Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 juli 2002, 20:29

Det finns ju metaforer för VK1 annorstädes i hans böcker också.
Mycket riktigt. Ett allmänt fenomen är ju att dra paralleller mellan Ringen och Andra Världskriget, och gärna då allegoriska sådana (vilket Tolkien avskydde, som bekant), men det är något mer sällan man tar upp hur mycket Tolkiens upplevelser i Första Världskriget påverkade honom, och hans författande, trots att detta är så oerhört mycket mer relevant.

Jag tror framför allt att Tolkiens krigsupplevelser gjorde att han i en förhållandevis ung ålder började tänka på och filosofera om döden. Det finns en TV-intervju med Tolkien där han säger något i stil med att det egentligen bara finns ett tema som kan fängsla en läsare, och det är döden. "Death, inevitably Death". Den blick han fastnar i när han säger dessa ord säger otroligt mycket om hans personlighet...
På något sätt kan jag inte hata Denethor som en del gör för jag själv skulle inte klara av att möta den där ondskan som kommer
Jag hatar inte Denethor alls, jag är bara inte särskilt förtjust i honom som person. Och det har inget att göra med att han begår självmord, utan att han nödvändigtvis måste släpa med sig sin son upp på bålet!
sen har man juh en klar hat figur i hela allt i hopa och det är Sauron...han kan man liksom inte bara gilla
Nej det vore konstigt om någon tyckte om Sauron. Men egentligen kan jag ju inte påstå att man tycker lika illa om honom, som exempelvis Saruman. Vi lär ju överhuvudtaget inte "känna" Sauron det minsta, svårt att tycka något alls då!

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 4 juli 2002, 14:13

sauron orsakar ju númenors undergång! usch va irriterad ja blev när ja läste akallabêth och saruon bara förstörde allt :x ahhh!

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 4 juli 2002, 18:46

jag hatar inte denethor...jag tykker bara att d e fel av honom att, som danne sa, släpa med sig honom för att ta död på honom oxå å dessutom säja att han tykker mykke mer om boromir å att om han visste att uppdraget skulle ta boromirs liv så skulle han ha skickat faramir istället!!!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 7 juli 2002, 23:11

Måste få beskydda Sauron eftersom han är bäst (helt enkelt).
Jag gillar honom helt enkelt för att han är ruttet ond, visst han var Aüles maia ett tag men sen snärjde Morgoth honom....:)
Efter Sauron måste jag höja Ringvåldnaderna, dom är himla fräcka..

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 7 juli 2002, 23:52

Personligen har jag ingen hatkaraktär som jag kan komma på nu.
Jag tycker alla passar in och fyller sin funktion i det stora hela.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 8 juli 2002, 19:51

mmm...visst e ringvåldnaderna å sauron underbara men deras konung (ringvåldnadernas) skadade ju faktiskt Éowyn (min klara favorit som man kanske kan lista ut...) såå...dom sjunker lite...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 12 juli 2002, 20:49

Men sedan offrade han ju sig för att hon skulle kunna känna sig lite duktig :D ...

Jag kanske också kan faschineras av Sauron och Nazgûlarna, men underbara är väl lite att ta i?
De har trots allt ställt till med bra mycket oreda.

Priset för personliga hatkaraktär går till Boromir. Han verkar tro att han vet allt och kan göra som han vill, bara för att han råkar vara Gondors tronföljare...
En riktig stropp är vad han är!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 juli 2002, 21:04

Priset för personliga hatkaraktär går till Boromir. Han verkar tro att han vet allt och kan göra som han vill, bara för att han råkar vara Gondors tronföljare...
En riktig stropp är vad han är!
Hur skulle du bli med en sådan pappa, tror du?!!! :)

Dessutom är han väl nogräknat inte Gondors tronföljare, eftersom tronen står tom i väntan på kungens återkomst! Haha! Fick dig! 8)

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 12 juli 2002, 21:39

ärligt talat..jag undrar om jag skuklle stå ut me en sån pappa...jag menar om jag va faramir...alltid veta att man inte är alls lika omtyckt som storebror å dessutom att Denethor påpekar d!! usch!!! :x

jaa...visst har dom ställt till med mykke oreda men dom e coola 8) !! d e dom helt klart å dom e ju inte precis snälla...men... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 12 juli 2002, 22:43

Jag måste också försvara Boromir som sagt med en sådan far måste man förstå att han beter sig så. Men det enda han igentligen vill är att försvara Gondor och därmed hela Midgård med ringens makt och desutom offrar han ädelhjärtat och modigt sitt liv för att försöka rädda Merry och Pippin.

Efter att ha tänkt på det ett tag har jag kommit fram till att min röst för hatkaraktär måste gå till Bill Ormbunke han verkligen elak mot alla, djur som folk

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 juli 2002, 13:44

mmm...Bill ormbunke e ju inte precis en snäll pojjke...hehe...jag et inte varför men jag tykker inte om theodred...(theodens son) han e visserligen inte med i boken mer att dom nämner att han stupat :? ...men jag måste säja att jag inte fattar varför...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 juli 2002, 17:56

jag et inte varför men jag tykker inte om theodred...(theodens son) han e visserligen inte med i boken mer att dom nämner att han stupat ...men jag måste säja att jag inte fattar varför...
Varför tycker du inte om Théodred? Eller var det det du inte fattade varför... Hmm, nu blir jag förvirrad.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 juli 2002, 20:40

jag har faktiskt ingen aning...d e ganska konstigt...d e jag iallafall säker på.. :lol:

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 14 juli 2002, 00:27

Jag kan inte komma på vart Théodred är med,
kan någon tala om vart, så jag oxå kan vara med och diskutera!

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 14 juli 2002, 11:04

du talar vad rätt är herre,sade den bleka mannen som satt på estradens trappsteg. det är inte fem dagar sen de bittra ttidenderna kom att din son Théodred fallit ute i Västra Mark, din högra hand, rikets andra marsalk.
så står d på sidan 134 i den inbundna boken...åtminstånde min...jaja...jag har faktiskt ingen aning om varför jag inte gillar honom...konstigt e d iallafall...

Skriv svar