-
KA
- Medlem
sben skrev:De behöver väl inte repareras hela tiden. Å ska det göras så får det bli vid ett varv. T o m med i Sverige finns ju reparations varv kvar. City varvet i Göteborg. Om något land i Europa har intresse av störe krigsfartyg så finns det varvskapacitet. Men eftersom underhåll sker så sällan så får man utnyttja civilkapacitet. Underhåll kan väl skötas vid vilken kajjävel som helst. Ska nåt lyftas så finns mobilakranar av imponerande kapacitet. Är det något tyngre som ska lyftas är det nog bättre att undersöka vad ingenjörena håller på med. Bottenmålning? Ska väl inte behöva ske alltför ofta. Vart 20 år eller nåt. Man kan ju måla skiten med finsk isbrytarfärg - det sitter min själ för evigt. Bottenrengöring? Man baxar väl inte upp åbäket i torrdocka bara för att plocka alger? Den här diskusionen ska nog främst ses i ljuset om Sverige skulle köpa in jagare eller fregatter eller vad det kallas nu för tiden.
Hur ska du få in Kitty Hawk i någon av Cityvarvets flytdockor????
Alla fartyg måste någon gång tas upp för underhålls arbeten mm.
-
sben
- Medlem
När det är dags att plocka alger eller måla så får det ske utomlands. I Landskrona tex. Kanske skulle man utveckla bottenfärg som kan härda i vatten? Jag tror de finska färgerna använder samma polymer som epoxi....acryl ellr nåt!!??
-
KA
- Medlem
sben skrev:När det är dags att plocka alger eller måla så får det ske utomlands. I Landskrona tex. Kanske skulle man utveckla bottenfärg som kan härda i vatten? Jag tror de finska färgerna använder samma polymer som epoxi....acryl ellr nåt!!??
Reperationer mm blir svårare att klara av......inte ens Ryssland har varvskapacitet för sitt hangarfartyg - som är betydligt mindre än de Amerikanska.
Men varför ens spekulera - vad skulle vi med ett hangarfartyg till, bättre att basera flygplanen på land om man ska försvara Sveriges luftrum......
-
predator
- Medlem
DE vet väll inte ja . Man får väll bygg om dom lite .Eller bygg ett skepp som håller så slipper man allt problem med docka och alla annan skit
-
KA
- Medlem
leo2 skrev:DE vet väll inte ja . Man får väll bygg om dom lite .Eller bygg ett skepp som håller så slipper man allt problem med docka och alla annan skit
ALLA fartyg som ligger i vatten måste tas upp och målas + övrigt underhåll.
Kan även hända att saker under vatten ytan går sönder - hydrofoner, roder, propellrar, propelleraxlar mm mm.
Ett hangarfartyg är inte slagkraftigt - utan det är flygplanen ombord, som i Sveriges fall bäst baseras på land.
-
predator
- Medlem
nähä .Dom får väll bygga så de håller eller köpa ett slagskepp så de händer lite
-
KA
- Medlem
leo2 skrev:nähä .Dom får väll bygga så de håller eller köpa ett slagskepp så de händer lite
De sista slagskeppen byggdes för snart 60 år sedan..........
Även de måste tas upp ibland.
Slagskepp hade stora kanoner som sedan länge ersatts av robotar som kan monteras på små fartyg.
-
predator
- Medlem
Då får man väll bygga små då med mycke raketer och några med lite krut i så de händer lite
-
Gutekrigaren
- Medlem
leo2 skrev:Då får man väll bygga små då med mycke raketer och några med lite krut i så de händer lite
Vad är det som ska hända?
Mvh Petter
-
sben
- Medlem
KA skrev:
Reperationer mm blir svårare att klara av......inte ens Ryssland har varvskapacitet för sitt hangarfartyg - som är betydligt mindre än de Amerikanska.
Jag begriper inte vad är förslags reparationer som ska utföras. Ett hangarfartyg skiljer sig ju inte så mycket från säg ett kryssningsfartyg. Ett fartyg beståt i huvudsak av stål och luft. Man ska inte göra saker mer komplicerade än de är. Hangardäck är ju bara ett stort bildäck. Det finns tågfärjor med mer anvancerade hissar än ett hangarfartyg.
KA skrev:
Men varför ens spekulera - vad skulle vi med ett hangarfartyg till, bättre att basera flygplanen på land om man ska försvara Sveriges luftrum......
Jag tänkte mig mer något annat Europeiskt land kanske. Det som ska försvaras är väl Europas intressen, de intressen vi ska skaffa oss när vi jagar efter USA. Det finns tolv nya stjärnor på himmlen nu....
-
predator
- Medlem
Ja håller med föregende talare varför ska man göra de svårare än va de är
-
tryggve
- Medlem
sben skrev:
Jag begriper inte vad är förslags reparationer som ska utföras. Ett hangarfartyg skiljer sig ju inte så mycket från säg ett kryssningsfartyg. Ett fartyg beståt i huvudsak av stål och luft. Man ska inte göra saker mer komplicerade än de är. Hangardäck är ju bara ett stort bildäck. Det finns tågfärjor med mer anvancerade hissar än ett hangarfartyg. ......
Tja, t ex standardunderhåll av skrovet. Det är mig veterligen omöjligt att göra utan att ta upp fartyget i docka, men jag kan ju ha fel.
´
-
predator
- Medlem
DE beror väll på va man ska göra . Måla om, kan bli lite svårt . Skrapa botten , ja de går . Byta propeller . ja de går väll fast de kan väll va lite svårt.
Föresten någon som vet va jänkarna kallar sina båtar som är mobila torrdockor för jagare och midre fartyg?
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
-
predator
- Medlem
DE va inte mycke att se på Om sverigt ska ha hangarfartg/slagskepp elelr va de nu blir så får man väll fixa en tordocka som passar.