Östen Kjellman har som kanske bekant lagt fram teorier om att vikingarnas såkallade "härjningar" egentligen var en välorganiserad försvarskamp mot kristendomen. Hur välunderbyggda är hans belägg för detta och hur har de bemötts inom forskarvärlden?
mvh/ Daniel
Vikingatågen en försvarskamp mot kristendomen?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Boken har ju några år på nacken nu, och jag har ändå inte hört denna teori adopteras. Här diskuterades saken av Martin år 2002:
viewtopic.php?p=25440
Jag finner teorin tvivelaktig, men så har jag inte läst boken...
Mvh -Dan
viewtopic.php?p=25440
Jag finner teorin tvivelaktig, men så har jag inte läst boken...
Mvh -Dan
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Tja
"Du skall inga andra gudar hava jämte mig"
Detta uppfodrande påstående lär inte finnas i så många religioner.
Något måste jag dock passa, ämnet är smalt, dessutom är bevisläget skört.
Allmänt anses väl den gamla fornnordsika religionen vara nog så liberal, vad beträffande nya gudar.
Detta är ett allmänt förhållningsätt såvitt jag kan bedöma.
Hur det egentligen förhöll sig med denna sak, är en mycket bra fråga, i den fornnordiska mytologien finns dock inte några konkurensbegränsande pekpinnar. Detta såvitt jag kunnat bedöma.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
"Du skall inga andra gudar hava jämte mig"
Detta uppfodrande påstående lär inte finnas i så många religioner.
Något måste jag dock passa, ämnet är smalt, dessutom är bevisläget skört.
Allmänt anses väl den gamla fornnordsika religionen vara nog så liberal, vad beträffande nya gudar.
Detta är ett allmänt förhållningsätt såvitt jag kan bedöma.
Hur det egentligen förhöll sig med denna sak, är en mycket bra fråga, i den fornnordiska mytologien finns dock inte några konkurensbegränsande pekpinnar. Detta såvitt jag kunnat bedöma.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
- Kapten_Gars
- Medlem
En anledning kan vara att Karl den store (?) och påven upprättade handelsembargo mot alla icke-kristna folk vilket kan ha lett till att vikingarna blev sura. De var troligen tveksamma till en början eftersom det frankiska riket var ganska mäktigt. Det visade sig att frankiska riket inte var så mäktigt många "småfurstar" blev glada om deras grannar blev plundrade. Sedan växte det och vikingarna började bli betalda för att inte plundra och blev kända som duktiga handelsmän men även fruktade krigare i väst. Bysantinska riket upprättade inget handelsembargo eftersom de var omgivna av icke-kristna länder och vikingarna fortsatte med handel i öst.