Tomas Ibsen skrev:hangatyr skrev:Djinghis Khan skrev:Hörde att en isländsk glimabrottare besegrade en japansk Judomästare i början av förra seklet, stämmer det?
besegrade i vad? schack, säcklöpning, judo, glima?
att en judoka får stryk i
glima av en glimabrottare skulle ju inte vara någon skräll direkt?
Jag uppfattade det som att judokillen använde judo och glímabrottaren använde glíma.
Men jag kan ju ha fel.
/Tomas
Alla sånna här jämförelser om vem som är bäst i kampsportskretsar är klassisk politik i den världen.... Det verkar som att folk som tränar kampsport har ett enormt behov av att tala om att dom med system X kan "vinna" över nån annan som kör system Z.
Lite lämpligt så brukar "vinna" definieras för att passa i den historia man vill berätta. Och den som förlorar har alltid en bra ursäkt och motivering för att det gick som det gick. Kolla bara på kampsport.se så får du se på helt osannolika trådar om vems pappa som är starkast

Om du exempelvis tittar på mina bilder från vale tudo tävlingar på kampsport.se och kollar på fysiken på killarna som tävlar så inser man snabbt att där ligger en del av förklaringen till att vissa *individer* är duktigare än andra, oavsett system.
Kampsportsvärlden är så full med politik att oavsett vad man säger, så det är bäst att inte säga så mycket utan bara träna på, så är det nån jävel som tar åt sig.
Angående träning och glima. Jag tippar på att all annan kampsportsträning är av nytta om du skall träna glima. Grunderna - bra balans, stabilitet, tajming, kordination, kroppskännedom etc. lär man sig oavsett stil.