Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 7 januari 2006, 16:52

"det bevisar att det kan finnas stenbyggnad under berget..."

Ja, eller också bevisar der att det finns sten under berget. Om jag inte minns fel så består berg till ganska stora delar av just sten. Jag tycker att bilden enbart bevisar att de berg som påstås dölja stenbyggnader uppvisar exakt samma mönster som omgivande bergen. De verkar också ha en kall kärna av något slag. Jag tycker ärligt talat att dessa bilder förstärker misstankarna om att Osmanagic är ute och cyklar.

Hittills har det inte presenterats ett enda "bevis" som inte har kunnat bestridas. Jag tycker att detta liknar en fars. Men visst är det lite underhållande.

visst är det sten under berget ., men vilka sten

jo sten block som är gjorda av människor

här är bilden

Bild

sådana stenblock finns bara pa den platsen under gjorden, geologensom har analyserat jorden och andra material på den platsen säger att det stenblocken är gjorda av människor och platserade där ,

kanske det inte är en pyramid trots att det ser ut som en pyramid , men 100% är det stenbyggnad under den senaste geologiska raporten som är ganska lång beskriver i detaljer att det är stenbyggnad under jorden

kolla bara på sten blocken som var utgrävda som osmanagich visar , alla kan inse att det rör sig om att människorna har format de stenblocken, stenen är polerade och klipta och platserade på den platsen, de är 10- 12 cm tjocka

det är den riktiga saningen , som om någon vill tror det eller inte :wink: så är det bara

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 7 januari 2006, 16:54

Men de är ju från den medeltida byn som låg där, eller hur? Några bevis för att stenarna ligger formade som en pyramid finns ju inte än, eller hur?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 januari 2006, 19:33

The Ghost skrev:visst är det sten under berget ., men vilka sten

jo sten block som är gjorda av människor
...
kolla bara på sten blocken som var utgrävda som osmanagich visar , alla kan inse att det rör sig om att människorna har format de stenblocken, stenen är polerade och klipta och platserade på den platsen, de är 10- 12 cm tjocka

det är den riktiga saningen , som om någon vill tror det eller inte :wink: så är det bara
Jag vill minnas att jag påpekat detta förut: de stenar som vi ser på bilden är med stor sannolikhet naturligt formade, av den naturligt förekommande stenarten på platsen. Ingenting som bevisar någonting vad gäller byggnationer alltså.

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 8 januari 2006, 14:29

Men de är ju från den medeltida byn som låg där, eller hur?
nej , inte riktigt, det finns lite rester av byn på toppen av berget av 50 kvdaratmeter, och där har de inte gjort några utgrävningar

Några bevis för att stenarna ligger formade som en pyramid finns ju inte än, eller hur?

jag har inga bilder så jag kan inte säga något om det här :wink:

men vi får se på våren när utgväningarna börjar, de har tänk sätta jag tror 6 kameror vi utgrävningarna så man kan följa utgrävningarna via nätete via deras hemsida som är i konstruktion nu

Jag vill minnas att jag påpekat detta förut: de stenar som vi ser på bilden är med stor sannolikhet naturligt formade, av den naturligt förekommande stenarten på platsen. Ingenting som bevisar någonting vad gäller byggnationer alltså.
som du vill, men jag säger vad jag har läst från raporterna ,

stenarna förkommer inte i naturen där , människorna har format stenblocken och platserat där , det är vad som står i raporten, men om du inte vill tro på det , det är din sak :wink: '

man kan inte tvinga någon att tro på något

den här mannen osmanagich är riktigt samrt människa , jag har sett honom intervjuas i två gånger, han har stor kunskap om pyramider runt om i världen, han säger att han varit på mer än 100 pyramider i afrika, asien, och syd och mellan amerika , han har sett de i olika stadier, täckta helt med jord, halv täckta och hela

jag själv tro på honom det han säger, och jag tror att det finns sten byggnad under berget 100 %, men om det är en pyramid får vi vänta till april 2006

EA2
Ny medlem

Inlägg av EA2 » 9 januari 2006, 00:53

Det jag ser på bilden är en stor jordhög med stenar av diverse storlekar och former. Han har handen över de två jämnaste, men de är olika tjocka. I bakgrunden syns ett högt hus. Jag tror att bilden är tagen ur sitt sammanhang, och jag kan inte se vad den skulle ha med berget/pyramiden att göra.
Den här tråden behöver lite mer kritiskt tänkande, och inte omotiverad acceptans av milt sagt luddiga bevis.
Exempel:
Ge mig en karta över fjällen så ska jag rita in lite streck över lämpligt berg, gärna med ett stenröse på toppen, som många har. En gammal samebosättning kan nog påträffas på platsen. Vips, så har vi en svensk pyramid.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 12 januari 2006, 18:54

http://www.bosnianpyramids.org/ ny sida

men inte det officiella sidan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 14 januari 2006, 12:16

Bild

sidor av "pyramiden" i bilder

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 19 januari 2006, 23:40

Jag är ganska tveksam gentemot hela historien om pyramiderna i Visoko. Det är nästan hela historikerkåret i Bosnien också.
Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur kan en person som Osmanagic få tillstånd att gräva upp på en plats som kan vara väldigt rik på arkelogiska fynder från den medeltida bosniska kungadömet. Han är en amatörarkeolog och amatörhistoriker (och det i sig är en överdrift) som kan förstöra väldigt intressanta lämningar från medeltiden. I början var jag helt skeptisk och säker på att "fyndet" inte har något med pyramiderna att göra. Det som fick mig att enbart vara "ganska tveksam" är faktumet att han har stöd bland arkeologerna som var på plats medan historikerna fortfarande avslår varje tanke om någon pyramid.
Personligen tycker jag att det vore bäst i fall någon statlig myndighet tog tag i det här och uteslöt en pajas som Osmanagic ur det här.

En intressant grej - det är inte första gången Bosnien blir toppnyhet bland världen historiker och arkeologer. Någon gång under 80-talet trodde sig en grupp västeuropeiska arkeloger ha funnit något de trodde var Troja i södra Bosnien nära småstaden Gabela.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 januari 2006, 07:57

Ban_Kulin skrev:Jag är ganska tveksam gentemot hela historien om pyramiderna i Visoko. Det är nästan hela historikerkåret i Bosnien också.
Min markering av något som jag gärna skulle vilja veta mer om. Hur debatten går i det historiska etablissemanget i stort - om det är många, för att inte säga "nästan hela historikerkåren", så skulle det om inte annat motsäga en del fördomar en del kanske går omkring på. Det skulle även vara högst intressant att höra motsvarande bland arkeologer.
Ban_Kulin skrev:han har stöd bland arkeologerna som var på plats medan historikerna fortfarande avslår varje tanke om någon pyramid.
Hmm - ännu en klyfta mellan arkeologer och historiker. Vet inte om jag blir särskilt övertygad av just den detaljen, det ger snarare ett intryck av folk som sitter hemma vid skrivbordet och talar om att folk på fältet sett spöken. Vad var det för arkeologer som var på plats?
Ban_Kulin skrev:Någon gång under 80-talet trodde sig en grupp västeuropeiska arkeloger ha funnit något de trodde var Troja i södra Bosnien nära småstaden Gabela.
OK, fast å andra sidan innebär ju den ena fantasin inte att nästa ev. fynd också är det. Varje pryl får bedömas för sig; ja, det skulle vart om Osmanagic vart involverad i det bosniska Troja då...

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 20 januari 2006, 23:06

Jag är ganska tveksam gentemot hela historien om pyramiderna i Visoko. Det är nästan hela historikerkåret i Bosnien också.
man ska inte lyssna på historiker som sitter hemma och komemnterar , utan man ska jo lyssna på arkeologer och geologer som grävt ut sakerna på den platsen

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 januari 2006, 12:53

The Ghost skrev:...utan man ska jo lyssna på arkeologer och geologer som grävt ut sakerna på den platsen
Varför ska man det om deras tolkningar av materialet inte är rimligt utifrån vad de presenterar för oss (bilder,beskrivningar, bakgrundfakta om berget)? Och har någon riktig arkeolog faktiskt undersökt Osmanagich utgrävningar?

Mvh -Dan

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 24 januari 2006, 22:35

Hexmaster:

I stort sett så är historikerna ytterst skeptiska och anser att Osmanagic är en pajas och amatör. Han har visst stöd från arkeologernas håll men bland de finns naturligtvis även personer som anser att Osmanagic inte borde få lika mycket utrymme som han har.
När det gäller frågan om varifrån arkeologerna kommer så är det mest från regionen. Osmanagic har lyckats samla ihop ett expertlag bestående av geologer och arkeologer som leds av en person som jobbar vid NASA med bosnisk ursprung och som analyserar satelitbilder av området, samt bilder tagna från luften. Killen är aktiv på flera bosniska webforum och är varm anhängare till Osmanagics teori.

Vidare utgrävningar och undersökningar av området kommer att fortsätta i april, eftersom vädret inte tillåter det nu. I april kommer arkeologer med anseende från Irland, Australien och Skottland att vara på plats.

Återigen - min personliga syn:
Jag anser att det här ger mer skada än nytta. Jag kom nyligen från Bosnien och där har jag snackat med vissa historiker om det här. De har kommit fram till samma slutsats: det handlar bara om personlig marknadsföring som kan kosta landets historiska arv oerhört dyrt. En plats, som är en av de viktigaste när det gäller arkeologiska lämningar från bosniska medeltiden och den illyriska tiden har kommit i händerna på en amatör. Osmanagic har ingen utbildning när det gäller arkeologi eller historia, han har startat en webbsida som heter "den alternativa historien" vilket säger mycket sig självt. Han pratar där fritt om frimurare, världskonspirationer, människornas eventuella utomjordiska ursprung osv. Och det är bara en liten.

Ghost,

Jag antar att du är bosnier, liksom jag och därför förstår jag din engagemang i den här frågan men vi borde se på den här saken ur rent vetenskapligt syfte och lämna det patriotiska åt sidan för en stund. Det är väl klart att jag skulje vilja att pyramiderna (eftersom han nu är uppe i fyra, varken mer eller mindre) verkligen fanns där men det är inte mycket som säger för det. Han kan ge oerhörd stor skada åt den bosniska historiker- och arkelogkåret med sina vilda fantasier. Ingen nämner att han sen 20 år tillbaka bor utomlands (mestadels i USA) utan referar till honom som till en bosnisk forskare. Ja, bosnier är han men knappast nån forskare. Jag hoppas verkligen att jag har fel men jag har all anledning till skepsis i den här frågan.
Kan du förstå att i fall det han har "hittat" verkligen är pyramiderna så måste hela världshistorien skrivas om. Han påstår ju att "pyramiderna" är mer än 20 000 år gamla.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 25 januari 2006, 12:36

Återigen - min personliga syn:
Jag anser att det här ger mer skada än nytta. Jag kom nyligen från Bosnien och där har jag snackat med vissa historiker om det här. De har kommit fram till samma slutsats: det handlar bara om personlig marknadsföring som kan kosta landets historiska arv oerhört dyrt. En plats, som är en av de viktigaste när det gäller arkeologiska lämningar från bosniska medeltiden och den illyriska tiden har kommit i händerna på en amatör. Osmanagic har ingen utbildning när det gäller arkeologi eller historia, han har startat en webbsida som heter "den alternativa historien" vilket säger mycket sig självt. Han pratar där fritt om frimurare, världskonspirationer, människornas eventuella utomjordiska ursprung osv. Och det är bara en liten.
Jag anser att det här ger mer skada än nytta.
jag tror inte det, eftersom om det finns en pyramid i bosnien så stor, då kommer den förändra historieböcker i europa och pyramiden blir en turistbomb för bosnien, enda landet i europa som skulle ha en så stor pyramid som egyptierna har
Jag kom nyligen från Bosnien och där har jag snackat med vissa historiker om det här
som jag sade man ska inte prata med historiker om det här utan med arkeologer och geologer från utgrävningen.

En plats, som är en av de viktigaste när det gäller arkeologiska lämningar från bosniska medeltiden och den illyriska tiden har kommit i händerna på en amatör.
jag har följt hela det här grejen med pyramiden från första början när nyheten komm i oktober föra året, jag tycker att osmanagic gör det här på maximal profesionell sätt, alltså det jag har sett, det är inte så att osmanagi gräver ut och analyserar, utan arkeologer och geologer som han jobbar med

Osmanagic har ingen utbildning när det gäller arkeologi eller historia, han har startat en webbsida som heter "den alternativa historien" vilket säger mycket sig självt.

det ser ut som om du inte förstår det här, det är inte osmanagic som gräver och analyserar materiel, utan geologer och arkeolger , osmagic är koordinator bara eller chef om man kan kalla honom så

tror du att jag skulle tro på honom om det inte komm profesionella raport från geologen Nukich , om du har läst den kanske, och hon säger att det finns sten byggnad under jorden för att hon har hittat massa bevis för det vid utgrävningen

Han pratar där fritt om frimurare, världskonspirationer, människornas eventuella utomjordiska ursprung osv. Och det är bara en liten
.

själv läser jag inte sånt, inte intresserad av det, men jag är koncetrerad på pyramid, och jag tror att osmaanich gör det mycket profesionelt

men vi borde se på den här saken ur rent vetenskapligt syfte och lämna det patriotiska åt sidan för en stund.
exakt det jag säger , läs geologiska raporten

tror du att jag skulle tro på osmangich utan några bevis, utan några raport från profesionella geologer eller arkeologer ????? absolut nej

Det är väl klart att jag skulje vilja att pyramiderna (eftersom han nu är uppe i fyra, varken mer eller mindre) verkligen fanns där men det är inte mycket som säger för det.

jag vet inte hur mycket det fionns , vi får se i april, men en sak är jag säker 100% det finns stenbyggnad under brget Visocica, andra berg vet jag inte, inte har hittat några bevis än, och jag tror inte på det än

Han kan ge oerhörd stor skada åt den bosniska historiker- och arkelogkåret med sina vilda fantasier.

vilka fantasier, ?????????????

tror du att han bara sett berget som ser ut som en pyramid utan att ha gjort några utgrävningar med profesieonella geologer och arkeologer och skrivit en bok om det , nej så klart

Ingen nämner att han sen 20 år tillbaka bor utomlands (mestadels i USA) utan referar till honom som till en bosnisk forskare. Ja, bosnier är han men knappast nån forskare.
har han sagt att han är en forskare, han har stor kunskapp och erfarehet om pyramider in te arkeolog eller geolog

Kan du förstå att i fall det han har "hittat" verkligen är pyramiderna så måste hela världshistorien skrivas om. Han påstår ju att "pyramiderna" är mer än 20 000 år gamla.

hehehe, det här är beviset att du inte har vet något om det här, han har aldrig sagt det :? han sade att pyramiden kan vara 3000 till 10 000 år gammla något sånt, men absolut inte 20 000

min vän, jag tycker att du ska läsa lite mer om det här :wink:

här är deras officiella hemsida http://www.piramidasunca.ba

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 25 januari 2006, 14:51

The Ghost skrev: jag tror inte det, eftersom om det finns en pyramid i bosnien så stor, då kommer den förändra historieböcker i europa och pyramiden blir en turistbomb för bosnien, enda landet i europa som skulle ha en så stor pyramid som egyptierna har
Menade mer skada än nytta i fall det visar sig vara endast Osmanagics fantasiförmågans produkt.
tror du att jag skulle tro på honom om det inte komm profesionella raport från geologen Nukich , om du har läst den kanske, och hon säger att det finns sten byggnad under jorden för att hon har hittat massa bevis för det vid utgrävningen
Jag har läst det hon har sagt. Men precis som du säger - hon är geolog, varken historiker eller arkeolog. Hon har hittat lämningar men för den delen kan det lika gärna vara medeltida eller illyriska lämningar, hon har ingen kunskap eller autoritet i den här frågan.

själv läser jag inte sånt, inte intresserad av det, men jag är koncetrerad på pyramid, och jag tror att osmaanich gör det mycket profesionelt
Proffesionellt? Som en professionel arkeolog utforskar man området först, därefter skriver man en rapport och ger ut det till media. Killen har gjort helt tvärtom - han har redan gett pyramiden namnet, exploaterat sig själv i media, skrivit en bok, startat hemsidor.
exakt det jag säger , läs geologiska raporten
Som sagt - geologi är i det här fallet ganska irrelevant eftersom det en geolog kan göra är att bestämma i fall det handlar om en naturlig process eller en historisk lämning. Vi borde inte glömma att Nukich har sagt att det finns lämningar, inte att hela berget är skapat av människor.

hehehe, det här är beviset att du inte har vet något om det här, han har aldrig sagt det :? han sade att pyramiden kan vara 3000 till 10 000 år gammla något sånt, men absolut inte 20 000

Har för mig att han flera gånger sagt att de är mer än 20 000 år gammla, ska kolla upp det. Fast det förändrar inte faktumet att i fall han har rätt måste hela världshistorien skrivas om.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2006, 16:33

Plockar de mognaste frukterna ur det långa inlägget...
The Ghost skrev:
Han pratar där fritt om frimurare, världskonspirationer, människornas eventuella utomjordiska ursprung osv. Och det är bara en liten
Inte för att den ev. pyramiden bryr sig ett dyft om Osmanagic och hans karriär i övrigt, även en blind höna kan ju hitta ett korn, men du måste hålla med om att yrande om frimurare & co är synnerligen oprofessionellt, och att han får anses ha en dokumenterat yvig fantasi.
The Ghost skrev: tror du att han bara sett berget som ser ut som en pyramid utan att ha gjort några utgrävningar med profesieonella geologer och arkeologer och skrivit en bok om det , nej så klart
Nu sätter du och Osmanagic krokben för varandra igen, precis som när vi inte kunde komma överens om höjden på det hela... Han har först sett berget som påminner om en pyramid, sedan skrivit bok & fixat hemsida etc. (och fått ett antal anhängare och beundrare tillika), sedan anlitat geolog, m.fl.

Skriv svar