Underhållsbataljon?
Underhållsbataljon?
Vad heter det på tyska?

- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Lite OT men ni ovan borde veta.Johan Elisson skrev:Alternativt Nachschubabteilung/-batallion, det sistnämnda använt åtminstone under andra världskriget.
/Johan
Jag undrar över ordet Shub.
"Shub" verkar översatt till engelska resp franska betyda tvinga/trycka sig fram eller tränga sig på.
Är det därför det heter trängen alt. trängtrupper i Sverige?
Har alltid undrat över den benämningen på Underhåll.
Snarare borde väl de i första linjen vara de som trycker sig fram?
Nå´n av er som vet ursprunget till benämningen träng historiskt?
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Schub betyder mycket riktigt trycka fram, knuffa. Det betyder dock även grupp, omgång, våg, vilket jag antar torde vara det som menas i ordet Nachschub, d v s "Eftergrupp". Det har hur som helst inte gett upphov till ordet träng, som istället kommer från franskans train (tåg, följe), som i sin tur stammar från latinets trahere (att dra).
/Johan
/Johan
- Nicolas von Schmidt-Lauss
- Medlem
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Oj. Nu föll hela min världsbild.Nicolas von Schmidt-Lauss skrev:bataljon heter "bataillon" på tyska och inte "batallion".
(Besserwisser tillbaka: Bataillon är ett substantiv och bör således skrivas med med inledande versal.
/Johan
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
...vilket är helt sinnesrubbat eftersom det forfarande uttalas "bataljon", allts med 'lj' och inte det mer franskklingande ':j' som man kan få sig att tro av stavningen. Varför jag stavade fel.Nicolas von Schmidt-Lauss skrev:bataljon heter "bataillon" på tyska och inte "batallion".
/Nicolas
Och stort 'B'!
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes