Psilander skrev:
Kroatisk Rbb Kralj Petar Kresimir IV klass med Bofors 57mm Akan och Rb15.
Jag vet men jag vill få igan quizen, jag hade tagit det på hennes äventyr, orkar inte kolla källan.
Rätt. Det är faktiskt RTOP 11
Kralj Petar Kresimir IV själv på bilden, eftersom RTOP 12
Kralj Dmitar Zvonimir saknar den 30 mm AK-630 gatling akterut som syns på bilden. Det finns dock endast ett ringsikte av rysk tillverkning för gatlingkanonen. RTOP 11 erövrades från Jugoslavien och färdigställdes 7-92. Här är vad Combat Fleets skriver om RTOP 12 som kom i tjänst 12-01:
"Construction of the second employs some components left behind in 1991 but is largely new material; funding problems have slowed construction, and the craft was launched without armament and without some superstructure elements. Two additional units are tentatively planned, with the names
Kralj Tomislav,
Nikola Subic Zrinski, or
Ban Josip Jelacic to be used."
Om Rb 15-bestyckningen skriver man: "The missiles were originally delivered for coast defense use and were adapted for shipboard launching. The missile containers can be stacked two high to double the load-out. Both could carry eight RBS-15 missiles, but the available missiles have been divided between the pair."
Det finns även en tredje robotbåt av äldre konstruktion, RTOP 21
Sibenik, i den kroatiska flottan, också av jugoslavisk design med svensk eldledning, kanoner och robotar.
Din boll Psilander.
/Per