Jag tror egentligen vi kan enas om en sak och det är att vi inte är överens. Jag tror inte heller vi kommer bli det. Jag tror vi båda har framfört våra åsikter och det inte hjälper att fortsätta. Jag är övertygad om att Sovjetunionen med våld och repression hade kunnat fortsätta existera. Landet hade aldrig kommit ikapp USA, de reformer som Andropov och Gorbatjov genomförde kunde möjligtvis bara ha förbättrats landets läge inför införandet av marknadsekonomi. Sovjetunionen ekonomi och samhälle var i kaos redan innan Reagan tillträdde. Detta kan Reagan ha dragit nytta av, men det förändrar inte det faktum det var det sovjetiska systemet som inte kunde konkurrera med det marknadsekonomiska i väst. Du å din sida menar att Reagan hade en långsiktig plan av hur man skulle förgöra Sovjetunionen. Om inte Reagan hade satt igång sitt krig mot Sovjetunionen så hade det existerat än idag.laitman skrev:De här med Reagan och Gorbatjov brukar jag jämföra med att en polis tvingar en rånare att släppa sitt byte. De skulle rånaren inte ha gjort utan polisens ingripande, så det är inte rånarens förtjänst att rätten segrar!Och varför har rånaren till att börja med begått ett brott? Skall det också räknas honom till godo?
Jag tycker att Reagan kan få en del "ära" men inte så mycket. De som allra mest ska beundras är de som riskerade sina liv och de som tillslut gav upp istället för att göra som man hade gjort tidigare, kalla in armén och KGB.
Jag tror jag stannar här. Känner du för att skriva något mer så gör gärna det (om jag till exempel inte har gett en korrekt sammanfattning av dina åsikter), annars överlåter vi det till de andra läsarna att bilda sin egen uppfattning. Jag kommer inte kunna övertyga dig och du kommer inte övertyga mig.
Är det någon som förresten har läst Will the Soviet Union survive until 1984? av Andrei Amalrik? Jag har ofta tänkt göra det men det har aldrig blivit av. Är den läsvärd?
/Martin