Stolt över stormaktstiden

Skriv svar
pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 7 september 2004, 08:58

CRS,

Tyskland och Polen var två av alternativen i Baltikum. Tråden var väl även varför man skulle vara stolt, inte varför man skulle skämmas?

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 7 september 2004, 12:08

Tråden handlar väl om ifall det överhuvudtaget går att säga att man är stolt över den svenska stormaktstiden. Jag anser inte att man måste skämmas - det är ett fånigt påstående - men man kan ju heller knappast vara "stolt".

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 7 september 2004, 12:51

CRS,

om vi tittar på Lettland så har vi då en jämförelse mellan tiden under tyskt styre, polskt styre, svenskt styre och ryskt styre. Den svenska tiden är den som anses vara den bästa. Detta då i ett land som av tradition alltid varit ockuperat och det närmaste en objektiv bild på de olika ländernas styre som det går att få. Det är väl bland de högsta betyg man kan få som land? Alternativen var värre. Under svensktiden infördes universitet i Dorpat, Bibeln översattes till lettiska, studier tilläts för letter, Riga fick viss utbyggnad av läroverken osv. Detta var stora reformer som främst G II A stod för.

Att svenskar var i krig med tyskar och polacker har gjort att svenskar har ett annat renomme i dessa länder. I Sverige använder vi ju ryssen på motsvarande sätt för att det var senaste motståndaren på svensk mark och tidigare var det dansken. Alla dessa omdömen är partsinlagor underbyggda av nationell propaganda i samband med konflikterna. Grundkonflikten med polackerna får man nog även se den polske regenten Sigismund III som ansvarig för. Efter hans försök att införliva Estland med Polen blev det aldrig någon kvarvarande fred och områdena som striderna gällde var huvudsakligen varken traditionellt svenska eller polska.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 7 september 2004, 15:40

Jag vet inte om det egentligen är ett så bra omdöme att klassas som det bästa alternativet bland en rad erövrarmakter. Det finns ju historiska exempel på att det svenska styret inte alls var så populärt, åtminstone inte bland den livländska adeln. Sveriges Östersjövälde hade sina dagrar och skuggor.

Du tar också upp det moderna historiebruket, vilket ju är intressant. Har man läst Klas-Göran Karlssons "Histora som vapen" får man också reda på att just "den goda svensktiden" i de baltiska länderna, i synnerhet Estland, är ett historiskt tillstånd som uppfunnits i och med den baltiska orienteringen mot Västeuropa. Makter som Ryssland och Polen står som levande exempel på underutveckling och misslyckande, ja hela Östeuropa faktiskt, och då blir det extra viktigt att påvisa de historiska banden till Västeuropa för att stärka den egna nationella identiteten gentemot Öst. Detta nu bara som en tankeställare.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 7 september 2004, 16:22

Som skåning kan jag bara säga:
Heja Snapphanarna!!

Jag är övertygad om att våra förfäder (danskar, skåningar, svenskar mfl) ansåg sig leva i en ond tid.
Vad spelar fantastiska segrar på slagfältet för roll, när man var tvungen att blanda bark i brödet här hemma?
Visst kan man bli "tårögd" av den ära som vanns på slagfältet, men ära och tårar mättar inga tomma magar! undantaget är möjligen de rövslickare som blev belönade (adlade mm) detta till priset av andras olycka.

Vi borde ta varning av historien och se till att detta inte upprepas!

Att vi har undvikit att hamna på 'östsidan är inget vi kan tacka Kalle Dussin mfl för, snarare tvärtom.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 7 september 2004, 17:05

CRS,

du stämmer nog att uttrycket "goda svensktiden" kommer som en reaktion mot främst det ryska styret. Att letterna hellre ser en orientering mot alla länder än mot Ryssland är även det sannt. Att den tyska adeln inte var helt förtjust i det svenska styret är väl naturligt. Svenskarna begränsade deras rätt att bestraffa och gav letter och ester rättigheter. Det var därför jag skrev att letterna använder uttrycket, jag tror inte det existerar i samma omfattning bland balttyskar.

Faktum kvarstår ändå att för den lettiska befolkningen var det enbart Sverige som genomförde reformer som gynnade dem före 1800-talet. Ryssland och Polen/Litauen lierade sig nästan enbart med den tyska adeln och lämnade deras privilegier ohotade.

Vad menar du med Östeuropa? Det är en ganska vag term. Lettland räknar sig till den germanska kultursfären av naturliga skäl.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 8 september 2004, 17:04

pandersson skrev: Vad menar du med Östeuropa? Det är en ganska vag term. Lettland räknar sig till den germanska kultursfären av naturliga skäl.
Don't get me started on that! :D Det är en helt annan diskussion som blandar in historia, politik, handel och genealogi. Geografi är en vansklig vetenskap som förändras med de politiska och ideologiska idealen.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 8 september 2004, 17:44

CRS,

beklagar, men du tog upp termen först. Om du känner för att taga upp en diskussion i det ämnet föreslår jag att du lägger den i Ide och lärdomsavdelningen, där hör den hemma.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 8 september 2004, 19:44

Att benämna baltikum som östeuropa kan väl knappast vara felaktigt, även om det bott tyskar/germaner där under lång tid.
borris skrev
Heja Snapphanarna!!
För ordningens skull vill jag bara påpeka att det inte var några robin hood hjältar utan sågs som farliga rövarband av en stor del av skånska befolkningen.

Användarvisningsbild
borris
Medlem

Inlägg av borris » 9 september 2004, 10:50

Jag försvarar inte några som helst övertramp, oavsett färgen på fanan (om man överhuvudtaget hade någon).
I själva verket fick befolkningen i Skåne, Blekinge och Halland bara smaka på samma medicn som befolkningen i Tyskland, Polen och övriga Europa.

Å andra sidan hävdar jag bestämt att snapphanarna i mycket var en reaktion på den politik 'tjocke Karl' förde i de nya provinserna.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 9 september 2004, 12:22

Perra,

jag har inget emot att man inkluderar Baltikum inom Östeuropa. Det förutsätter förstås att Finland även ingår inom samma begrepp. Annars har jag svårt att acceptera definitionen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 9 september 2004, 12:35

Perra skrev:Att benämna baltikum som östeuropa kan väl knappast vara felaktigt, även om det bott tyskar/germaner där under lång tid.
borris skrev
Heja Snapphanarna!!
För ordningens skull vill jag bara påpeka att det inte var några robin hood hjältar utan sågs som farliga rövarband av en stor del av skånska befolkningen.
Det var förmodligen Robin Hood också!

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 9 september 2004, 18:30

mrsund antar
Det var förmodligen Robin Hood också!
ja förvisso... :lol:
Pandersson skrev
jag har inget emot att man inkluderar Baltikum inom Östeuropa. Det förutsätter förstås att Finland även ingår inom samma begrepp. Annars har jag svårt att acceptera definitionen.
Om man inte benämner Finland så, så beror det naturligtvis på de politiska faktorerna, (östblocket) och inte pga geografiska eller etniska.

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 13 september 2004, 20:34

stolt för mig är nog fel ord, men jag tycker att det är imponerande vad Sverige åstadkom runt den tiden... Men jag är mindre stolt över karl XII som avslutade Sveriges stormaktstid med patetiska nederlag.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 september 2004, 22:06

borris skrev:Jag försvarar inte några som helst övertramp, oavsett färgen på fanan (om man överhuvudtaget hade någon).
I själva verket fick befolkningen i Skåne, Blekinge och Halland bara smaka på samma medicn som befolkningen i Tyskland, Polen och övriga Europa.

Å andra sidan hävdar jag bestämt att snapphanarna i mycket var en reaktion på den politik 'tjocke Karl' förde i de nya provinserna.
Då kan man möjligen fråga sig vad det var politik snapphanarna reagerade på, om man jämför den som fördes under förmyndarregeringen och den som fördes efter Karl XI:s myndighetsförklaring. Vad var det för radikal förändring som medförde att lugnet 1660-1672 förbyttes i oro efter att Karl XI bestigit tronen? Eller var det så att den verkliga oron kom med krigsutbrottet och den danska landstigningen i Skåne? För i så fall blir väl slutsatsen att det skulle ha fortsatt råda lugn i Skåne om den danska armén inte hade lyckats landstiga, dvs om krigslyckan stannat på svensk sida? Och som orsakerna till att den inte gjorde det kan sägas vara en kombination av vågad utrikespolitik och försummelse av krigsmakten under Karl XI:s omyndighetsperiod, då blir konklusionen rimligen att orsaken till snapphanerörelsen ska sökas på helt annat håll än i Karl XI:s politik.

"Tjocke Karl" ska väl då vara Karl X Gustav, men vad var det för politik han förde i de erövrade provinserna? Det första kriget mot Danmark förklarades av danskarna själva, medan Karl X Gustav var i Polen. Ett danskt försök att utnyttja situationen helt enkelt. Den enda perioden då Karl X Gustav kunde föra någon speciell politik gentemot de erövrade landskapen var alltså några månader mellan de båda danska krigen. Vilka åtgärder var det han genomförde, som gav upphov till två snapphanerörelser med nästan 20 års mellanrum?

Skriv svar