Sovjetiskt anfall mot Sverige

Ilic
Tidigare medlem

Inlägg av Ilic » 21 januari 2005, 23:08

För att komma bort från alla rätt ointressanta historiska partipolitiska diskussioner som pågått här i tråden så kan man återknyta till ursprungsämnet.

Bortsett från det militära försvaret fanns det en beredskap för att genomföra en motståndskamp på svenskt territorium. Så sent som i slutet av 90-talet presenterades begreppet "fortsatt strid" i en rapport som bland annat K3 stod bakom.
"Fortsatt strid" var tänkt att vara ett lite mer systematiserat begrepp vid sidan av uppgiften "fria kriget". Men likväl en stridsuppgift.

Men av politiska skäl föll det hela eftersom det vore en legitimering av försvarsledningens lobbing om att hela Sverige inte längre kunde försvaras. I efterhand så har det ju tack och lov visat sig att försvarsutskottet (återigen) hade bättre förmåga att förutsäga den säkerhetspolitiska utvecklingen än försvarets alla generaler och amiraler.

Förutom detta. Den som är nyfiken på folkligt försvar/motståndsrörelse kan ju börja grotta i vad "Styrelsen för psykologiskt försvar" egentligen höll på med under invasionsförsvarets glada dagar.

Känns det lite krystat att samla vapenfria, Estonia och totalförsvarsinformation inom en och samma myndighet? Parallellt med Krisberedskapsmyndigheten?

(För öppenheten ska jag säga att jag har en helt ny identitet men har förekommit här på forumet tidigare. Men har glömt bort min gamla identitet. Hjälp mig gärna den som vet hur jag ska hitta tillbaka... :oops: )

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 januari 2005, 23:30

Vad säger du om utvecklingen från "alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska" till att "alla meddelanden om att mobiliseringen skall upphöra är falska"?

MVH

Hans

Ilic
Tidigare medlem

Inlägg av Ilic » 22 januari 2005, 22:02

Hans skrev:Vad säger du om utvecklingen från "alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska" till att "alla meddelanden om att mobiliseringen skall upphöra är falska"?

MVH

Hans
Vem? Jag?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 januari 2005, 22:07

Ilic skrev:
Hans skrev:Vad säger du om utvecklingen från "alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska" till att "alla meddelanden om att mobiliseringen skall upphöra är falska"?

MVH

Hans
Vem? Jag?
Du, ja :wink:

Efter din utläggning ville jag gärna höra din åsikt.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 15:10

Sverige skulle nog inte har haft en chans om Sovjet skulle har anfallit Sverige, möjligen om Stockholm kan fredas under en viss tid.

Stefan

strv
Medlem

Inlägg av strv » 21 februari 2005, 19:35

Det har kommit fram en hel del om Sovjets planer efter DDR sammanbrott. Allt har sammanställts på film av västliga underrättelsetjänster och jag har för ett par år sedan sett den, med kommentarer från brittiska krigshögskolan (UK KHS).

Avsikten var att slå ut Nato från Europa en gång för alla. Anfallet skulle äga rum i februari 1992!! Nu blev det ju inte så eftersom Gorbatjov med perestrojka kom emellan och omintetgjorde det hela. Jag vet inte vilken mobtid Nato hade men att samla ihop folk i USA och sen flyga över dem betyder nog minst en vecka och sen ett par dagar i Tyskland för att starta verksamheten. Tidpunkten var så vald att det är ofta dåligt flygväder i februari. De amerikanska strv mm fanns i depåer i V-T, men soldaterna var i USA, skulle flygas in vid pådrag. Dåligt flygväder = inga soldater kom fram. Allstå stod det tomma USA-vagnar, som var ofarliga!

Det tog ett antal år med uppladdningen, därför hade tidpunkten valts till 92. Anfallet skulle ske med insats av taktiska kärnladdningar. De ryska T 72 mm har ett invändigt skydd av blyskum avsett att reducera radioaktiv strålning! DDR-förbanden hade dygnet runt, året runt mindre än 4 timmars marschberedskap med de första förbanden. Medaljer fanns färdiga att utdela vid passagen av Rhen. Lämpliga gatuskyltar med sovjetisk prägel fanns för att döpa om de erövrade städernas gator osv.

Typiskt är att satellitstaterna skulle gå först, Sovjet minns fortfarande de stora förlusterna i VK II.

I väst trodde man inte att beredskapen var så hög, har blivit nästintill chockerad över detta. En del med Tjockoslavakien skulle gå västerut över Kassel och vidare mot Frankrike. Polacker norra Tyskland och upp mot Danmark. Jag besökte 1. Mek brigaden i Warszawa 1994 och fick reda på att de hade haft uppgifter mot Sverige.

I slutet på filmen anger UK KHS att det som beräknades ta en vecka att slå ut Nato hade sannolikt lyckats, Nato hade inte hunnit mobilisera och få igång sitt försvar på den tiden.

Vi får nog tacka Gorby för att han geneomförde perestrojka och glasnost och inte Breshnew eller Andropv var kvar, annars hade livet nog varit svårare här.

Filmen när jag såg den visades av FBU och de torde nog för intresserade kunna ta fram den igen.

strv
Medlem

Inlägg av strv » 21 februari 2005, 19:41

Det har förekommet en del inlägg om Stockholm och försvar av detta. Jag har varit med på en fältövning där om just detta och vi kom fram till att låt eleändet vara, gå runt för att anfall en vanlig dag med all trafikstockningar är omöjligt. Titta bara hur det ser ut på morgon och sen eftermiddag en vanlig dag. Om jag då kommer dit och med kanoneld mm skrämmer upp folket i stan så alla flyr blir det världens trafikstockning och en anfallande har inte en chans att röra sig. Isolera och gå runt i stället, det fungerar mycket bättre för de anfallande. De försvarande kommer inte heller fram till sina platser i värsta scenariot. :D

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 februari 2005, 09:17

strv,

Det här med en tidpunkt för anfallet är intressant. Att det fanns planer är ju klarlagt - ingen skojig läsning med taktiska kärnvapen i gas i starten...men just tidsuppgiften på 1992. Att man låste ett datum i planeringen har jag inte tidigare kommit i kontakt med - har du mer?

MVH

Hans

strv
Medlem

Inlägg av strv » 22 februari 2005, 18:31

Hans

om jag minns rätt var det efter det gått dåligt i Afgahnistan och den förnedring där som Sovjet utsatts för som det bestämdes en ca 10-årig upprustning, som skulle visa Nato var skåpet skulle stå. Den han väl inte mer än sättas igång förrän det blev dags att börja släppa efter för folket. Krigsmakten hade väl tagit oproportionerligt stor del av BNP. När sen Gorby kom till makten och släppte till ett lillfinger tog som bekant folket hela handen och mer därtill.

Det är nog 8 år sen jag såg filmen så en hel del detaljer har försvunnit in i ett töcken men datum febr 92 är jag helt säker på framfördes i filmen.

Med tanke på hur västliga underrättelstjänster har misslyckats med att ta fram nya strvmodeller som kommit i bruk så är det inte svårt att tänka att det kunnat hållas hemligt. Läs t ex Victor Suvorov The Liberators, Inside the Soviet Army där han anger att de vagnar som visades i DDR och man trodde var nya var sedan länge slutproducerade. De som visades på Röda torget i parader var heller inga nyheter utan sen länge i tjänst i Röda Armén.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 22 februari 2005, 20:06

Intressant, känns som ubåtskränkningarna på 80-talet var förberedelse för detta, och de i början på 90-talet var hemtagande av utplacerad materiel.

"Kriget kan komma idag, imorgon eller högst om tre dagar, så det gäller att vara beredd.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 februari 2005, 20:24

strv skrev:Läs t ex Victor Suvorov The Liberators, Inside the Soviet Army där han anger att de vagnar som visades i DDR och man trodde var nya var sedan länge slutproducerade. De som visades på Röda torget i parader var heller inga nyheter utan sen länge i tjänst i Röda Armén.
Tack strv,

Bara en kort parantes, Suvorov är rejält sågad numera - jag har ett par böcker av honom införskaffade under det kalla krigets glada dagar - i bristen på annat var man tvingad att tro mer eller mindre på honom då. Med murens fall visar det sig vara en hel del fria fantasier från hans sida.

Jag har nog inte sagt välkommen när jag tänker på saken, välkommen - och du har redan lagt in flera intressanta poster.

MVH

Hans

Skriv svar