Bortsett från det militära försvaret fanns det en beredskap för att genomföra en motståndskamp på svenskt territorium. Så sent som i slutet av 90-talet presenterades begreppet "fortsatt strid" i en rapport som bland annat K3 stod bakom.
"Fortsatt strid" var tänkt att vara ett lite mer systematiserat begrepp vid sidan av uppgiften "fria kriget". Men likväl en stridsuppgift.
Men av politiska skäl föll det hela eftersom det vore en legitimering av försvarsledningens lobbing om att hela Sverige inte längre kunde försvaras. I efterhand så har det ju tack och lov visat sig att försvarsutskottet (återigen) hade bättre förmåga att förutsäga den säkerhetspolitiska utvecklingen än försvarets alla generaler och amiraler.
Förutom detta. Den som är nyfiken på folkligt försvar/motståndsrörelse kan ju börja grotta i vad "Styrelsen för psykologiskt försvar" egentligen höll på med under invasionsförsvarets glada dagar.
Känns det lite krystat att samla vapenfria, Estonia och totalförsvarsinformation inom en och samma myndighet? Parallellt med Krisberedskapsmyndigheten?
(För öppenheten ska jag säga att jag har en helt ny identitet men har förekommit här på forumet tidigare. Men har glömt bort min gamla identitet. Hjälp mig gärna den som vet hur jag ska hitta tillbaka...