Quiz: Militär utrustning

Låst
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Hotchkiss

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 juni 2005, 13:59

hoffe_salem skrev:Ksp M/00 eller M/1900 ? hotchkiss ( stavning ) ?? :)

Edit: någon vänlig skäl som inte ska "svara på frågan" kan väl kolla så att det är rätt eller fel ? :)
Hotchkiss, men sannolikt inte m/1900 som var Hotchkiss Modèle 97. Detta tror jag är en norsk Hotchkiss m/1899.

Bild: Med säkerhet kostaterad norsk Hotchkiss.
Bilagor
Scan10022.JPG
Scan10022.JPG (67.07 KiB) Visad 751 gånger

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 16 juni 2005, 16:31

Edit: någon vänlig skäl som inte ska "svara på frågan" kan väl kolla så att det är rätt eller fel ? :)
Ville bara bekräfta att du har rätt:
Kulspruta m/1900 typ Hotchkiss
http://pageperso.aol.fr/mitraille123/Fr ... chkiss.htm

Var den första ksp som infördes vid svenska försvaret vid positionsartilleriet. Antalet som inskaffades räckte för ett batteri per fördelning. Var luftkyld.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 16 juni 2005, 17:15

Ok så då gäller min fråga. :)

/Hoffe

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 16 juni 2005, 20:04

hoffe_salem skrev:Jag är ganska säker på att jag har rätt så jag tar frågan. :)
vilket fordon är den här baserad på ?
en bandvagn såklart!!

det vet väl alla! :wink:

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Seriösa?

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 juni 2005, 21:59

Angiven bild av Hotchkiss-kulspruta är INTE en svensk m/1900. Se på uniformen! Den är inte svensk utan NORSK (vicekorpral f ö). Vill ni leva i den föreställningen att ni en gång för alla har löst frågorna kring alla typer av Hotchkiss-kulsprutor är jag bara glad.

Men då skiljs våra vägar, för jag söker sanningen (utan att alltid lyckas). Vad söker ni?

Jag påstår: Vad än bilden visar är det INTE en svensk ksp m/1900.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 juni 2005, 22:26

CvD skrev:

Var den första ksp som infördes vid svenska försvaret vid positionsartilleriet. Antalet som inskaffades räckte för ett batteri per fördelning. Var luftkyld.
Helt FEL! Marinen hade 8 mm automatiska Maxim-Nordenfelt 1897 och armén hade manuella - men dock - kulsprutor m/Palmcrantz 1875. Mängder av varianter därefter, m/77, m/84 o s v.

PS.Ksp m/1900 vid sex fördkspbatt vid "Posis" var bara en piss i Nilen. De flesta gick till rikets fästningar (Boden, Vaxholm, Tingsäde. Karkskrona och Älvsborg/Göteborg.

Jag värjer mig mot påståendet "Ville bara bekräfta att du har rätt". Men var står jag om frågeställare och besvarande ¨som i detta fall - är överens. Då är blott min roll fridstörarens.

Sov gott, bröder, men någon ksp m/1900 visar inte bilden ifråga.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 17 juni 2005, 09:48

Stellan Bojerud skrev:
CvD skrev:

Helt FEL! Marinen hade 8 mm automatiska Maxim-Nordenfelt 1897 och armén hade manuella - men dock - kulsprutor m/Palmcrantz 1875. Mängder av varianter därefter, m/77, m/84 o s v.

PS.Ksp m/1900 vid sex fördkspbatt vid "Posis" var bara en piss i Nilen. De flesta gick till rikets fästningar (Boden, Vaxholm, Tingsäde. Karkskrona och Älvsborg/Göteborg.

Jag värjer mig mot påståendet "Ville bara bekräfta att du har rätt". Men var står jag om frågeställare och besvarande ¨som i detta fall - är överens. Då är blott min roll fridstörarens.

Sov gott, bröder, men någon ksp m/1900 visar inte bilden ifråga.

Är inte detta en fallgrop som är lätt att falla i fotot visar en fransk M/1900
vilket inte är en svensk m/1900,

Samma familj men med på utsidan klart synliga skilnader.

Tror jag
/John T.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 17 juni 2005, 10:45

Kan inte någon hugad moderator, hej MD :lol: , lyfta ut Hotchkiss-diskussionen till en egen tråd så kan vi reda ut vilka länder som hade vilken variant av den när. Det skulle i alla fall intressera mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 17 juni 2005, 16:59

Nu börjar det bli lite hetsigt här tycker jag :(

Jag utgick från Bertil Nilssons "Från Brunkeberg till Nordanvind" där det dels finns en bild på vad som uppges är en ksp m/1900 och dels en text om kulsprutorna vid positionsartilleriet. (båda s. 90)

Utifrån den informationen sökte jag runt på nätet och fann den franska sidan, som jag länkade till. Där finns en svag länk i min kedja, då bilden jag valde ut var La mitrailleuse Hotchkiss Modèle 1900 och en optisk jämförelserna av bilderna i boken och nätet var enligt min mening identiska. Dock har det liv som detta skapat gjort att jag undersökt saken djupare och enligt en sida på forumet ska tydligen m/1900 ha den franska beteckningen M/95. Så om det stämmer så visar bilden en fransk Modèle 1900 och sålunda inte en ksp m/1900. Men jag skulle gärna vilja veta vad det är för skillnader dem emellan, särskilt utseendemässigt för jag kunde inte se någon skillnad.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 juni 2005, 14:58

Bild

Den här lilla krabaten var med i Danmarksundet, anfallet mot Prince of Wales och sänktes senare i tillsammans med hjälten från Rio de la Plata i Java sjön 1942, vem är hon

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 18 juni 2005, 21:38

Psilander skrev:
Den här lilla krabaten var med i Danmarksundet, anfallet mot Prince of Wales och sänktes senare i tillsammans med hjälten från Rio de la Plata i Java sjön 1942, vem är hon
HMS Electra: http://www.forcez-survivors.org.uk/electra.html

Du borde komma ihåg att döpa om bilderna om de ska användas i quizzen. :)

Jag tar väl bollen då. Vad är det här för båt? Typ, namn och land.

/Per
Bilagor
Okänt örlogsfartyg.jpg
Okänt örlogsfartyg.jpg (54.61 KiB) Visad 588 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 juni 2005, 22:30

Kroatisk Rbb Kralj Petar Kresimir IV klass alternativ en Sibenic med Bofors 57mm Akan och Rb15.

Jag vet men jag vill få igan quizen, jag hade tagit det på hennes äventyr, orkar inte kolla källan.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 18 juni 2005, 22:55

Psilander skrev:
Kroatisk Rbb Kralj Petar Kresimir IV klass med Bofors 57mm Akan och Rb15.

Jag vet men jag vill få igan quizen, jag hade tagit det på hennes äventyr, orkar inte kolla källan.
Rätt. Det är faktiskt RTOP 11 Kralj Petar Kresimir IV själv på bilden, eftersom RTOP 12 Kralj Dmitar Zvonimir saknar den 30 mm AK-630 gatling akterut som syns på bilden. Det finns dock endast ett ringsikte av rysk tillverkning för gatlingkanonen. RTOP 11 erövrades från Jugoslavien och färdigställdes 7-92. Här är vad Combat Fleets skriver om RTOP 12 som kom i tjänst 12-01:
"Construction of the second employs some components left behind in 1991 but is largely new material; funding problems have slowed construction, and the craft was launched without armament and without some superstructure elements. Two additional units are tentatively planned, with the names Kralj Tomislav, Nikola Subic Zrinski, or Ban Josip Jelacic to be used."

Om Rb 15-bestyckningen skriver man: "The missiles were originally delivered for coast defense use and were adapted for shipboard launching. The missile containers can be stacked two high to double the load-out. Both could carry eight RBS-15 missiles, but the available missiles have been divided between the pair."

Det finns även en tredje robotbåt av äldre konstruktion, RTOP 21 Sibenik, i den kroatiska flottan, också av jugoslavisk design med svensk eldledning, kanoner och robotar.

Din boll Psilander.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 juni 2005, 23:01

Denna bild innehåller två välkända flygplan, vilka?

Bild

MatsH
Medlem

Inlägg av MatsH » 19 juni 2005, 02:08

F4 Phantom II och Fpl 37 Viggen

Låst