Mycket riktigt. Ett allmänt fenomen är ju att dra paralleller mellan Ringen och Andra Världskriget, och gärna då allegoriska sådana (vilket Tolkien avskydde, som bekant), men det är något mer sällan man tar upp hur mycket Tolkiens upplevelser i Första Världskriget påverkade honom, och hans författande, trots att detta är så oerhört mycket mer relevant.Det finns ju metaforer för VK1 annorstädes i hans böcker också.
Jag tror framför allt att Tolkiens krigsupplevelser gjorde att han i en förhållandevis ung ålder började tänka på och filosofera om döden. Det finns en TV-intervju med Tolkien där han säger något i stil med att det egentligen bara finns ett tema som kan fängsla en läsare, och det är döden. "Death, inevitably Death". Den blick han fastnar i när han säger dessa ord säger otroligt mycket om hans personlighet...
Jag hatar inte Denethor alls, jag är bara inte särskilt förtjust i honom som person. Och det har inget att göra med att han begår självmord, utan att han nödvändigtvis måste släpa med sig sin son upp på bålet!På något sätt kan jag inte hata Denethor som en del gör för jag själv skulle inte klara av att möta den där ondskan som kommer
Nej det vore konstigt om någon tyckte om Sauron. Men egentligen kan jag ju inte påstå att man tycker lika illa om honom, som exempelvis Saruman. Vi lär ju överhuvudtaget inte "känna" Sauron det minsta, svårt att tycka något alls då!sen har man juh en klar hat figur i hela allt i hopa och det är Sauron...han kan man liksom inte bara gilla