Lundmark skrev:Nico skrev:Den artikeln fick mig verkligen att tänka jag har läst Stalingrad och han beskriver ju Tyskarna som hjältar medans Ryssarna är annonyma.
Det där med kultur kretsen använder sig Niklas Semmerteg i Stalins hämnd.Min farfar stred för Sovjetunionen och jag blir upprörd av att Anthony Beevor hyllar Tyskarna och stämplar dem Sovjetiska soldater som skurkar.Andra förklaringar kan vara att tyskarna, trots den förbittring de västallierade kände mot dem, ingick i den västeuropeiska kulturkretsen, samtidigt som skillnaderna i kultur och mentalitet mellan tyskar och ryssar var långt större.
Även fast min farfar inte är Ryss så antar jag att han menar att "Ryssar" är ett samlings namn på alla folk i Ryssland.
Det var ju det som skedde! Åt vem vill Lundmark egentligen göra sin röst hörd? Stalin, NKVD och SMERj? Den röda armén utsattes för terror av de politiska kommisarierna och Stalin såg dem endast som förbrukningsvara som skulle dö för fosterlandet. Jag tycker det är rätt av Beevor att främhäva och poängtera det då det var den enskilda ryska soldater som av sina egna officierare ansågs vara "en grå massa". Beevor citerar dessutom många brev från ryska soldater och visar flera gånger deras missnöje och också vilka konsekvenser det kunde få.Ryssarna förpassas däremot ut ur den europeiska kultursfären som en grå massa. Deras ledare saknar respekt för individen och låter utan samvetskval horder av egna soldater gå under som anonym kanonmat.
Sen skulle jag gärna vilja veta hur tyskarna framställs som hjältar? Inte heller här får jag den uppfattningen. En tysk soldat säger bl a "Om vi ens drabbas av en hundradel av det vi förorsakat Sovjet så kommer inte Tyskland att finnas kvar". (Kommer inte ihåg citatet ordagrant). Det Beevor gör och för vissa säkert är provocerande är att han synliggör även tyska soldater och civilbefolkningens lidande.
Och gruppvåldtäkterna och dess kvantitet var vidriga, är det fel av Beevor att Lundmark betonar/skriver om det när det hade en så förödande effekt på civilbefolkningen? Och Nico, när stämplar Beevor de sovjetiska soldaterna som skurkar?