Påståendet är alltför absurt för att ens förtjäna debatt! Man månde undra vilka kursböcker som används i tyska?mrvector skrev:Hörde ett befängt påstående idag i skolan av en klasskamrat. Han läser tyska steg 5 och de hade lyssnat på en berättelse som handlade om tyska jaktplan som sköt på tyska medborgare på marken. Detta gjorde dom pga av att RAF hade totalt luftherravälde och de tyska jaktplanen hade inte några bombplan att beskydda längre. Uttråkade som de var började de skjuta på den civila befolkningen.
Jag sa att det var föga troligt. Någon som vet ifall en sådan här incident inträffade?
/mvh Viktor
Tyskar jaktplan som sköt på egna?
Re: Tyskar jaktplan som sköt på egna?
- Belisarius
- Medlem
Kan bara instämma. Helt huvudlöst.varjag skrev:Påståendet är alltför absurt för att ens förtjäna debatt! Man månde undra vilka kursböcker som används i tyska?mrvector skrev:Hörde ett befängt påstående idag i skolan av en klasskamrat. Han läser tyska steg 5 och de hade lyssnat på en berättelse som handlade om tyska jaktplan som sköt på tyska medborgare på marken. Detta gjorde dom pga av att RAF hade totalt luftherravälde och de tyska jaktplanen hade inte några bombplan att beskydda längre. Uttråkade som de var började de skjuta på den civila befolkningen.
Jag sa att det var föga troligt. Någon som vet ifall en sådan här incident inträffade?
/mvh Viktor
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Låter så löjligt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Om det verkligen har påståtts är det propaganda för att demonisera fienden, något annat kan jag inte tänka mig. Att de skulle skjuta sina egna bara på skoj sådär är inget annat än en lögn.mrvector skrev:Hörde ett befängt påstående idag i skolan av en klasskamrat. Han läser tyska steg 5 och de hade lyssnat på en berättelse som handlade om tyska jaktplan som sköt på tyska medborgare på marken. Detta gjorde dom pga av att RAF hade totalt luftherravälde och de tyska jaktplanen hade inte några bombplan att beskydda längre. Uttråkade som de var började de skjuta på den civila befolkningen.
Tror dom är ute att demonisera fienden som du säger. Det tragiska är att alla i tyskagruppen har svalt hela historien med hull och hår, och sedan blir dom förbannande när man försöker förklara att det inte var så. Så nu tror halva klassen att jag är nynazist bara för jag försvarar LuftwaffeLibertas skrev: Låter så löjligt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Om det verkligen har påståtts är det propaganda för att demonisera fienden, något annat kan jag inte tänka mig. Att de skulle skjuta sina egna bara på skoj sådär är inget annat än en lögn.
/mvh Viktor
- hoffe_salem
- Medlem
Ja dagens ungdom är så "lättlurad" (även fast jag också är en ungdom) tex när vi läste Andra världskriget så står det att vad polackerna hade att sätta mot tyskarna var kavalleri inte att merparten av deras stridsvagnar som det förövrigt inte stod att dom hade kunde slå igenom tyskarnas pansar och alla sväljer det historian är så "ensidig" nu för tiden ingen källkritik alls.
/Hoffe
/Hoffe
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
De tycker inte det verkar lite konstigt att tyskar skjuter på de egna? Det är inte så att alla i din klass är urusla på tyska så att de inte kan skilja på orden allierade och tyska? Om så är fallet, är tyskläraren också urusel på tyska och källkritik så att han eller hon varken kan förstå det barocka eller skilja på de två orden?mrvector skrev: Det tragiska är att alla i tyskagruppen har svalt hela historien med hull och hår, och sedan blir dom förbannande när man försöker förklara att det inte var så. Så nu tror halva klassen att jag är nynazist bara för jag försvarar Luftwaffe![]()
![]()
/mvh Viktor
/Martin
- Belisarius
- Medlem
Sänkningen av Leberecht Maass
Har läst att jagaren Leberecht Maass sänktes av eget flyg, kanske Heinkelbombare, riktigt tidigt i kriget. Detta skedde i Nordsjön/Helgolandsbukten. En mycket stor del av besättningen på jagaren omkom.
Vet inte för säkert när exakt det var, men gissar på hösten 1939 eller tidiga våren 1940.
Någon som känner till mer fakta rörande mitt påstående?
Isåfall torde Leberecht vara en av de första tyska örlogsfartygen som gick under, och detta paradoxalt nog av de sina egna
Mvh Dagwood
Vet inte för säkert när exakt det var, men gissar på hösten 1939 eller tidiga våren 1940.
Isåfall torde Leberecht vara en av de första tyska örlogsfartygen som gick under, och detta paradoxalt nog av de sina egna
Mvh Dagwood
- Belisarius
- Medlem
Leberecht Maas och Max Schulz förstördes av egna He-111 bombare ur 4/KG26. 22 februari 1940.
Utredningen visade tydligen att misstaget berodde på Västflottans oförmåga att informera Luftwaffe om vilka operationer de hade i området.
Däremot säger ju datumet att de inte var bland de första så att säga...
Utredningen visade tydligen att misstaget berodde på Västflottans oförmåga att informera Luftwaffe om vilka operationer de hade i området.
Däremot säger ju datumet att de inte var bland de första så att säga...
Re: Sänkningen av Leberecht Maass
Så här står de iaf på german-navy.de:Dagwood D. Dusseldorf skrev:Har läst att jagaren Leberecht Maass sänktes av eget flyg, kanske Heinkelbombare, riktigt tidigt i kriget. Detta skedde i Nordsjön/Helgolandsbukten. En mycket stor del av besättningen på jagaren omkom.
Isåfall torde Leberecht vara en av de första tyska örlogsfartygen som gick under, och detta paradoxalt nog av de sina egna![]()
http://german-navy.de/kriegsmarine/ship ... story.htmlPart of the 9th destroyer division at the outbreak of the war, operating in the Baltic Sea near Danzig. On 03.09.1939, the Maas was lightly damages during a battle with Polnish ships and coastal artillery. During a mining mission close to the British coast (Operation Wikinger) on 22.02.1940, the Maas was accidentally attacked by a German Heinkel He 111 bomber at the Doggerbank. During evasive maneuvers, the ship run into an unknown British mine field. Sunk after bomb and mine hits.
Tydligen inte. De ser tyskarna som kallblodiga mördare som sköt och mördade vad som än kom i deras väg. Jag tror inte det rör sig om en felöversättning.Martin Lundvall skrev: De tycker inte det verkar lite konstigt att tyskar skjuter på de egna? Det är inte så att alla i din klass är urusla på tyska så att de inte kan skilja på orden allierade och tyska? Om så är fallet, är tyskläraren också urusel på tyska och källkritik så att han eller hon varken kan förstå det barocka eller skilja på de två orden?
/Martin
/mvh Viktor
Det där är rent BS är jag rädd för. Jag har läst ett antal böcker om kända flygäss och samtliga verkade vara eniga om att enbart jänkare var så låga att dom sköt på en nerdinglande pilot. Dom flesta tyckte ju att det var tillräckligt med att man hade skjutit ner hans plan och stolthet :)Panzerschreck skrev:
Och så har jag hört att det skulle vara lite sport att skjuta ner fallskärms hoppande fiende piloter också.
- Belisarius
- Medlem
Frågan är ju om det gällde alla piloter, och inte enbart ässen. Men jag tror nog att det där var en annan sådan "gör-inte-jag-så-gör-inte-du"-överenskommelse om än outtalad. Kantänka mig att vilken pilot som helst skulle hatat det scenariot, så om man låter bli att pricka ner motståndarens piloter så låter han bli ens egna. Typ.Grunt skrev:Det där är rent BS är jag rädd för. Jag har läst ett antal böcker om kända flygäss och samtliga verkade vara eniga om att enbart jänkare var så låga att dom sköt på en nerdinglande pilot. Dom flesta tyckte ju att det var tillräckligt med att man hade skjutit ner hans plan och stolthetPanzerschreck skrev:
Och så har jag hört att det skulle vara lite sport att skjuta ner fallskärms hoppande fiende piloter också.
Men vad hade luftvärnet för inställning? De gillar ju att pricka fallskärmsjägare iallafall.