Rasistiska tendenser hos Antony Beevor?

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 3 maj 2004, 08:40

Nico skrev:Den artikeln fick mig verkligen att tänka jag har läst Stalingrad och han beskriver ju Tyskarna som hjältar medans Ryssarna är annonyma.
Det där med kultur kretsen använder sig Niklas Semmerteg i Stalins hämnd.
Andra förklaringar kan vara att tyskarna, trots den förbittring de västallierade kände mot dem, ingick i den västeuropeiska kulturkretsen, samtidigt som skillnaderna i kultur och mentalitet mellan tyskar och ryssar var långt större.
Min farfar stred för Sovjetunionen och jag blir upprörd av att Anthony Beevor hyllar Tyskarna och stämplar dem Sovjetiska soldater som skurkar.
Även fast min farfar inte är Ryss så antar jag att han menar att "Ryssar" är ett samlings namn på alla folk i Ryssland.
Lundmark skrev:
Ryssarna förpassas däremot ut ur den europeiska kultursfären som en grå massa. Deras ledare saknar respekt för individen och låter utan samvetskval horder av egna soldater gå under som anonym kanonmat.
Det var ju det som skedde! Åt vem vill Lundmark egentligen göra sin röst hörd? Stalin, NKVD och SMERj? Den röda armén utsattes för terror av de politiska kommisarierna och Stalin såg dem endast som förbrukningsvara som skulle dö för fosterlandet. Jag tycker det är rätt av Beevor att främhäva och poängtera det då det var den enskilda ryska soldater som av sina egna officierare ansågs vara "en grå massa". Beevor citerar dessutom många brev från ryska soldater och visar flera gånger deras missnöje och också vilka konsekvenser det kunde få.

Sen skulle jag gärna vilja veta hur tyskarna framställs som hjältar? Inte heller här får jag den uppfattningen. En tysk soldat säger bl a "Om vi ens drabbas av en hundradel av det vi förorsakat Sovjet så kommer inte Tyskland att finnas kvar". (Kommer inte ihåg citatet ordagrant). Det Beevor gör och för vissa säkert är provocerande är att han synliggör även tyska soldater och civilbefolkningens lidande.

Och gruppvåldtäkterna och dess kvantitet var vidriga, är det fel av Beevor att Lundmark betonar/skriver om det när det hade en så förödande effekt på civilbefolkningen? Och Nico, när stämplar Beevor de sovjetiska soldaterna som skurkar?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Re: Rasistiska tendenser hos Antony Beevor?

Inlägg av Patrik » 31 maj 2004, 05:04

LasseMaja skrev:Har han rätt i sin kritik, vad säger ni?
Larvig analys som haltar betänkligt och som mynnar ut i något nonsens om en förväntad facistoid utveckling. Luktar PK lång väg.
Vad gäller citatet skulle jag iaf vilja se orignaltexten, och inte någon översatt snutt.
Hela artikeln andas dessutom en ganska unken överlägsenhet där medlemskap i SMB ses som något suspekt medan medlemskap i CLIO är accepterat.

Andra intressanta citat från Lundmark:
Deras ledare [ryssarnas, min amn] saknar respekt för individen och låter utan samvetskval horder av egna soldater gå under som anonym kanonmat.

Har verkligen Lundmark läst böckerna ifråga eller tröttnade han halvvägs, speciellt när man betänker det faktum att både "Stalingrad" och även "Slutstriden" behandlar hur den tyska armén och (speciellt) dess ledning offrar tyska soldater utan att blinka. 8O Det är nästan häpnadsväckande korkad slutsats som borde rendera i rött kort...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 31 maj 2004, 22:56

Deras ledare saknar respekt för individen och låter utan samvetskval horder av egna soldater gå under som anonym kanonmat.
Men...det är ju sant, så att skriva så är ju inte fel. Och som sagt, den andra sidans tveklöshet att på liknande sätt offra soldater skildras inte mindre.
Beevor kommer upp i den högsta summan hittills: två miljoner våldtagna.

Antalet två miljoner må vara en ny summering
Är helt säker på att jag hört siffran 2 miljoner våldagna förut på annat ställe, i en dokumentär tror jag.

Den här Lennart Lundmark, vad är det för egendomlig prick egentligen?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 maj 2004, 23:12

Lennart Lundmark är docent i historia, vid Uppsala Universitet tror jag. Hans forskningsområde är svensk-samiska konflikter under historisk tid. Han har publicerat ett flertal böcker och är såvitt jag förstår en erkänd forskare och akademiker.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 31 maj 2004, 23:44

Sarvi skrev:Lennart Lundmark är docent i historia, vid Uppsala Universitet tror jag. Hans forskningsområde är svensk-samiska konflikter under historisk tid. Han har publicerat ett flertal böcker och är såvitt jag förstår en erkänd forskare och akademiker.
Det ger honom inte nödvändigtvis ett uns auktoritet inom andra ämnesområden än just svensk-samiska konflikter.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 1 juni 2004, 09:11

Givetvis inte. Lika lite som det gör honom immun mot avundsjuka, revirtänkande och partiskhet (han är ju akademiker! ;) ) Men förhoppningsvis har han en solid grund av forskningsvana och allmännakademisk skepticism att ta till för att kontra dessa mänskliga sidor. :) Visst kan man gå i polemik mot de slutsatser han drar, men knappast på grunden "det är inte hans arbetsfält". Man behöver ju bara se på Skalman för att hitta ett stort antal människor som är mycket kunniga i alla möjliga och omöjliga fält, men ytterst få Skalmän har dessa fält som sin regelrätta arbetsuppgift. Det hindrar oss inte från att uttala oss med mer eller mindre sakkunskap inom våra andra intressesfärer.

Kort sagt: man ska bemöta argumenten, inte personen.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 1 juni 2004, 20:48

Visst är det så, men det verkade som att du hävdade hans okränkbara auktoritet med motivationen att han var erkänd forskare. Ber om ursäkt för att jag missförstod :)

Skriv svar