstäver? Nej du, det tror jag icke.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 januari 2006, 02:34

Men å andra sidan ser man ju ofta enstaka bokstäver falla bort i äldre texter. Sudermāia och Scādinauia t ex. Kommer också att tänka på uttrycket "Herre min Je".

/ Probstner

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 16 januari 2006, 12:40

Utropet "Herrjemine" är tydligen en förkortning av Herre Jesu Domine.

Det är inte bara ett svenskt fenomen heller. Min tyskfödda mamma kan t ex ibland utbrista i ett Ach Gott Herr Je! (Eller Himmel Zackra! för den delen... :))

Men detta förklarar ju inte varför Karl XII:s bibel använder stor bokstav i halva orden. Vid bläddring i en gammal 1700-talstext om Göteborg som jag råkar ha i hyllan ser jag att det tycks kutym vid den här tiden att titt som tätt skriva ord med stora bokstäver. Men då är det hela orden, jag hittar inga exempel på halva.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 januari 2006, 13:49

D. Löwenhamn skrev:Förkortningar som sparar tre bokstäver? Nej du, det tror jag icke.
Jo, faktiskt...
http://www.faktoider.nu/ihs.html

...Men jag tvivlar på att det är det det är frågan om. Jag har skrivit till Bibelsällskapet och frågat. Ja, igår kväll skrev jag till en mkt kunnig präst jag känner och han hade heller ingen aning.

(Som historisk kunskap räknas väl sånt här till de totalt oviktiga kuriositeterna, fullt i klass med Hitlers ögonfärg eller Napoleons skonummer. Men om man nu råkar gilla små vardagsmysterier så passar det finfint. :) )

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 januari 2006, 19:31

Tja, som jag ser det kan det väl ha med betoningen att göra, för prästen som läser stycket alltså. Om man säger Herren och Jesus, så betonar man faktiskt kapilärerna, utan att egentligen mena det. Det här kanske är menat som ett slags förtydligande instruktion.

Eller också är det någon på tryckeriet som behagade skämta.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 januari 2006, 09:37

Både HER och JE utgör en versalisering av hela första stavelsen, så det kanske ändå har med ordens helighet att göra på något vänster.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 januari 2006, 09:43

Not: "Gud" skrivs just så. Det är väl inte mindre heligt? Har inte lyckats hitta något liknande på nätet; varken King James eller Gutenberg. Någon som känner till läsbara sidor ur Gustav Vasas bibel nånstans?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 17 januari 2006, 11:43

Är det smma förlag som tryckt böckerna?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 januari 2006, 12:14

Kan det vara så att när man läser texten högt så ska man betona de orden när man läser?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 januari 2006, 13:15

D. Löwenhamn skrev:Är det samma förlag som tryckt böckerna?
Försättsbladet är borta i den ena så den har jag inte ens nåt tryckår för. De är säkert ungefär jämngamla, dock. Har inte hittat nån jämförelse-text på nätet (Gutenbergs 42:a finns i drivor! men Kalle dussin? Icke!), nån som har en volym att jämföra i?

Att det skulle vara ett sorts tryckfel förefaller ungefär hur osannolikt som helst.
Per-Erik Larsson skrev:Kan det vara så att när man läser texten högt så ska man betona de orden när man läser?
Vid närmare eftertanke har jag inte en aning om varför det står HERREN i senare biblar, eller the LORD i engelska. Uttal?

Karl H.
Medlem

Inlägg av Karl H. » 17 januari 2006, 23:32

Stavformen HErren (sic!) har väl knappast något med skrivfel att göra, utan att det under den tiden skrevs alla substantiv med versal, jfr. tyskan. Och eftersom Herren, dvs Gud, inte skall "hädas" eller missuppfattas som ett substantiv så skrevs det med två versaler.

Formen JEsus har jag dock aldrig sett.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 januari 2006, 12:58

Ifall nån är nyfiken... Luk 4:12-14:

Bild

HERran med tre versaler, JEsus med två, Gud och Andan med en var och djefwulen med ingen.

Formen HErren har jag inte sett. Kopplingen till tyska substantiv är intressant.

Ingen som sitter med ett annat ex..?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 20 januari 2006, 14:11

Här är en bit ur Then Swenska Psalmboken från år 1695, omtryckt 1780. Kan man tänka sig att det har med betoning att göra, dvs att man skulle ta i lite extra när man läste?
Bilagor
psalmbok.jpg
OT: Intressant med "Thet Helga Döpelsens"...
psalmbok.jpg (22.15 KiB) Visad 3364 gånger

Skriv svar