Glimabrottning

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Glimabrottning

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 februari 2005, 21:28

Hejsan!

När jag skrev en mycket blygsam uppsats om vikingar så kom jag i kontakt med glimabrottning, något som, om jag förståt det rätt, går ut på at få ner sin motståndare på marken genom att b.la. ta tag i motståndarens bälte och försöka välta honom (livtag).

Det jag nu undrar är om det fins någon sådan förening el. dyligt som håller på i Sverige? Tekniskt sett borde det väl finnas, men det är bara det att jag inte hittar något om det. Har sökt och inte hittat något konkret. Och jag hoppas att någon här på skalman vet någonting om det hela. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 27 februari 2005, 21:56

En bra start kan vara:

http://www.ehcg.net/

Wing Tsun föreningen i malmö är på något sätt inblandat i detta har jag för mig:

http://www.wing-tsun.se/

Finns en länk från deras hemsida iaf...

Krusse
Medlem

Inlägg av Krusse » 28 februari 2005, 00:19

Det gick faktiskt ett reportage om glimabrottning i SVT Vetenskapens värld för inte så länge sedan
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=295340
Kolla även detta ur samma program
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=295190

Ny Björn
Medlem

Inlägg av Ny Björn » 28 februari 2005, 03:44

Kontakta Telge Glima

/N B

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 februari 2005, 08:27

Hemskt tack för länkarna!

Jag såg faktiskt inslaget om glimabrottning på vetenskapens värld när det gick, och då tyckte jag det var mycket intressant. :)
Tycker f.ö. att Telge Glimas citat på förstasidan träffar precis där det ska. :lol:

/Tomas

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 28 februari 2005, 15:15

Tomas Ibsen skrev:Hemskt tack för länkarna!

Jag såg faktiskt inslaget om glimabrottning på vetenskapens värld när det gick, och då tyckte jag det var mycket intressant. :)
Tycker f.ö. att Telge Glimas citat på förstasidan träffar precis där det ska. :lol:

/Tomas
vi sysslar visserligen inte längre med just glima, men några av medlemmarna har tävlat i nordiska mästerskapen tidigare.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 mars 2005, 12:29

hangatyr skrev: vi sysslar visserligen inte längre med just glima, men några av medlemmarna har tävlat i nordiska mästerskapen tidigare.
Så du är medlem? :)

Om det inte finns någon klubb/liknande som sysslar med glíma får man väl starta en själv. När man kan tillräckligt vill säga. :)

Är det någon kampsport man har hjälp av att kunna när man ska börja med glíma? Eller blir det att börja från början oavsett? :)

/Tomas

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 1 mars 2005, 13:12

Tomas Ibsen skrev:
hangatyr skrev: vi sysslar visserligen inte längre med just glima, men några av medlemmarna har tävlat i nordiska mästerskapen tidigare.
Så du är medlem? :)

Om det inte finns någon klubb/liknande som sysslar med glíma får man väl starta en själv. När man kan tillräckligt vill säga. :)

Är det någon kampsport man har hjälp av att kunna när man ska börja med glíma? Eller blir det att börja från början oavsett? :)

/Tomas
ja jag är medlem.
glima är faktiskt ganska så tråkigt, tycker jag i alla fall. men smaken är ju delad. om man tjänar på att ha tränat kampsport tidigare? ja, någon form av brottning/brazilian jiu jitsu/judo är nog inte fel, men det är ju givetvis inget måste.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 mars 2005, 13:19

hangatyr skrev: ja jag är medlem.
glima är faktiskt ganska så tråkigt, tycker jag i alla fall. men smaken är ju delad. om man tjänar på att ha tränat kampsport tidigare? ja, någon form av brottning/brazilian jiu jitsu/judo är nog inte fel, men det är ju givetvis inget måste.
Ok, ska ta och ringa till en bekant som sysslar lite med kampsport och fråga henne om det går att gå med och iallafall testa lite.

Risken finns att jagockså tycker det är trråkigt, men chansen fins ju samtidigt att jag kommer tycka det är det roligaste som finns, så jag v'äntar och testar först.

Tack för svaren. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 1 mars 2005, 14:41

Hörde att en isländsk glimabrottare besegrade en japansk Judomästare i början av förra seklet, stämmer det?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 mars 2005, 15:10

Det skulle vara mycket roligt att höra isåfall. Kanske man skulle satsa på nordisk visdom och kampsport istället för österländsk sådan? :D

Glömde totalt bort att fråga henne om den kampsport hon höll på med, men men, sak samma egentlgien. :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 2 mars 2005, 07:58

Djinghis Khan skrev:Hörde att en isländsk glimabrottare besegrade en japansk Judomästare i början av förra seklet, stämmer det?
besegrade i vad? schack, säcklöpning, judo, glima?
att en judoka får stryk i glima av en glimabrottare skulle ju inte vara någon skräll direkt?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 mars 2005, 09:22

hangatyr skrev:
Djinghis Khan skrev:Hörde att en isländsk glimabrottare besegrade en japansk Judomästare i början av förra seklet, stämmer det?
att en judoka får stryk i glima av en glimabrottare skulle ju inte vara någon skräll direkt?
Jag uppfattade det som att judokillen använde judo och glímabrottaren använde glíma. :)

Men jag kan ju ha fel.

/Tomas

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 2 mars 2005, 10:26

Tomas Ibsen skrev:
hangatyr skrev:
Jag uppfattade det som att judokillen använde judo och glímabrottaren använde glíma. :)

Men jag kan ju ha fel.

/Tomas
Alla sånna här jämförelser om vem som är bäst i kampsportskretsar är klassisk politik i den världen.... Det verkar som att folk som tränar kampsport har ett enormt behov av att tala om att dom med system X kan "vinna" över nån annan som kör system Z.

Lite lämpligt så brukar "vinna" definieras för att passa i den historia man vill berätta. Och den som förlorar har alltid en bra ursäkt och motivering för att det gick som det gick. Kolla bara på kampsport.se så får du se på helt osannolika trådar om vems pappa som är starkast ;) Om du exempelvis tittar på mina bilder från vale tudo tävlingar på kampsport.se och kollar på fysiken på killarna som tävlar så inser man snabbt att där ligger en del av förklaringen till att vissa *individer* är duktigare än andra, oavsett system.

Kampsportsvärlden är så full med politik att oavsett vad man säger, så det är bäst att inte säga så mycket utan bara träna på, så är det nån jävel som tar åt sig.

Angående träning och glima. Jag tippar på att all annan kampsportsträning är av nytta om du skall träna glima. Grunderna - bra balans, stabilitet, tajming, kordination, kroppskännedom etc. lär man sig oavsett stil.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 2 mars 2005, 12:38

Tomas Ibsen skrev:
hangatyr skrev:

Men jag kan ju ha fel.

/Tomas
det kan du nog ha:reglerna för glima är totalt olika mot reglerna för judo: i judo kan man vinna på exempelvis lås, på poäng och genom att vissa kast är direkt vinstgivande. så fungerar det itne i Glima. frågan är alltså: enligt vilket regelverk tävlade de? hade de Gi på sig, hade de glimabälte etc etc.

Skriv svar