"Den forna seden" av Östen Kjellman
-
Martin Månsson
- Medlem
"Den forna seden" av Östen Kjellman
För några år sedan köpte jag böckerna "Den Forna seden" skrivna av Östen Kjellman. En bok i två volymer om sammanlagt 660 sidor. Boken avhandlar den religion som fanns här i norden innan kristendomen gjorde sitt intåg, vi talar om den hedniska tro som våra förfäder bekände sig till. Den forna sedan är ett bokverk som beskriver den hedniska forntiden i Norden på ett nytt sätt. Det vill visa, att Norden hade en egen högtstående kultur för tusen år sedan, innan kristendomen och påvedömet fick makt över Norden. Boken skiljer sig från de vanliga historieböckerna därigenom att texten i huvudsak stödes av direkta citat ur källor från hednisk tid och från tidig medeltid, latinska texter från 800 – 1100 talen, den forntida isländska historieskrivningen (Släktsagorna), runtexter, antika skrifter, brev, lagböcker och andra gamla handskrifter.
Genom att huvudvikten lagts på vad dessa källor berättar har författaren Östen Kjellman inte ansett det behövligt med egna utläggningar eller meddela vad han själv tycker.
I den första volymen, del 1, redogörs för den fornnordiska kvinnans höga ställning och aktning samt ättesamhällets betydelse. I del 2 visas hur begreppet ära var ett uttryck för trohet, ärlighet, mod, arbetsamhet och omtanke om sina närmaste och samhället. På grundval av källorna tillbakavisas föreställningar om allmänt mindre goda egenskaper hos våra förfäder, som tex: människooffer, slaveri och barnutsättningar.
Del 3 upplyser om att runskriften var en ordinär skrift, använd för meddelanden, dikter, lagar och historiska data. Det fanns en omfattande hednisk litteratur före kristendomens ankomst.
Den andra volymen redogör för den nordiska livsåskådningen. Dokument visar att vikingatågen var en försvarskamp mot påvemaktens försök att erövra Norden. Hur den forna sedan slutligen krossades och den katolska kyrkan etablerades i Norden belyses i den andra volymens del 6. Med svärd infördes kristendomen.
Böckerna har rönt mycket uppmärksamhet på Island där den omskrivits ett flertal gånger i Morgonbladit, vidare här i Sverige har bla Finanstidningen haft en stor artikel om Kjellmans bok. Boken är publicerad på eget förlag och tryckt via ”Print on demand” vilket gör den i stort sett omöjlig att finna i bokhandeln. Jag har sedan några år tillbaks kontakt med författaren Östen Kjellman och vid eventuellt intresse kan ni kontakta mig via ett PM eller via e-mail: nibelungen_se@yahoo.se för hans adress.
Priset för bägge volymerna är 450:-
Jag rekommenderar varmt detta mästerverk om vår forntida religionsutövning, jag tror inte att någon kommer bli besviken som köper och läser den. För den som vill veta något om Sverige och Norden före kristnandet är boken en guldgruva.
Betyg: 5/5
Martin
Genom att huvudvikten lagts på vad dessa källor berättar har författaren Östen Kjellman inte ansett det behövligt med egna utläggningar eller meddela vad han själv tycker.
I den första volymen, del 1, redogörs för den fornnordiska kvinnans höga ställning och aktning samt ättesamhällets betydelse. I del 2 visas hur begreppet ära var ett uttryck för trohet, ärlighet, mod, arbetsamhet och omtanke om sina närmaste och samhället. På grundval av källorna tillbakavisas föreställningar om allmänt mindre goda egenskaper hos våra förfäder, som tex: människooffer, slaveri och barnutsättningar.
Del 3 upplyser om att runskriften var en ordinär skrift, använd för meddelanden, dikter, lagar och historiska data. Det fanns en omfattande hednisk litteratur före kristendomens ankomst.
Den andra volymen redogör för den nordiska livsåskådningen. Dokument visar att vikingatågen var en försvarskamp mot påvemaktens försök att erövra Norden. Hur den forna sedan slutligen krossades och den katolska kyrkan etablerades i Norden belyses i den andra volymens del 6. Med svärd infördes kristendomen.
Böckerna har rönt mycket uppmärksamhet på Island där den omskrivits ett flertal gånger i Morgonbladit, vidare här i Sverige har bla Finanstidningen haft en stor artikel om Kjellmans bok. Boken är publicerad på eget förlag och tryckt via ”Print on demand” vilket gör den i stort sett omöjlig att finna i bokhandeln. Jag har sedan några år tillbaks kontakt med författaren Östen Kjellman och vid eventuellt intresse kan ni kontakta mig via ett PM eller via e-mail: nibelungen_se@yahoo.se för hans adress.
Priset för bägge volymerna är 450:-
Jag rekommenderar varmt detta mästerverk om vår forntida religionsutövning, jag tror inte att någon kommer bli besviken som köper och läser den. För den som vill veta något om Sverige och Norden före kristnandet är boken en guldgruva.
Betyg: 5/5
Martin
Senast redigerad av 1 Martin Månsson, redigerad totalt 25 gånger.
Va?Den andra volymen redogör för den nordiska livsåskådningen. Dokument visar att vikingatågen var en försvarskamp mot påvemaktens försök att erövra Norden
Det där är mycket svårsmält för mig. Kan du inte utveckla detta påstående?
Jag hävdar att vikingatågen är utslaget av ett maktvakuum och att konflikten med katolska kyrkan inte dyker upp förrän mot slutet av den hedniska tiden i norden, inte under den tid som de flesta vikingatåg genomfördes. Vidare anser jag att vikingatågen i ganska liten utsträckning faktiskt var militära attacker, utan snarare handelsfärder utförda av extremt opportunistiska "handelsmän".
-
Martin Månsson
- Medlem
Jag citerar Knut Carlkvist som i Finanstidningen 17/3-2001 skrev bla följande (I en mycket omfattande artikel, 2 sidor !):
Martin
Jag håller naturligtvis med dig angående handelsresorna, dock är jag fullt övertygad att slag och militära attacker, i preventivt syfte, genomfördes. Att angripa, för att hinda möjligheten att bli angripen själv, är lika gammal som människan.Europas folk skulle kristnas med svärd och då svärden disponerades av världsliga furstar gjorde kyrkan gemensam sak med dem. Det första kristna imperiet var Karl den stores, vars krig mot schasarna var ett av det större och varade i 30 år. Karl den store lät bla döda 4500 schasiska krigsfångar vid floden Aller. Efter 30 år av plundring, skövling och massmord var Schasen slutligen kristnat och prästerskapet kunde stifta lagar, bland annat utmättes dödsstraff för likbränning, brott mot fastan, vägran att låta döpa sig och så vidare. De vittberesta svearna, danerna och norrmännen insåg snart vad de hade att vänta sig. Svaret blev vikingatågen.
Martin
OK, jag ska inte låte dig stå tills vars för ngt som du läst, så ajg antar att jag måste a och läsa boken i fråga själv. Vad jag finner lite knepigt i det du skriver är just detta att man berdrev religionskrig mot de kristna. Låter märkligt eftersom asatron ju är en polyteistisk religion, därför borde man inte ha svårt att acceptera en annan gud, även om hans dyrkare genomför bestialiska dåd. Det anses väl allmänt att religionsskiftet ändå gick reltivt smidigt just för att de breda folklagren ändå tyckte att kristus bara var en gud bland andra. Därmed geivetvis inte sagt att det under brytningstiden inte var väldigt turbulent. Jag tänker då främst på de utrensningar som de "kristna" kungarna genomförde mot sina undersåtar, och det nära förestående inbördeskrig som dock aldrig blev av på Island år 1000.
Men att vikingatågen skulle vara en sorts religionskrig kan jag ändå inte riktigt köpa. Återkommer dock när jag läst boken du hänvisar till. JAg tror att den går att kööpa via valkyria förlag. Som dessutom ger ut böcker av David Irving?
Men att vikingatågen skulle vara en sorts religionskrig kan jag ändå inte riktigt köpa. Återkommer dock när jag läst boken du hänvisar till. JAg tror att den går att kööpa via valkyria förlag. Som dessutom ger ut böcker av David Irving?
Ett tillägg bara: jag är medveten om att när religionen började få fotfäste så var ju givetvis sötebrödsdagaran över för de som ännu tillbad de gamla gudarna, och att vi har levt under religionsförtryck de senaste 800-900 åren. Detta är tack och lov något som idag ser lite annorlunda ut, då det finns ett flertal blotsällskap och även sammanslutningar för asatroende. Att kristendomen var (och är) väldigt intolerant mot andra religioner är ju inget nytt.....
Hej Hangatyr, üüüüü!hangatyr skrev:OK, jag ska inte låte dig stå tills vars för ngt som du läst, så ajg antar att jag måste a och läsa boken i fråga själv. Vad jag finner lite knepigt i det du skriver är just detta att man berdrev religionskrig mot de kristna. Låter märkligt eftersom asatron ju är en polyteistisk religion, därför borde man inte ha svårt att acceptera en annan gud, även om hans dyrkare genomför bestialiska dåd. Det anses väl allmänt att religionsskiftet ändå gick reltivt smidigt just för att de breda folklagren ändå tyckte att kristus bara var en gud bland andra. Därmed geivetvis inte sagt att det under brytningstiden inte var väldigt turbulent. Jag tänker då främst på de utrensningar som de "kristna" kungarna genomförde mot sina undersåtar, och det nära förestående inbördeskrig som dock aldrig blev av på Island år 1000.
Jag har själv läst böckerna, även fast det var ett tag sedan, och måste faktiskt rekommendera dem väldigt varmt! Ska själv köpa dem på ett eller annat sätt snart - det enda som fattas är pengar
Ang. din formulering om "religionskrig" så tror jag du fått det hela om bakfoten. Det jag tror Knut menade, även fast jag nu inte har boken framför mig, var att det hela var ett försvarskrig - en kamp. De gamla 'hedningarna' var trots allt ett resande folk, och inte nakna barbarer som jagade vildsvin med händerna som en del tror, och det uppgick nog rätt snabbt för dem som rest genom Europa, mindre asien osv att denna nya 'tro','sed', som spreds med vapen och falska löften genom skogarna var ett hot mot deras samhällen. Ett samhälle som ändå måste sägas levt i någorlunda samförstånd med andra kulturer och seder fram tills dess att den själv anfölls av Vite Krist och hans fotfolk.
Ang. de 4500 saxiska "krigsfångarna" Knut hänvisade till så har jag hört något annat. Dessa var inte krigsfångar på något sätt. Dessa män var höga män, godar, hövdingar som lurats att oväpnade komma till ett möte med Karl Saxerslaktaren för att diskutera framtiden för deras folk och landområde. Dessa fångades in, oförmögna att göra motstånd utan vapen, och dödades utan pardon. Har för mig att H. Himmler sägs att låtit marken där prydas utav resta stenar till deras minne - en för varje död - detta vet jag dock inte om det är helt sant - speciellt inte 01:38 på natten.
Antar att du menar om förlaget "verkar suspekt" el. om du kommer bli reg. av Mossad eller Säpo om du köper boken? Tror inte dethangatyr skrev:ok, jag får väl ta och köpa bokskrället då
ngn som vet ngt om vakyria förlag?
http://web.ambro.se/valkyria/
nja, inte bryr jag mej om ifall säpo reggar mej, snarare undrar jag om de har nazisympatier eller dylikt. Jag har nämligen ingen lust att ge stålar till ett sådant förlag. Tänker på boken av David Irving som de säljer...
Kan tänka mig att ett förlag som ger ut en bok av honom kanv ara laite , ehum, politiskt inkorrekt, så att säga..
Kan tänka mig att ett förlag som ger ut en bok av honom kanv ara laite , ehum, politiskt inkorrekt, så att säga..
-
Martin Månsson
- Medlem
MartinJag har sedan några år tillbaks kontakt med författaren Östen Kjellman och vid eventuellt intresse kan ni kontakta mig via ett PM eller via e-mail: nibelungen_se@yahoo.se för hans adress.
Re: "Den forna seden" av Östen Kjellman
Den här tråden är ju inte precis ny, men jag återupplivar den eftersom jag är nyfiken på boken ifråga. Är det en seriös bok eller är Kjellman bara en nationalistisk fjant? Har han något på fötterna eller är han bara ute och spekulerar?
Mot bakgrund av att en nyutgåva av Kjellmans bok nyss kommit ut, tänkte jag göra ett försök att blåsa liv i den här diskussionen. Hur ligger det till med Kjellmans teorier? Är de väl underbyggda? Har de kritiserats av någon annan forskare?
Det där med att vikingatågen i själva verket var ett slags försvarskrig mot påvedömets försök att kristna Norden med svärd, låter kontroversiellt men intressant. Är det någon som vet vad Kjellman har för källor för den hypotesen?
Länkar till Kjellmans böcker på Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1907166521
http://www.adlibris.com/se/product.aspx ... 16653X&r=1
Det där med att vikingatågen i själva verket var ett slags försvarskrig mot påvedömets försök att kristna Norden med svärd, låter kontroversiellt men intressant. Är det någon som vet vad Kjellman har för källor för den hypotesen?
Länkar till Kjellmans böcker på Adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1907166521
http://www.adlibris.com/se/product.aspx ... 16653X&r=1
Jag lånade fram böckerna idag och intryck efter att ha bläddrat igenom dem som hastigast är; det är inget jag skulle stödja mig på i en debatt direkt... Väldigt lite av den använda litteraturen är tryckt efter 1950, större delen snarast före 1910. Boken består till stora delar av citat ur källtexter, nödtorftigt hopbundna av korta stycken avsedda att förklara hur författaren menar att stycken skall tolkas. Resonemangen hänger i luften och köper man dem inte rakt av finns ingen möjlighet att avgöra vad författaren har för stöd för sin tolkning.
Tesen om försvarskriget mot påvedömet verkar vara byggd på något odefinerat som Rancke har skrivit någonstans, men det saknades hänvisningar till vad. I övrigt presenteras bara ändlösa citat om frankernas krig mot sachsarna på 700-talet som utan vidare argument sätts samman med vikingars anfall mot brittiska/iriska kloster eftersom ngn sachsisk hövding sägs ha varit i exil i norden.
Så, nej, det känns inte särskilt väl underbyggt.
Tesen om försvarskriget mot påvedömet verkar vara byggd på något odefinerat som Rancke har skrivit någonstans, men det saknades hänvisningar till vad. I övrigt presenteras bara ändlösa citat om frankernas krig mot sachsarna på 700-talet som utan vidare argument sätts samman med vikingars anfall mot brittiska/iriska kloster eftersom ngn sachsisk hövding sägs ha varit i exil i norden.
Så, nej, det känns inte särskilt väl underbyggt.
Jag lyckades leta fram den anmälan i Finanstidningen som nämnts tidigare i tråden. Det är en lång recension författad av Finanstidningens dåvarande kulturredaktör Knut Carlqvist. Artikeln heter Vikingarnas planerade motoffensiv och publicerades den 17 mars 2001. Inom parentes kan tilläggas att Knut Carlqvist själv har skrivit en uppskattad biografi över Erik XIV.
Jag återger ett par citat ur Carlqvists artikel:
Jag återger ett par citat ur Carlqvists artikel:
Europas folk skulle kristnas med svärd och då svärden disponerades av världsliga furstar gjorde kyrkan gemensam sak med dem. Det första kristna imperiet var Karl den stores, vars krig mot sachsarna var ett av de större och varade i 30 år. I annalerna heter det för år 772: ”Då höll herr Karl, den milde och fredlige konungen, en synod i Worms och begav sig därifrån till Sachsen för första gången, erövrade Eresburg och nådde ända till Ermensul och förstörde denna helgedom. Det guld och silver som han där fann, förde han bort med sig.” Tio år senare lät han döda 4 500 sachsiska krigsfångar vid floden Aller.
Efter trettio år av plundring, skövling och massmord var Sachsen slutligen kristnat och prästerskapet kunde stifta lagar, bland annat utmättes dödsstraff för likbränning, brott mot fastan, vägran att låta döpa sig och så vidare. De vittberesta svearna, danerna och norrmännen insåg snart vad de hade att vänta sig. Svaret blev vikingatågen.
Teorin att vikingatågen utgjorde en planerad nordisk motoffensiv mot det frankiska imperiet är ett originellt bidrag till forntidshistorien. Och inte nog med det, det kan inte uteslutas att Östen Kjellman har rätt. De nordiska folken satt inte vart och ett i sitt hus, hövdingar gifte sig tidigt med hövdingadöttrar, även slaviska sådana. Svearnas roll i framväxten av Ryssland ska inte underskattas, det ägnas stort utrymme. Den aspektblindhet som vidlåder svensk historieforskning sedan Tegnérs dagar bottnade i ett svärmeri för det romerska arvet och har gjort att en rad enkla frågor inte har ställts.
Den forna seden verkar vara en intressant bok. Jag återkommer med några egna tankar när jag har hunnit läsa den.Östen Kjellmans Den forna seden är en amatörhistorikers arbete och har sina svagheter, men den flödar av tänkvärda och ovanliga utdrag ur källorna. För den som vill veta mer om Sverige och Norden före kristnandet är den en guldgruva.