Du kan nog ställa en fråga om du vill, jag tror inte att naz kommer att bedöma mitt svarsförsök och jag kände mig så quizdissad i övriga avdelningar att jag tappade lusten att försöka hålla liv i denna också. Så kör på!Widsith skrev:Vem har bollen?
Quiz: Medeltid
Och om jag kan visa upp en staty där Dominico är iklädd premonstratensernas habit...? Att någon nämns Augustinermunk behöver inte betyda att han tillhör Augustinerorden, utan helt enkelt att man "håller regeln".Lindir skrev:Nej, Dominicus var ursprungligen Augustinkorherre, och Dominikanernas ordensdräkt är en förenkling av dessas vita dräkt med svart mantel (Premonstratensernas var förvisso också en variant på Augustinkorherrarnas).
Vi kan fortsätta detta i en egen tråd, men nu vill jag fråga något som kanske ändå är kopplat till Dominikanerna:
Påven Innocentius IV råkade illa ut. När han och kejsaren blev osams fick påven fly till Lyon. Där satte han genast igång med att utnämna en rad kardinaler, utan formell behörighet egentligen, samt såg till att utnämna en motkejsare. Vad hette denne motkejsare? Var residerade han? En av fuskkardinalerna som påven utnämnde reste sedan till Sverige och fick stor betydelse för vår historia, vad hette han?
Ju utförligare svar, ju större stjärna i boken.
Diskussionen om Dominikanorden är flyttad till en egen tråd: viewtopic.php?t=14844
Jag frågar återigen:
Påven Innocentius IV råkade illa ut. När han och kejsaren blev osams fick påven fly till Lyon. Där satte han genast igång med att utnämna en rad kardinaler, utan formell behörighet egentligen, samt såg till att utnämna en motkejsare. Vad hette denne motkejsare? Var residerade han? En av fuskkardinalerna som påven utnämnde reste sedan till Sverige och fick stor betydelse för vår historia, vad hette han?
Kom igen nu, det här är inte svårt alls....
Kom igen nu, det här är inte svårt alls....
- Rubber Duck
- Medlem
Kardinalen som utnämnts av en landsflyktig påve och som därför inte visste från en dag till en annan om han var kardinal, och som reste till Norden för att kröna norske kungen och medverka på Skänninge kyrkomöte var förvisso Wilhelm av Sabina. Rätt av Gummiankan!
Och så var det resten av frågan... Någon? Eller skall jag låta bollen gå vidare till Rubber Duck? Första.....Andra.......
Och så var det resten av frågan... Någon? Eller skall jag låta bollen gå vidare till Rubber Duck? Första.....Andra.......
Jahaja, det där var tydligen för svårt.Påven Innocentius IV råkade illa ut. När han och kejsaren blev osams fick påven fly till Lyon. Där satte han genast igång med att utnämna en rad kardinaler, utan formell behörighet egentligen, samt såg till att utnämna en motkejsare. Vad hette denne motkejsare? Var residerade han? En av fuskkardinalerna som påven utnämnde reste sedan till Sverige och fick stor betydelse för vår historia, vad hette han?
Motkejsaren hette Heinrich Raspe och residerade på slottet Wartburg i Thüringen. Och kardinalen hette, som Rubber Duck nämnde, Vilhelm av Sabina, som alltså senare medverkade på Skänninge kyrkomöte.
Varsågod Rubber Duck!
- Rubber Duck
- Medlem
Ok, tack för det! Jag drog till med den ende kardinal jag kände till som haft någon större betydelse för svensk historia. Resten av frågan kunde jag inte.
Nästa fråga kräver inte en halv uppsats som svar, men är däremot upplagd för gissningar och slamkrypare:
Vilka städer i det medeltida Sverige hade riktiga, murade stadsmurar?
Nästa fråga kräver inte en halv uppsats som svar, men är däremot upplagd för gissningar och slamkrypare:
Vilka städer i det medeltida Sverige hade riktiga, murade stadsmurar?
- Usquebaugh
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem