Quiz: Medeltid

Låst
Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 5 maj 2004, 01:23

Widsith skrev:Vem har bollen?
Du kan nog ställa en fråga om du vill, jag tror inte att naz kommer att bedöma mitt svarsförsök och jag kände mig så quizdissad i övriga avdelningar att jag tappade lusten att försöka hålla liv i denna också. Så kör på! :)

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 5 maj 2004, 08:01

Lindir skrev:Nej, Dominicus var ursprungligen Augustinkorherre, och Dominikanernas ordensdräkt är en förenkling av dessas vita dräkt med svart mantel (Premonstratensernas var förvisso också en variant på Augustinkorherrarnas).
Och om jag kan visa upp en staty där Dominico är iklädd premonstratensernas habit...? Att någon nämns Augustinermunk behöver inte betyda att han tillhör Augustinerorden, utan helt enkelt att man "håller regeln".

Vi kan fortsätta detta i en egen tråd, men nu vill jag fråga något som kanske ändå är kopplat till Dominikanerna:
Påven Innocentius IV råkade illa ut. När han och kejsaren blev osams fick påven fly till Lyon. Där satte han genast igång med att utnämna en rad kardinaler, utan formell behörighet egentligen, samt såg till att utnämna en motkejsare. Vad hette denne motkejsare? Var residerade han? En av fuskkardinalerna som påven utnämnde reste sedan till Sverige och fick stor betydelse för vår historia, vad hette han?

Ju utförligare svar, ju större stjärna i boken. :wink:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 6 maj 2004, 00:19

Diskussionen om Dominikanorden är flyttad till en egen tråd: viewtopic.php?t=14844

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 9 maj 2004, 09:48

Jag frågar återigen:
Påven Innocentius IV råkade illa ut. När han och kejsaren blev osams fick påven fly till Lyon. Där satte han genast igång med att utnämna en rad kardinaler, utan formell behörighet egentligen, samt såg till att utnämna en motkejsare. Vad hette denne motkejsare? Var residerade han? En av fuskkardinalerna som påven utnämnde reste sedan till Sverige och fick stor betydelse för vår historia, vad hette han?

Kom igen nu, det här är inte svårt alls....

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 11 maj 2004, 15:24

Wilhelm av Sabina?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 12 maj 2004, 19:02

Kardinalen som utnämnts av en landsflyktig påve och som därför inte visste från en dag till en annan om han var kardinal, och som reste till Norden för att kröna norske kungen och medverka på Skänninge kyrkomöte var förvisso Wilhelm av Sabina. Rätt av Gummiankan!

Och så var det resten av frågan... Någon? Eller skall jag låta bollen gå vidare till Rubber Duck? Första.....Andra.......

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 27 maj 2004, 19:34

Jahaja, det där var tydligen för svårt.
Motkejsaren hette Heinrich Raspe och residerade på slottet Wartburg i Thüringen. Och kardinalen hette, som Rubber Duck nämnde, Vilhelm av Sabina, som alltså senare medverkade på Skänninge kyrkomöte.

Varsågod Rubber Duck!

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 28 maj 2004, 10:17

Ok, tack för det! Jag drog till med den ende kardinal jag kände till som haft någon större betydelse för svensk historia. Resten av frågan kunde jag inte.

Nästa fråga kräver inte en halv uppsats som svar, men är däremot upplagd för gissningar och slamkrypare:

Vilka städer i det medeltida Sverige hade riktiga, murade stadsmurar?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 10:29

Kalmar, Stockholm, Visby?

Ungefär hur många är det?

/A

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 28 maj 2004, 10:34

Usquebaugh skrev:Kalmar, Stockholm, Visby?

Ungefär hur många är det?

/A
Det var tre rätt utav fyra! Jag söker alltså ytterligare en stad.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 10:49

Känner bara till de tre, Borgholm kanske? Eller Uppsala?

/A

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 28 maj 2004, 11:27

Usquebaugh skrev:Känner bara till de tre, Borgholm kanske? Eller Uppsala?

/A
Nej, det är varken Borgholm eller Uppsala. Men du skall få en ledtråd: Frågan gällde städer i det medeltida Sverige. Staden i fråga ligger inte i dagens Sverige.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 11:38

Åbo, Stralsund?

/A

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 28 maj 2004, 11:46

Usquebaugh skrev:Åbo, Stralsund?

/A
Åbo, nej. Stralsund, vet ej. Men Stralsund hörde inte till Sverige under medeltiden! Fortsätt gissa!

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 28 maj 2004, 14:24

OK, en ledtråd till innan jag tar helg:

Svaret på den sista staden råkar vara samma som svaret på en annan aktuell quiz-fråga...

Låst